Odkryj, jak ewoluował język projektowania kody. Trwa wystawa w muzeum marki
Odkryj, jak ewoluował język projektowania kody. Trwa wystawa w muzeum marki
Najnowsze modele kody projektowane są w wyrazistym języku Modern Solid, który producent zaprezentował światu w ubiegłym roku. Ten sposób projektowania to kontynuacja i ewolucja długiej tradycji, sięgającej aż XIX wieku. Jak marka zmieniała się przez lata? Odpowiedź poznasz odwiedzając nową wystawę w Muzeum kody w Mladá Boleslav.
Na początku były rowery
Historia marki rozpoczęła się w XIX wieku od eleganckich, starannie wykończonych rowerów oraz bardzo atrakcyjnych, a jednocześnie praktycznych ram motocyklowych. Momentem przełomowym okazał się dla producenta projekt pierwszego samochodu.
– Poświęćmy naszą uwagę Laurin and Klement Voiturette! Jego wygląd jest, jednym słowem - piękny. Jest to idealne mniejsze wydanie dużych samochodów: wydłużone, niskie i bardzo wygodne – pisał o pojeździe w pierwszej w historii recenzji eksperckiej szanowany dziennikarz Vilém "Henry" Heinz w 1905 roku.
Projektanci (długo) nieznani
Nad twórcami oryginalnego języka projektowania z portfolio Laurin & Klement (1905-1925 r.) oraz pierwszych dekad marki koda stoi wielki znak zapytania. Firma była wówczas znana z wysokich standardów estetycznych oraz jakości materiałów i wykonania, dzięki czemu jej usługi cieszyły się dużą popularnością.
Dopiero w drugiej połowie XX wieku zawód projektanta samochodowego został oddzielony od zawodu konstruktora nadwozi i inżyniera, a w czołówce realizatorskiej w latach 1950-1990 znajdowały się włoskie firmy projektanckie. Jednym z sukcesów była koda Favorit zaprojektowana przez zespół Nuccio Bertone - uważana wówczas za najnowocześniejszy samochód w bloku wschodnim.
Rozwój w ramach Grupy Volkswagen
Dalsza ewolucja dotyczyła głównie Grupy Volkswagen, której koda Auto jest częścią od 1991 roku. Silna baza zasobów i rozległe doświadczenie partnera strategicznego doprowadziły do powołania oddzielnego działu koda Design. Obecnie zasięgi marki obejmują ponad 100 krajów, a sam dział Design zatrudnia pracowników 30 różnych narodowości.
Wystawa w Muzeum kody
Muzeum kody w Mladá Boleslav prezentuje nową wystawę pt. „Design Language of L&K and koda Cars”. Eksponaty i ich opisy przenoszą odbiorców w podróż po historii produkcji pojazdów, ich poszczególnych elementów, transformacji wykorzystywanych materiałów, a także pokazują drogę od pierwszych radioodbiorników samochodowych do dzisiejszych systemów multimedialnych.
Na wystawie znajdują się m.in.: przedwojenna koda 935 Dynamic, powojenne prototypy, realizacje działań włoskich studiów projektowych czy koncepcje wystawowe rozwijane od momentu włączenia marki koda do Grupy VW. Są one reprezentowane przez kodę Octavia Combi (1997 r.) zespołu Dirka van Braeckela, kodę Yeti (2005 r.) Thomasa Ingenlatha, kodę Joyster (2007 r.) wymyśloną przez Jensa Mansky'ego, kodę Vision S (2016 r.) z ery Josefa Kabaňa oraz kodę Vision iV (2019 r.) wymyśloną przez obecnego głównego projektanta - Olivera Stefaniego, który stoi również za najnowszym rozdziałem języka projektowania kody.
Kilka tygodni temu producent zaprezentował sześć przyszłych modeli elektrycznych, które będą w pełni oparte na nowym języku projektowania marki - Modern Solid. Jego zasady zostały zaprezentowane za pomocą studium Vision 7S. Koncepcja zostanie natomiast rozwinięta w przyszłych modelach produkcyjnych, które ujrzą światło dzienne w nadchodzących latach.
Wystawa pozostanie otwarta do 22 listopada 2023 roku.