Nowa KODA OCTAVIA RS: sportowe trio
Nowa KODA OCTAVIA RS: sportowe trio
KODA kontynuuje tradycję usportowionych wariantów RS także w czwartej generacji modelu OCTAVIA. Tym razem jednak producent po raz pierwszy proponuje trzy różne układy napędowe – obok wersji modeli wyposażonych w silnik benzynowy lub wysokoprężny pojawia się również pierwszy wariant RS dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in: OCTAVIA RS iV. Zarówno OCTAVIA RS 2.0 TSI, jak i OCTAVIA RS iV mogą się poszczycić mocą 180 kW (245 KM). Wersja 2.0 TDI osiąga moc 147 kW (200 KM) i jest dostępna z napędem na cztery koła. Wszystkie trzy warianty kuszą sportową karoserią z czarnymi akcentami charakterystycznymi dla tej serii.
Odkąd w 2000 r. wraz z modelem OCTAVIA pierwszej generacji pojawiła się rodzina RS KODY, usportowione wersje różnych modeli marki noszą charakterystyczne oznaczenie, którego nazwa stanowi skrót od „Rally Sport” i nawiązują do prototypów aut rajdowych KODA 180 RS i 200 RS, a także udanego startu KODA 130 RS w rajdzie Monte Carlo w latach 70. KODA wyprodukowała ponad 17 600 sztuk pierwszej generacji modelu OCTAVIA RS z turbodoładowanym silnikiem 1,8 l o mocy 132 kW (180 KM), początkowo w wersji Liftback, a od 2002 r. również Combi. Z linii produkcyjnych zjechało ponad 87 800 sztuk modelu OCTAVIA RS drugiej generacji. Poza silnikiem benzynowym o mocy 147 kW (200 KM), po raz pierwszy zaoferowano ją także z silnikiem Diesla osiągającym moc 125 kW (170 KM). Trzecia generacja bestsellera OCTAVIA w wersji RS, wypuszczona na rynek w 2013 r., okazała się jeszcze większym sukcesem. Samochód początkowo był dostępny z silnikiem benzynowym o mocy 162 kW (220 KM), a później także z silnikami benzynowymi 169 kW (230 KM) i 180 kW (245 KM). Moc silnika 2.0 TDI wynosiła 135 kW (184 KM), a pojazd w tej wersji jako pierwszy RS mógł być opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła. Łącznie wyprodukowano ponad 172 000 sztuk modelu OCTAVIA RS trzeciej generacji. W Niemczech, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii warianty RS stanowią obecnie ponad 20% modeli z tej serii.
Trzy napędy do wyboru
W czwartej generacji modelu OCTAVIA RS klienci po raz pierwszy mogą wybierać spośród trzech różnych układów napędowych. OCTAVIA RS iV z napędem hybrydowym typu plug-in dysponuje mocą 180 kW (245 KM) i wyposażona jest w sześciobiegową skrzynię DSG. Ponadto model dostępny jest z silnikiem benzynowym 2.0 TSI z sześciobiegową przekładnią manualną lub siedmiobiegową skrzynią DSG. Silnik 2.0 TDI osiąga 147 kW (200 KM) zawsze występuje z siedmiobiegową skrzynią DSG, natomiast napęd na cztery koła jest dostępny jako opcja. Elektronika sterująca możliwym do wyboru napędem na cztery koła w ułamku sekundy reaguje na zmianę warunków jazdy, sprzyjając utrzymaniu dynamiki, na przykład podczas szybkiego wchodzenia w zakręty. Układ ten przenosi część momentu obrotowego na przeciwne koło, gdy zmniejszy się obciążenie koła wewnętrznego, utrzymując przyczepność.
– Nieważne, który wariant napędu wybierze miłośnik modelu OCTAVIA RS, wszystkie spełniają zróżnicowane oczekiwania, łącząc w sobie osiągi doceniane przez klientów od dziesięcioleci i wyjątkową praktyczność na co dzień. Każdy z trzech układów napędowych gwarantuje nieprzerwane dostarczanie mocy przy małym zużyciu paliwa, w imponującym stylu demonstrując możliwości najnowszych technologii – mówi František Drábek, dyrektor ds. modeli kompaktowych w KODA AUTO.
