Rodzaje opon w motorsporcie
Rodzaje opon w motorsporcie
Przy całej technologii i systemach kryjących się pod maską KODY Fabia R5, inżynierowie i zawodnicy nie zapominają o tym, że to właśnie opony tworzą jedyną powierzchnię styku samochodu z podłożem.
Cały zespół KODA Motorsport, a także prywatni kierowcy korzystający z Fabii R5 w rajdach, startują na oponach Michelin. Francuski producent jest obecny na każdym rajdzie cyklu mistrzostw świata i czuwa nad tym, aby załogi poprawnie wykorzystywały swoje zestawy ogumienia. Inżynierowie z Clermont Ferrand są również odpowiedzialni za założenie opon na felgi, które KODA Motorsport dostarcza tuż przed każdą rundą.
Warto również wspomnieć o różnicach, jakie występują w rajdowych oponach, określanych często mianem czarnego złota. Do wyboru zespoły rajdowe mają ogumienie przygotowane na śnieg, szuter i asfalt.
Opona szutrowa podzielona jest zazwyczaj na dwie mieszanki: miękką i twardą, które dzielą jednak ze sobą całą konstrukcję oraz rodzaj bieżnika. Ten na najbardziej ekstremalnych rajdach, jak choćby na Sardynii, musi być szczególnie gruby i wytrzymały. Wszystko dlatego, że po jednej pętli każda pojedyncza opona może zostać „odchudzona” nawet o 2,5 kilograma.
Ogumienie jest istotne nie tylko z wymienionych powyżej powodów. KODA Motorsport dzięki doświadczeniu i wiedzy zebranej na odcinkach specjalnych, rozlokowanych na całym świecie oraz tysiącom kilometrów, pokonanych rajdowym tempem w niezliczonej liczbie warunków, współpracuje z firmą Michelin, a kierowcy przekazują francuskiemu producentowi swoje wskazówki dotyczące dalszego rozwoju opon.