Nowe silniki 1.4 TDI
Nowe silniki 1.4 TDI
Obie spełniają normę toksyczności spalin Euro 4, obowiązkową od 1 stycznia 2006 roku dla fabrycznie nowych samochodów, rejestrowanych po raz pierwszy. Poprzedni silnik spełniał jedynie normę Euro 3. Oba trzycylindrowe rzędowe silniki wysokoprężne mają pojemność skokową 1422 cm³ i są chłodzone cieczą. Posiadają wałek rozrządu w głowicy, dwa zawory na każdy cylinder, wałek wyrównoważający minimalizujący wibracje, turbosprężarkę i chłodnicę zasysanego powietrza. Bezpośredni wtrysk paliwa odbywa się za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Obniżenie toksyczności spalin do limitów Euro 4 uzyskano głównie przez modernizację układu ich recyrkulacji (EGR). Tańsza w zakupie odmiana silnika 1.4 TDI osiąga moc 51,5 kw (70 KM) przy 4000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy utrzymuje się na stałym poziomie 155 N-m w zakresie 1600-2800 obr/min. Jednostka współpracuje z nową lżejszą skrzynią biegów. 70-konna 5-drzwiowa koda Fabia przyspiesza do 100 km/h w czasie 15,6 s.. Prędkość maksymalna sięga 162 km/h. W ruchu miejskim samochód zużywa 5,9 dm³/100 km, w ruchu pozamiejskim 4,1 dm³/100 km. Średni poziom spalania, skalkulowany według normy UE 99/100 wynosi 4,7 dm³/100 km. W mocniejszej wersji silnik 1.4 TDI uzyskuje teraz 59 kw (80 KM) przy 4000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 195 N-m przy 2200 obr/min. 80-konny silnik współpracuje ze skrzynią biegów znaną już z wersji 55 kw. Wystarcza, aby rozpędzać 5-drzwiową kodę Fabia do 100 km/h w ciągu 13,8 s. (wersja 55 kw – 14,2 s.). Prędkość maksymalna wzrosła ze 167 do 170 km/h. Zachowano średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 4,6 dm³/100 km (w ruchu miejskim 5,7 dm³/100 km; w ruchu pozamiejskim 4,1 dm³/100 km). W ofercie pozostają kody Fabia z silnikami 1.9 TDI (100 i 130 KM), obecnie spełniające normę Euro 4.