Potencjał silników MPI z fabryczną instalacją LPG
Potencjał silników MPI z fabryczną instalacją LPG
KODA nieustannie pracuje nad rozwojem jednostek napędowych. Jednym z głównych celów prac jest obniżenie kosztów eksploatacji samochodu, także poprzez efektywną integrację silników benzynowych z instalacjami LPG.
Jednostki MPI to nowoczesne trzy- i czterocylindrowe silniki z pośrednim wtryskiem wielopunktowym, umieszczonym w kolektorach dolotowych. Wtrysk wielopunktowy bardzo efektywnie wykorzystuje paliwo, przyczyniając się też do obniżenia emisji dwutlenku węgla: obecnie stosowane silniki MPI z mechanizmem przestawiania rozrządu spełniają najwyższą obowiązującą normę czystości spalin EU6 (na przykład 1.0 MPI w nowej generacji KODY Fabia).
Mówiąc o korzyściach zasilania silnika LPG wymienia się niższe koszty eksploatacji, zapominając o drugiej ważnej zalecie: przyjazności środowisku. Rozwiązanie to jest bardziej ekologiczne zarówno od benzyny bezołowiowej, jak i oleju napędowego.
Konstrukcje przeznaczone do silników marki KODA powstają w wyniku współpracy z długoletnim partnerem: włoskim specjalistą o światowej renomie, firmą Landi Renzo. Instalacje KODY wykorzystują potencjał nowoczesnych jednostek dzięki zastosowaniu wielopunktowego systemu wtrysku sekwencyjnego LPG w fazie lotnej – OMEGAS. Opracowane przez firmę Landi Renzo zaawansowane rozwiązanie składa się z dwustopniowego reduktora-parownika, precyzyjnych wtryskiwaczy oraz jednostki sterującej, która na bieżąco w optymalny sposób decyduje o składzie mieszanki posyłanej do komór spalania.
We wrześniu KODA zorganizowała pierwszy w Polsce Rajd LPG z udziałem pasażerów serwisu BlaBlaCar, prowadzący publicznymi drogami przez cały kraj. Za kierownicą usiedli najlepsi instruktorzy Szkoły Auto KODA, którzy potrafili osiągnąć wyniki zużycia na poziomie 1,89 l paliwa na 100 km.
Innowacyjne rozwiązania pozwoliły na adaptację instalacji gazowej do innych technologii silników KODY, takich jak do wtrysku bezpośredniego przy turbodoładowaniu TSI.
Montaż systemu LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa wiąże się z wyzwaniem schłodzenia znajdujących się bezpośrednio przy komorze spalania, nieużywanych wtryskiwaczy benzyny. Instalacja KODY rozwiązuje ten problem, przemywając przez cały czas wtryski niewielką ilością benzyny dostarczanej do cylindrów. Strategia ta pozwala utrzymać niską temperaturę paliwa i długą, bezawaryjną pracę wtryskiwaczy, zużywając przy tym tylko minimalne ilości paliwa.
Jak dowodzą niezależne testy polskich dziennikarzy motoryzacyjnych, koszt paliwa potrzebnego na przejechanie stu kilometrów KODĄ z instalacją LPG może wynosić już od 12 zł.
Dziś KODA może oferować jedną z najbardziej rozbudowanych ofert instalacji LPG wśród wszystkich producentów samochodów, dokładnie odpowiadając na potrzeby wszystkich Klientów. Dedykowane konstrukcje przygotowano dla silników 1.0 MPI (dla modelu Citigo), 1.2 MPI oraz 1.4 16V w modelach Roomster i Praktik. Technologia instalacji LPG w silniku TSI wykorzystywana jest w modelu Rapid 1.2 TSI.