Rajd Hiszpanii: ŠKODA Motorsport zdobywa podwójne zwycięstwo z Tidemandem i Kopeckým
26 października 2015

Rajd Hiszpanii: ŠKODA Motorsport zdobywa podwójne zwycięstwo z Tidemandem i Kopeckým

Rajd Hiszpanii: ŠKODA Motorsport zdobywa podwójne zwycięstwo z Tidemandem i Kopeckým

Zespół ŠKODA Motorsport świętował w ten weekend wielkie zwycięstwo w Rajdzie Hiszpanii. Fabryczne załogi ŠKODY zajęły dwie topowe pozycje: Szwedzi Pontus Tidemand i Emil Axelsson wygrali w Fabii R5 przedostatnią rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w klasie WRC 2. Drugi z fabrycznych duetów ŠKODY, Czesi Jan Kopecký i Pavel Dresler, finiszowali tuż za nimi, kompletując rewelacyjny wynik.

„Gratuluję Pontusowi i Emilowi ich pierwszego zwycięstwa w WRC 2” - powiedział dyrektor ŠKODA Motorsport, Michal Hrabánek. „Jesteśmy ponadto zachwyceni drugim miejscem Jana i Pavla. Jesteśmy szczęśliwi, że debiutancki sezon ŠKODY Fabii R5 udowodnił, że samochód jest wartościowym zastępstwem dla święcącej liczne triumfy ŠKODY Fabia S2000. ŠKODA Fabia R5 wygrała 17 z 22 odcinków specjalnych tutaj w Hiszpanii, co jasno pokazuje, jak dobry mamy samochód zarówno na szutrze, jak i na asfalcie”.

„Co za rajd! To moje pierwsze zwycięstwo w WRC 2 dla ŠKODY i nie mógłbym być szczęśliwszy”- powiedział Tidemand, który wygrał także Rajdowe Mistrzostwa Azji i Pacyfiku dla ŠKODY w tym sezonie.

„Kiedy rozpoczął się rajd, moim celem było po prostu dotarcie do mety. Nie spodziewałem się nawet, że będę na podium. Jednak nasze tempo na piątkowych szutrowych odcinkach było kluczem do sukcesu. Staraliśmy się unikać zbędnego ryzyka na odcinkach asfaltowych w sobotę i niedzielę. Ta taktyka się opłaciła, mimo że Jan i Pavel odrobili do nas trochę czasu. Dziękuję całemu zespołowi ŠKODA Motorsport. Teraz skupiamy się na finale cyklu APCR w Chinach”.

Kopecký był również więcej niż zadowolony z takiego obrotu sprawy. „Przed rajdem nie byłem pewien, czy będziemy walczyć o podium”- powiedział Rajdowy Mistrz Czech. „ŠKODA Fabia R5 sprawowała się wyśmienicie zarówno na szutrze, jak i na asfalcie, a zmiana ustawień samochodu w piątek przebiegła gładko. Zespołowi ŠKODA Motorsport należą się słowa uznania, bo ich praca była perfekcyjna. Jestem zachwycony, że miałem swój udział w dublecie ŠKODY”.

51. Rajd Hiszpanii był niezwykłym spektaklem, podczas którego pojedynek stoczyło wszystkich ośmiu zwycięzców rajdów w WRC 2 z tego sezonu. Na rajd składały się 23 odcinki specjalne, wiodące po szutrze i asfalcie, o łącznej długości 331,25 km.

Zlokalizowane były w okolicach bazy rajdu – Salou – na Costa Daurada. Finałowy odcinek w kategorii WRC 2 nie został jednak przeprowadzony z uwagi na wypadek załogi Volkswagena – Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassia (F/F).

Tidemand zbudował zdecydowaną przewagę podczas szutrowych piątkowych odcinków. Drugie i trzecie miejsca przypadły Kopecký’emu, reprezentującemu zespół ŠKODA Motorsport II w Hiszpanii, i trzeciej fabrycznej załodze ŠKODY: Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN). Wypadek na jedenastym odcinku specjalnym sprawił jednak, że Lappi, Rajdowy Mistrz Europy z 2014 roku, wycofał się z zawodów i pożegnał się z nadzieją na tytuł mistrzowski w WRC 2 w tym roku.

