Rajd Barum: historia pisana jednym piórem
Rajd Barum: historia pisana jednym piórem
Popularna „Barumka” nie stała się jednak rozpoznawalną na całym Starym Kontynencie imprezą od razu. Pierwsza edycja rajdu w Kraju Zlińśkim odbyła się w 1971 roku i została włączona do kalendarza rajdów amatorskich. Już wtedy losy KODY i Rajdu Barum zaczęły się ze sobą łączyć, bowiem pierwszym w historii zwycięzcą został jadący modelem 1100 MB, Jan Halmazna.
Sukces debiutującego Rajdu Barum nie odbił się echem, dlatego już w kolejnym sezonie postanowiono włączyć imprezę do krajowego czempionatu Czechosłowacji. W latach 70. kibice zebrani we wschodnich Morawach podziwiali na asfaltowych trasach takie rajdówki jak: KODA 100, 110 i 120, za kierownicami których zasiadali znani Milan Žid, Oldřich Horsák, Karel imek czy Jiří edivý.
Pomocne w uczynieniu Rajdu Barum jeszcze bardziej popularnym było zniknięcie z kalendarza słynnego Rajdu Wełtawy w 1974 roku, po którym wszyscy kibice przenieśli się do stolicy Kraju Zlińskiego emocjonując się rywalizacją na szybkich i technicznych drogach asfaltowych.
Zespół z Mladej Boleslavi w 1985 roku zdecydował się na debiut nowego samochodu właśnie podczas Rajdu Barum. Legendarna 130 RS doczekała się swojego następcy w postaci KODY 130 LR. Nie dalej jak rok później Jiří Sedlář skutecznie rywalizował za jej kierownicą z takimi samochodami jak Audi Quattro A2 czy Opel Manta 400.
Polscy kibice z całą pewnością pamiętają edycję z 2002 roku, kiedy organizatorzy spełnili pokładane w nich oczekiwania i zainteresowali swoją imprezą ścisłą europejską czołówkę. Na starcie rajdu pojawiło się aż piętnaście samochodów WRC, a ponad ćwierć miliona kibiców obserwowało walkę o zwycięstwo pomiędzy mistrzem Czech Romanem Krestą (KODA Octavia WRC) a mistrzem Włoch Renato Travaglią (Peugeot). Z całej stawki ich tempo zdołali utrzymać tylko Leszek Kuzaj i Janusz Kulig, którzy zajęli odpowiednio 2. i 3. miejsce w klasyfikacji generalnej.
Na tegorocznej liście zgłoszeń rajdu zaplanowanego na ostatni weekend sierpnia znalazły się aż 132 załogi, w tym aż jedenaście jadących najnowszą KODĄ Fabią R5. Wśród nich oprócz utytułowanego Kopecký’ego pojawi się także mocny niemiecki duet Fabian Kreim/Frank Christian, który obecnie prowadzi w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec (DRM). Zawodnicy KODY będą rywalizowali z takimi kierowcami jak Kajetan Kajetanowicz, Bryan Bouffier, Aleksiej Łukjaniuk czy Jaromir Tarabus.