Nowa KODA Octavia – synergia mocy i oszczędności silników
Nowa KODA Octavia – synergia mocy i oszczędności silników
W ofercie dostępnych będzie 8 jednostek napędowych: 4 silniki benzynowe TSI oraz 4 wysokoprężne TDI Common Rail.
Silniki benzynowe nowej KODY Octavia należą do rodziny EA211 koncernu Volkswagen. W porównaniu ze swoimi poprzednikami, 4-cylindrowe silniki TSI z czterema zaworami na cylinder są bardziej zwarte (dł. zabudowy jest krótsza o 50 mm) i wytyczają nowe standardy w zakresie sprawności energetycznej oraz momentu obrotowego. Wykonane z aluminium są znacznie lżejsze – nawet o 22 kg, dzięki czemu samochód jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny.
Największą moc zapewnia 1.8 TSI 132 kW (180 KM). Ten silnik współpracuje z 7-stopniową skrzynią biegów DSG.
Wśród należących do serii EA288 silników wysokoprężnych TDI z bezpośrednim wtryskiem warto zwrócić uwagę na wersję 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM), która jest najoszczędniejszą opcją tej grupy. Emituje 89 g/km CO2, a na 100 km zużywa tylko 3,4 l paliwa. Szczytową moc zapewnia wersja 2.0 TDI, uzyskując 110 kW (150 KM). Silnik ten charakteryzuje się równą i spokojną pracą, a jednocześnie jest przyjazny środowisku.
W drugiej połowie 2013 roku do KODY Octavia będą dostępne jeszcze mocniejsze silniki w wersji RS.
Silniki 4-cylindrowe TSI są obecnie montowane stroną wylotową do tyłu, podobnie jak silniki wysokoprężne, i pochylone pod kątem 12 stopni.
Duża moc i sprawność energetyczna obu rodzajów silników to efekt nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Oszczędnościom sprzyja nowy, dwuobwodowy układ chłodzenia. Silnik TSI znajduje się w wysokotemperaturowym obwodzie chłodzenia z mechanicznie napędzaną pompą wody, a chłodnica powietrza doładowania i korpus turbosprężarki w obwodzie niskotemperaturowym płyn chłodzący.
W efekcie silnik szybciej się rozgrzewa, a spaliny są oziębiane płynem chłodzącym.
Silniki wysokoprężne mają również innowacyjny układ chłodzenia. W trakcie rozgrzewania głowica silnika i kadłub są chłodzone przez odrębne obwody. Dzięki temu silnik szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy i dostarcza ciepła do ogrzewania wnętrza auta. Inne ważne rozwiązania służące podwyższeniu sprawności samochodu to unowocześnienie układów wtrysku, doładowania i chłodzenia powietrza doładowania.
W celu zmniejszenia tarcia wewnętrznego silnika zastosowano pierścienie tłokowe o mniejszym napięciu wstępnym i łożyska toczne do wałka rozrządu.