Sportowy wygląd
Modele RS tradycyjnie maja bardziej sportowy charakter niż pozostałe wersje bestsellera OCTAVIA. Oprócz oryginalnych czarnych elementów wykończenia nadwozia z przodu i z tyłu posiadają także dyfuzor oraz wloty powietrza nad światłami przeciwmgielnymi LED. Obudowy lusterek bocznych i obramowania szyb również występują w błyszczącej czerni, podobnie jak relingi dachowe w wersji Combi. Z tyłu wersji Liftback na czarno lśnią także owiewki, dyfuzor i tylny spojler. Spojler dachowy w wersji Combi ma kolor nadwozia. Modele RS wyposażone są w standardzie w czarne 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich. Zaciski hamulcowe mają wyrazisty czerwony kolor charakterystyczny dla serii RS. Obręcze 19-calowe dostępne są w wyposażeniu dodatkowym. Topowe wersje sportowe charakteryzują się ekskluzywnym emblematem RS na pokrywie bagażnika. W standardowym wyposażeniu znalazły się również debiutujące w modelu OCTAVIA innowacyjne reflektory Full LED Matrix.
Dynamiczne wnętrze w stylu RS
We wnętrzach wszystkich modeli OCTAVIA RS dominuje czerń. Przeprojektowana wielofunkcyjna trójramienna jest wykonana ze skóry i oznaczona logo RS. Zmieniono na niej układ przycisków i dodano nowe chromowane pokrętła. Pojazdy z przekładnią DSG posiadają dodatkowo manetki. Przednie sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami mają tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym, a w opcjonalnych fotelach ergonomicznych zaproponowano tapicerkę z Alcantary®, skóry i sztucznej skóry, regulację głębokości siedziska oraz funkcję masażu. Fotele są ozdobione logo RS i ozdobnymi przeszyciami w kolorze czerwonym lub srebrnoszarym, które znajdują się także na skórzanej kierownicy, podłokietnikach oraz na desce rozdzielczej pokrytej Alcantarą®. Sportowego wyglądu samochodu dopełniają ozdobne listwy z wykończeniem karbonowym i aluminiowe pedały.
Virtual Cockpit o sportowym układzie
W standardowym wyposażeniu trzech modeli RS można znaleźć Virtual Cockpit z dodatkowym układem sportowym. W standardzie jest także wybór trybów jazdy, wśród których znajdziemy nowy tryb RS. W wariantach RS występują również wszystkie systemy wspomagania kierowcy dostępne dla gamy modelu OCTAVIA czwartej generacji. Należą do nich nowy system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist), system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) i system ostrzegania o ruchu lokalnym (Local Traffic Warning).
Nowe funkcje systemu dynamicznej kontroli zawieszenia
W trzech topowych modelach OCTAVIA o dynamikę jazdy dbają progresywny układ kierowniczy w standardzie oraz typowe dla RS zawieszenie sportowe, które w przypadku silników 2.0 TSI i 2.0 TDI zostało obniżone o 15 mm. Zawieszenie adaptacyjne DCC, dostępne jako wyposażenie opcjonalne, nieustannie zmienia parametry tłumienia, umożliwiając szczególnie dynamiczny styl jazdy w trybie sportowym. DCC umożliwia także zmianę różnych parametrów przy wyborze trybów jazdy, takich jak zawieszenie, tłumienie, charakterystyka układu czy działanie skrzyni DSG, zgodnie z osobistymi preferencjami. Zmian dokonuje się za pomocą suwaków na centralnym ekranie dotykowym. Prześwit w wersji OCTAVIA RS iV z zawieszeniem DCC pozostaje niezmieniony. W wariantach TSI elektronicznie sterowany dyferencjał VAQ zwiększa przyczepność na przedniej osi.