Rajd Polski: ŠKODA celuje w kolejny wysoki wynik z nową Fabią R5
1 lipca 2015

Rajd Polski: ŠKODA celuje w kolejny wysoki wynik z nową Fabią R5

Rajd Polski: ŠKODA celuje w kolejny wysoki wynik z nową Fabią R5

Po dwóch rewelacyjnych występach w klasie WRC 2 Rajdowych Mistrzostw Świata i sukcesie w Rajdzie Český Krumlov, zespół ŠKODY celuje w kolejny dobry wynik swojej najnowszej konstrukcji. Kolejne wyzwanie stawia w dniach 2-5 lipca Rajd Polski.

Dwa starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy finisze na podium – jak do tej pory, z zupełnie nową bronią na rajdowych trasach, modelem Fabia R5, ŠKODA zaprezentowała rewelacyjną formę, wyrastając na jednego z najbardziej konkurencyjnych konstruktorów tego sezonu mistrzostw w klasie WRC 2. Czeska marka czeka na kolejny wielki sukces w trzecim występie nowej Fabii R5 w tej najważniejszej serii rajdowej na świecie. W naszym kraju wystartują dwie Fabie R5, prowadzone przez pochodzącego z Finlandii Mistrza Europy Esapekkę Lappiego i Szweda Pontusa Tidemanda. Rajd Polski to już siódma runda tegorocznego sezonu WRC – startuje drugiego lipca i trwa do najbliższej niedzieli. Przez ten czas załogi będą rywalizowały na 313,53 km polskich dróg podzielonych na dziewiętnaście odcinków specjalnych.

Rajd Polski: ŠKODA celuje w kolejny wysoki wynik z nową Fabią R5
„Rajd Polski znany jest z wyjątkowo wymagających, ekstremalnie szybkich partii. To prawdziwe wyzwanie dla Fabii R5. Chcemy pokazać, że nasz nowy samochód jest w stanie utrzymać wysoką konkurencyjność, jaką do tej pory przejawiał przy wysokich prędkościach” – mówi Michal Hrabánek, dyrektor ŠKODA Motorsport.

Z trzema finiszami na podium, ŠKODA Fabia R5 prezentuje imponującą skuteczność. Znany czeski duet ŠKODY Jan Kopecký/Pavel Dresler ukończył Rajd Włoch na trzeciej pozycji. Przed tym urzędujący Mistrz Europy Esapekka Lappi wraz ze swoim fińskim pilotem Janne Fermem i szwedzka załoga Pontus Tidemand/Emil Axelsson doprowadzili Fabię R5 do drugiego i trzeciego miejsca podczas jej debiutu w WRC w Portugalii.

To właśnie te ostatnie dwie z wymienionych załóg utworzą skład reprezentacji ŠKODY w Rajdzie Polski. Esapekka Lappi dobrze wspomina rajd w naszym kraju – wygrał go w 2012 roku: „Rajd Polski po prostu musi mi pasować, jako że szutrowe odcinki nie są aż tak inne od warunków u mnie w Finlandii” – mówi zawodnik ŠKODY. „Planujemy jechać odważnie, ale bez podejmowania zbyt dużego ryzyka. Chcemy dalej wykorzystywać maksimum potencjału Fabii R5 i dojechać do mety bez popełniania żadnych błędów.”

Pontus Tidemand już się nie może doczekać swojego drugiego startu w nowej Fabii R5: „Nasz pierwszy start nowym wozem ŠKODY w Portugalii poszedł naprawdę dobrze – zajęliśmy trzecie miejsce. Chcemy utrzymać ten wysoki poziom w Polsce, a jeśli to możliwe, nawet go podwyższyć. Rajd będzie strasznie szybki, więc trzeba będzie trzymać prawą nogę w podłodze, zachowując przy tym zimną krew” – mówi obecny lider Rajdowych Mistrzostw Azji i Pacyfiku, który po niedawnym, drugim zwycięstwie w sezonie w Australii podczas Rajdu Queensland, zwiększył swoją przewagę w klasyfikacji.

W tym sezonie ŠKODA wystawi do startów niedawno ukończoną Fabię R5 w wybranych rundach mistrzostw WRC (w klasie WRC 2). Poza Esapekką Lappim i Pontusem Tindemandem, fabryczne barwy będzie reprezentował także Jan Kopecký. Znany czeski kierowca używa także nowej rajdowej broni ŠKODY w Rajdowych Mistrzostwach Czech (MČR), gdzie do tej pory kombinacja ta spisuje się bezkonkurencyjnie: na trzy starty osiągnęła trzy zwycięstwa.
Rajd Polski: ŠKODA celuje w kolejny wysoki wynik z nową Fabią R5

Czy wiesz, że

...Esapekka Lappi i Janne Ferm już raz wygrali Rajd Polski? Lappi został zaangażowany przez ŠKODA Motorsport w październiku 2012 roku i z marszu wygrał w Polsce swój pierwszy rajd Fabią Super 2000. W tamtym sezonie Rajd Polski był rundą Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC).

...Rajd Polski, obok kultowego Rajdu Monte Carlo, jest najstarszą imprezą rajdową na świecie? Był rozegrany po raz pierwszy już w 1921 roku. Wygrał go znany polski pilot i automobilista Tadeusz Heyne.

...Rajd Polski gości w najbardziej prestiżowej serii rajdowej na świecie FIA WRC po raz czwarty? Rajdową czołówkę świata nasz kraj przyjął po raz pierwszy w 1973 roku, gdy ukończyły go zaledwie trzy załogi. Przez wiele następnych lat rajd ten był rundą Mistrzostw Europy. Po raz pierwszy powrócił do Mistrzostw Świata w 2009 roku i kolejny raz w zeszłym roku. Teraz utrzymuje się w tej czołowej rajdowej serii drugi sezon z rzędu.

...prawie 80% tras Rajdu Polski jest innych niż rok temu? Tym razem pominięte zostały odcinki na Litwie. Najdłuższym odcinkiem specjalnym będzie nie rozgrywany nigdy wcześniej OES Stańczyki o długości 39,12 km, pokonywany dwukrotnie w piątek. Tego dnia kierowcy muszą przetrwać 155,04 km odcinków specjalnych bez serwisu.

...szutrowe trasy Rajdu Polski są, razem z podobnymi drogami Rajdu Finlandii, jednymi z najszybszych odcinków w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata? Kierowcy muszą tu wykazać się dużą odwagą, jednocześnie trzymając nerwy na wodzy: wiele zakrętów można ścinać, ale wysoka trawa nierzadko kryje niebezpieczne kamienie.

...kierowcy fabryczni ŠKODY Pontus Tidemand i Esapekka Lappi utrzymują się w pierwszej dziesiątce klasyfikacji WRC 2, pomimo że wystartowali w zaledwie dwóch z sześciu rozegranych rund w tym sezonie? Tidemand zajmuje siódme miejsce z 25 punktami, Lappi jest dziewiąty z dwudziestoma. Broniący tytułu katarski kierowca Nasser Al-Attiyah prowadzi także w tym sezonie z sześćdziesięcioma punktami. Wliczając Rajd Polski, w tym sezonie czeka na nas jeszcze siedem rund mistrzostw WRC.

...Rajd Polski rozgrywany jest na Mazurach? To wyjątkowo malowniczy rejon Polski z tysiącami jezior. Baza rajdu zlokalizowana jest w bardzo popularnym wśród turystów mieście Mikołajki, jednym z turystycznych centrów Mazur.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 5,95 kB
Pobierz
Proszę czekać...