Orla koda - pół miliona samochodów z podgórskiej fabryki
Orla koda - pół miliona samochodów z podgórskiej fabryki
Jubileuszowe auto to czerwona koda Roomster, w wersji Scout z silnikiem 1.9 TDI, zamówiona przez francuskiego klienta. W tym roku na polski rynek z tego zakładu trafi w sumie około czterech tysięcy samochodów Roomster, Praktik i Superb. Zakłady w Kvasinach produkowały takie legendarne modele kody, jak koda Felicia kabriolet, koda 110 R coupe oraz koda Garde i Rapid. Dzisiaj powstaje tu rodzinny kompakt koda Roomster oraz luksusowy sedan koda Superb, które trafiają także na polski rynek. W połowie 1974 r. wyprodukowano w fabryce w Kvasinach, licząc od 1945 r., stutysięczny samochód. Stutysięczna koda Superb opuściła linię montażową zakładu dokładnie rok temu, a dzisiaj wysyłamy do klienta pięciusettysięczny pojazd wyprodukowany w fabryce w Kvasinach od początku jej działalności. Większe zapotrzebowanie na Roomstera skłoniło nas do zwiększenia mocy produkcyjnej, w przyszłości spodziewamy się utrzymania tego pozytywnego trendu. – skomentował to ważne dla koncernu wydarzenie Horst Móhl, Członek Zarządu koda Auto odpowiedzialny za produkcję i logistykę. Historia położonej u podnóża Gór Orlich fabryki w Kvasinach sięga wczesnych lat 20-tych XX w., kiedy František Janeček, właściciel zakładu produkującego motocykle marki Jawa, wynajął część kompleksu Solnice – nieruchomości w Kvasinach przeznaczonej na tartak, bednarnię i fabrykę cegieł. Po przekształceniu w nadwoziownię, od 1934 r. powstawały tam elementy blacharskie dla motocykli Jawa. Podczas tego okresu w fabryce pracowało średnio 270 robotników, którzy wytworzyli łącznie około 3 700 motocyklowych nadwozi. Każdego dnia mury zakładu opuszczały cztery nadwozia, podczas pracy na potrzeby wojska zwiększono moc produkcyjną do siedmiu, ośmiu sztuk nadwozi dziennie. W 1947 r. na mocy porozumienia z przedsiębiorstwem państwowym AZNP w Mladó Boleslav rozpoczęto w Kvasinach produkcję pojazdów kody. Jeszcze tego samego roku pierwsza koda Superb zjechała z taśmy montażowej fabryki. W tym czasie zakłady w Kvasinach zaczęły promować się jako producent niestandardowych elementów nadwozia na bazie podstawowych modeli, w szczególności dla wersji sportowych, ale także pojazdów użytkowych. Tego typu działalność była podstawową przyczyną rozbudowy fabryki na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX w.