Zdobywcą tytułu został ostatecznie Katarczyk Nasser Al-Attiyah, który ukończył rywalizację tuż przed Niemcem Arminem Kremerem po fantastycznej walce o trzeci stopień podium podczas Rajdu Hiszpanii. Różnica czasowa pomiędzy dwoma doświadczonymi zawodnikami, w samochodach ŠKODA Fabia R5 przygotowanych w ramach programu dla zawodników prywatnych, wyniosła zaledwie 0,1 sekundy.

Tidemand i Axelsson nie mieli dużo czasu na świętowanie zwycięstwa. Tuż po rajdzie Szwedzi udali się w mierzącą 10 000 km podróż do Chin na finałową rundę sezonu Rajdowych Mistrzostw Azji i Pacyfiku, gdzie jeszcze przed ostatnim rajdem ŠKODA zapewniła sobie czwarty z rzędu tytuł mistrzowski. Finał sezonu uświetni debiut ŠKODY Fabii R5 w Chinach.

W swoim pierwszym sezonie startów Fabia R5 okazała się być gwarantem sukcesu. Siedem startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (w WRC 2) przyniosło jedenaście finiszów na podium i cztery zwycięstwa. Nowa rajdowa konstrukcja ŠKODY wywalczyła ponadto cztery krajowe tytuły mistrzowskie. Jan Kopecký odniósł pięć zwycięstw pod rząd, nie pozostawiając konkurencji żadnych szans w Rajdowych Mistrzostwach Czech. W Austrii sukces zagwarantowało połączenie nowoczesności Fabii R5 z doświadczeniem kierowcy Raimunda Baumschlagera. Węgier Norbert Herczig został za sterami rajdowej Fabii mistrzem swojego kraju. W czeskim samochodzie po tytuł Rajdowego Mistrza Belgii sięgnął z kolei Freddy „Fast Freddy” Loix.

Liczba Rajdu Hiszpanii: 17

Rajd Hiszpanii to jedyna runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, której odcinki prowadzą zarówno drogami asfaltowymi, jak i szutrowymi. Piątkowy etap był głównie szutrowy, z niewielkim udziałem asfaltu. W piątkowy wieczór samochody zostały przygotowane do dwóch dni rywalizacji na asfalcie. W tych wymagających warunkach ŠKODA Fabia R5 raz jeszcze udowodniła swoje kompetencje w serii WRC 2. Fabryczne załogi ŠKODY wygrały wszystkie osiem odcinków szutrowych i okazały się najszybsze na dziewięciu z asfaltowych. W sumie ŠKODA Fabia R5 wygrała siedemnaście z dwudziestu dwóch odcinków Rajdu Hiszpanii (siedem Tidemand, sześć Kopecký, dwa Al-Attiyah).

Rajd Hiszpanii – wyniki WRC 2

1. Tidemand/Axelsson (S/S), ŠKODA Fabia R5: 3 godz. 21 min 45.6 sek
2. Kopecký/Dresler (CZ/CZ), ŠKODA Fabia R5: + 10.7 sek
3. Al-Attiyah/Baumel (Q/F), ŠKODA Fabia R5: + 4 min 5.3 sek
4. Kremer/Winklhofer (D/D), ŠKODA Fabia R5: + 4 min 5.4 sek
5. Protasov/Cherepin (UA/UA), Ford Fiesta RRC: + 7 min 41.4 sek

Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC 2)

Rajd Monte Carlo 22.01.–25.01.2015
Rajd Szwecji 12.02.–15.02.2015
Rajd Meksyku 05.03.–08.03.2015
Rajd Argentyny 23.04.–26.04.2015
Rajd Portugalii 21.05.–24.05.2015
Rajd Włoch 11.06.–14.06.2015
Rajd Polski 02.07.–05.07.2015
Rajd Finlandii 30.07.–02.08.2015
Rajd Niemiec 20.08.–23.08.2015
Rajd Australii 10.09.–13.09.2015
Rajd Korsyki 01.10.–04.10.2015
Rajd Hiszpanii 22.10.–25.10.2015
Rajd Wielkiej Brytanii 12.11.–15.11.2015

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 6,29 kB
Pobierz
Proszę czekać...