Powrót ikony: Škoda 100 jako współczesny sedan
27 listopada 2025

Powrót ikony: Škoda 100 jako współczesny sedan

Powrót ikony: Škoda 100 jako współczesny sedan

Co by było, gdyby pierwszy model Škody, który przekroczył milionowy próg wyprodukowanych egzemplarzy, powrócił dziś w nowoczesnej stylistyce Modern Solid? Zainspirowani bogatym dziedzictwem marki projektanci Škoda Auto stworzyli nową, współczesną interpretację legendarnej Škody 100, nadając jej formę eleganckiego, elektrycznego sedana przyszłości.

Powrót legendy z nowym charakterem

Produkowana w latach 1969–1977 Škoda 100 była pierwszym modelem marki, który przekroczył barierę miliona wyprodukowanych egzemplarzy. W tamtym czasie uznawano ją za przystępny i praktyczny samochód rodzinny, mimo że posiadanie własnego auta nadal pozostawało przywilejem stosunkowo wąskiej grupy kierowców. Właśnie ten kontekst zainspirował projektanta Martina Paclta do stworzenia wizji pojazdu o bardziej limuzynowym charakterze.

Projekt powstał w oparciu o proporcje aktualnego modelu Škoda Superb, jednak został świadomie powiększony, aby nadać mu bardziej wyrazisty i prestiżowy charakter. Inspiracją była także osobista historia projektanta, dla którego Škoda 100 miała szczególne, sentymentalne znaczenie, ponieważ była obecna w jego rodzinie w czasach, gdy był jeszcze dzieckiem. Co więcej, wyraziste, ponadczasowe linie oryginalnej „setki” okazały się idealnie korespondować z aktualnym językiem projektowania marki – Modern Solid.

Nowoczesna forma, klasyczna dusza

Punktem wyjścia dla reinterpretacji modelu nie była nostalgia ani retro-stylizacja. Celem było stworzenie nowoczesnego pojazdu, który oddaje ducha oryginału, zachowując jego kluczowe elementy, proporcje, wyrazistość linii i spójność formy. Ponadto, projektanci wzbogacili formę o współczesne detale, takie jak czteroelementowy układ świateł przednich, wyrazistą maskę z przetłoczeniem i logo marki, a także świetlne pasy przebiegające przez całą szerokość z przodu i tyłu.

Śmiałe nawiązanie do przeszłości

Jednym z najbardziej nietypowych i wyróżniających się elementów koncepcyjnej Škody 100 jest projekt tylnej części nadwozia. Inspiracją do jego stworzenia były niemal identyczne kształty przednich i tylnych szyb w oryginalnym modelu z lat 70. Projekt zakłada całkowitą rezygnację z tylnej szyby, co pozwoliło na zaprojektowanie odważnego, niemal rzeźbiarskiego zakończenia bryły nadwozia. To nietypowe rozwiązanie stanowi zarówno estetyczny ukłon w stronę historii modelu, jak i świadomą próbę przełamania konwencji w myśleniu o formie współczesnego sedana.

Brak tylnej szyby otworzył jednocześnie nowe możliwości w zakresie układu technicznego pojazdu. W miejscu tradycyjnego przeszklenia umieszczono wlot powietrza, który zasila system chłodzenia komponentów umieszczonych za kabiną. Koncepcyjna Škoda 100, zaprojektowana jako samochód w pełni elektryczny, czerpie z klasycznego układu „wszystko z tyłu”, gdzie zespół napędowy umieszczony jest właśnie z tyłu pojazdu, jak to było w oryginalnym modelu.

Realizm spotyka wizję

Koncepcyjna Škoda 100 została zaprojektowana jako auto z napędem na tylne koła, co pozwoliło przesunąć przednią oś maksymalnie do przodu. Dzięki temu nadwozie zyskało krótszy zwis i bardziej dynamiczne proporcje. Taki układ umożliwił również inne rozmieszczenie elementów technicznych: z przodu umieszczono główny bagażnik, natomiast z tyłu, ponad silnikiem elektrycznym, dodatkową przestrzeń ładunkową. Całość oparto na zmodyfikowanej platformie Superb, dostosowanej do potrzeb napędu elektrycznego i nowej architektury wnętrza.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 416.55 kB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 257.00 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 3.77 kB
Pobierz
Proszę czekać...