Oldtimery w Poznaniu
Oldtimery w Poznaniu
Impreza została zorganizowana z okazji jubileuszu 100 lat tworzenia samochodów przez kodę. Polska była pierwszym, po starcie w rodzimych dla marki Czechach, przystankiem tour’u. W Poznaniu wszystko zaczęło się od konferencji prasowej zorganizowanej na dziedzińcu CK Zamek, podczas której Prezes Zarządu koda Auto Polska S.A. dr inż. Leszek Płonka oficjalnie rozpoczął polską część koda European Tour. Na konferencji byli obecni przedstawiciele mediów i pracownicy SAP S.A., w tym momencie do historycznych modeli kody dołączyły też oldtimery z Polski. Kolejnym punktem programu był przejazd kolumny zabytkowych aut na trasie Strzeszynek – Rondo Kaponiera – Aleje Niepodległości – Solna – Garbary – Wielka – Stary Rynek, gdzie wszyscy mogli przyjrzeć się bliżej historycznym modelom kody. Następnie kolumna przejechała nad Jezioro Maltańskie, tam o godz. 13:00 oficjalnie rozpoczęto świętowanie 100 lat tworzenia samochodów przez kodę. W miasteczku kody, które powstało specjalnie z tej okazji, poznaniacy mogli zwiedzać wystawę zabytkowych aut i korzystać z wielu przygotowanych dla nich atrakcji, m.in. brać udział w konkursach z nagrodami, którymi były przejażdżki zabytkowymi autami i nagrody rzeczowe – m.in. profesjonalny rower MTB koda. Na najmłodszych czekały konkursy, gry sprawnościowe, dmuchany zamek i zjeżdżalnia. Dorośli mogli spróbować swych sił na ściance wspinaczkowej, podczas strzelania z kuszy lub gry w golfa. Ożywało ono podczas pokazów akrobatów, w powietrzu unosiła się energetyzująca muzyka oraz balon kody - zabawa trwała do wieczora. W niedzielę auta biorące udział w koda European Tour wyruszyły w kierunku granicy z Niemcami i swego następnego przystanku, którym był Berlin. Polska część koda European Tour mogła dojść do skutku dzięki naszemu partnerowi, marce Shell Helix. Wywiad z Margrit Adamovą-Czerną, Dyrektor Muzeum kody w Mlada Boleslav, jednym z organizatorów koda European Tour 2005. Jak powstał pomysł na koda European Tour? Członkowie rady nadzorczej koncernu uznali, że będzie to najlepszy sposób na przybliżenie jak największej grupie osób bogatej tradycji marki. Pięć historycznych modeli kody jadących przez Europę oraz przygotowane z tej okazji imprezy to na pewno spektakularne i przyciągające uwagę wydarzenie. Ile kilometrów liczy trasa tour’u i ile czasu zajmie jej przejechanie? Trasa koda European Tour liczy 6 000 kilometrów i przebiega przez 9 europejskich krajów. Zaczyna i kończy się w ojczyźnie kody, czyli Czechach, a Polska i Poznań jest naszym pierwszym przystankiem. Przejechanie całej trasy zajmie 40 dni. Co było największą trudnością organizacyjną? Bez wątpienia, ze względu na wiek pojazdów, najtrudniej było przygotować samochody do tak wymagającej dla nich trasy. Auta biorące udział w koda European Tour 2005 są zarejestrowane jako weterani szos i mogą brać udział w ruchu ulicznym, jednak pokonanie tak długiego dystansu jest dla nich sporym wyzwaniem. Czy wszystkie eksponaty muzeum kody są w takiej kondycji? Tak, staramy się by wszystkie samochody były gotowe do jazdy. Zajmujemy się ich restauracją, przywracaniem do kondycji w jakiej były często kilkadziesiąt lat temu, gdy normalnie jeździły po europejskich drogach. Ile samochodów znajduje się w Muzeum koda Auto i które z nich są najważniejsze i najbardziej cenne. Ekspozycja liczy 65 aut, wszystkie są niezwykle cenne, gdyż dokumentują 100 letnią tradycję kody w tworzeniu samochodów – reprezentują rozwój marki, jak i światowej motoryzacji. Na pewno perłą w naszej kolekcji jest stara koda Superb TRC60. Ile osób w roku odwiedza Muzeum koda Auto? Rocznie mamy około 100 000 gości, a w zeszłym roku padł rekord frekwencji - odwiedziło nas 120 000 osób! Czesi, jak i zagraniczni turyści chętnie odwiedzają nasze muzeum gdyż ma ono naprawdę wiele do zaoferowania.