Octavia kontra Avensis i Focus
Octavia kontra Avensis i Focus
Do testu wykonanego przez specjalistów z ośrodka ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg stanęły w kolejności alfabetycznej: Ford Focus 2.0. Duratec (moc 107 kW przy 6000 obr/min; moment obrotowy 185 N-m przy 4500 obr/min), koda Octavia 2.0 FSI (110 kW/ 6000 obr/min; 200 N-m/ 3500 obr/min), Toyota Avensis 2.0 VVTi (108 kW/5700 obr/min; 196 N-m/4000 obr/min). Próby dynamiczne potwierdziły zalety silnika FSI, montowanego w kodzie, świetnie łączącego bardzo dobre osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. koda dała się nieznacznie wyprzedzić konkurentom w sprincie od 0 do 100 km/h. Zanotowała czas 10,9 s (średnia z trzech prób), Toyota – 10,7 s, zaś lżejszy od konkurentów o prawie 100 kg Ford – 10,6 s. W codziennej jeździe o wiele ważniejsza od przyspieszenia jest jednak elastyczność. To ona decyduje m.in. o tym jak przebiega manewr wyprzedzania, co ma ogromne znaczenie w polskich warunkach drogowych. koda Octavia FSI, jako jedyna wyposażona w 6-biegową przekładnię, nie dała konkurentom żadnych szans. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h na 4. biegu zajęło kodzie zaledwie 7,11 s. Ford potrzebował 8,71 s, Toyota – 9,83 s. koda „odjechała” konkurentom jeszcze wyraźniej w próbie przyspieszenia od 80 do 120 km/h na 5. biegu. Odnotowała średni czas 11,0 s (Ford – 14,25 s, Toyota – 15,35 s). koda Octavia 2.0 FSI pokazała klasę także pod względem zużycia paliwa. Na odcinku testowym, pokonywanym dynamicznie, spaliła 9,7 l/100 km (Ford – 10,5 l/100 km, Toyota – 11,33 l/100 km). Na tej samej trasie pokonanej w oszczędnym stylu Octavia wymagała już tylko 7,6 l/100 km (Ford – 8,4 l/100 km, Toyota – 8,96 l/100 km). W testach sprawdzających zachowanie auta podczas jazdy Ford Focus stracił wiele przez brak układu ESP. Pomimo znakomitych właściwości jezdnych model Forda zebrał najniższe oceny za nerwowe zachowanie przy wykonywaniu ekstremalnych manewrów (slalom, omijanie przeszkody z hamowaniem i bez, hamowanie na nawierzchni o różnym stopniu przyczepności). O palmę pierwszeństwa, w bardzo wyrównanym pojedynku, walczyły koda i Toyota. koda zebrała pochwały za świetną skrzynię biegów (precyzja przełączania biegów, dobór przełożeń) i szczególnie komfortową pozycję za kierownicą. Należy obiektywnie przyznać, że wszystkie testowane samochody wykazywały się bardzo wysokim i wyrównanym poziomem. Różnice pomiędzy nimi odnotowane w testowanych elementach były niewielkie.
Testowany samochód
2.0 FSI
2.0 VVTi
2.0 Duratec
0-200 km/h
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(2. miejsce)
60-100 km/h (4. bieg)
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(2. miejsce)
80-120 km/h (5. bieg)
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(2. miejsce)
jazda "sportowa"
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(2. miejsce)
jazda "oszczędna"
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(2. miejsce)
średnie
(1. miejsce)
(3. miejsce)
(3. miejsce)