Otwarcie nowego centrum CKD koda Auto
Otwarcie nowego centrum CKD koda Auto
Otwarcie nowego centrum CKD stanowi część planu strategicznego koda Auto, dotyczącego działań na arenie międzynarodowej. Centrum dostarczać będzie części do montażowni zlokalizowanych na Ukrainie, w Indiach, Bośni i Hercegowinie oraz Kazachstanie. Centrum będzie również wykorzystywane do realizacji wielu projektów, które są obecnie przygotowywane, między innymi otwarcie montowni samochodów koda w Rosji. Nowe centrum logistyczne w systemie CKD zostało zaprojektowane do realizacji kompleksowego przygotowania, pakowania i wysyłki pojazdów koda w trzech różnych wersjach montażowych, tj. w systemie SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down) i CKD (completely-knocked-down). Części oraz moduły montażowe na różnych poziomach przygotowania do montażu produkowane są w zakładach koda Auto w Mladá Boleslav (Fabia i Octavia), Vrchlabí (Octavia i Octavia Tour) oraz Kvasiny (Superb) lub dostarczane są bezpośrednio od dostawców wewnętrznych i podwykonawców Grupy VW (np. niektóre typy układów napędowych, podwozia lub karoserii). Kompletne pojazdy w częściach są następnie wysyłane z centrum CKD Mladá Boleslav do zagranicznych montowni w specjalnych kontenerach lub koleją. W skład zestawu montażowego SKD wchodzi nadwozie z wyposażeniem, układ napędowy (silnik, skrzynia biegów i przednia oś), tylna oś i inne elementy podwozia (np. koła, zbiornik paliwa, system wydechowy). W montowniach, gdzie pojazdy są finalnie montowane, przeprowadzane są również sprawdziany i testy z zastosowaniem metod i warunków identycznych z tymi, jakie stosowane są w firmach macierzystych koda Auto w Czechach. System SKD jest obecnie stosowany przy montażu pojazdów na Ukrainie, w Bośni i Hercegowinie oraz Kazachstanie. System MKD, jeden poziom niżej jeżeli chodzi o przygotowanie do montażu, obejmuje lakierowaną karoserię oraz dodatkowe 1.300–1.700 części o różnym poziomie przygotowania do montażu. Montaż pojazdu wykonywany jest na standardowej linii produkcyjnej, z wykorzystaniem procesu produkcyjnego porównywalnego z procesami stosowanymi w fabryce macierzystej. System MKD został ostatnio wprowadzony w zakładach Eurocar na Ukrainie, gdzie jest on stosowany do montażu modelu koda Octavia Tour. System CKD oznacza najniższy poziom przygotowania do montażu. Zakład produkcyjny dostarcza elementy karoserii oraz inne komponenty w formie pojedynczych części. W montowni ma miejsce spawanie i lakierowanie nadwozia, montaż zespołu napędowego oraz innych elementów; wykonywane są tam także ogólne prace wykończeniowe na standardowej linii montażowej. System CKD-3 (modyfikacja obejmująca elementy MKD i CKD) jest obecnie stosowany przy montażu modeli Octavia (Octavia Tour), Laura (nazwa modelu Octavia przyjęta na rynek indyjski) oraz Superb w zakładach koda Auto India. Posiadające ponad stuletnią tradycję zakłady koda Auto mają szerokie doświadczenie w dostawie pojazdów w częściach do montażu. W latach dwudziestych i trzydziestych dwudziestego wieku, spółka eksportowała samochody w częściach z zakładów w Mladá Boleslav między innymi do Japonii, Wielkiej Brytanii, Australii i Rosji. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych samochody marki koda były montowane między innymi w Nowej Zelandii, Pakistanie i Turcji. W ostatnich latach koda zaczęła dostarczać pojazdy w częściach do montażu; w 1994 r. do zakładu w Poznaniu dostarczono pierwsze 1.000 sztuk karoserii kody Favorit. W latach 1995–2002 do Polski dostarczono około 220.000 modeli koda Felicia, Fabia i Octavia w stanie do montażu. Mimo że w 2002 r. zaprzestano montażu pojazdów marki koda w zakładzie Volkswagen Poznań, nowe montownie powstały w Bośni i Hercegowinie (1998), Indiach (2001), na Ukrainie (2002) i w Kazachstanie (w zeszłym roku). Do końca roku 2005 z zakładów koda Auto w Republice Czeskiej wysłano łącznie 283.000 pojazdów w stanie do montażu.