Samochód z gwiazdkami
Samochód z gwiazdkami
W wyniku tych działań, już do Europejskiego Programu Oceny Nowych Samochodów dołączyły m.in.: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Szwecja, Holandia, Luksemburg i Katalonia. Do programu dołączyła również Międzynarodowa Organizacja Samochodowa (FIA) oraz automobilkluby – niemiecki ADAC i włoski ACI.
Ocena samochodów odbywa się w czterech podstawowych kategoriach.
1. Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów:
- zderzenie czołowe: testowany samochód uderza 40% swojej przedniej powierzchni w przeszkodę. Pojazd przemieszcza się z prędkością 64 km/h, co ma symulować zderzenie dwóch aut jadących z prędkością 55 km/h. Odpowiednie dobranie prędkości i powierzchni zderzenia do testu jest wynikiem badań, które mówi, że właśnie takie zderzenia występują na drogach najczęściej. Wyniki testów doprowadziły do kilku bardzo istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa zmian, rozpoczęły powszechne stosowanie poduszek bezpieczeństwa, łamanych kolumn kierownicy, chowających się pedałów czy udoskonalonych pasów bezpieczeństwa.
- zderzenie boczne: w bok testowanego pojazdu, od strony i na wysokości kierowcy, uderza wózek z deformowalnym przodem. Wózek przemieszcza się z prędkością 50 km/h. Wyniki tych testów spowodowały, że w samochodach zaczęto montować boczne poduszki bezpieczeństwa.
- zderzenie ze słupem: w tej próbie auto uderza z prędkością 29 km/h bokiem, od strony kierowcy w słup. Celem tego testu jest sprawdzenie ochrony głowy kierowcy oraz klatki piersiowej. Test ten zaczęto przeprowadzać od 2000 roku.
- „whiplash test”: do tego testu wykorzystywany jest tylko fotel z manekinem, jadący po szynach. Jego zadaniem jest sprawdzenie, jaką ochronę kręgosłupa gwarantuje fotel przy uderzeniu w tył pojazdu.
3. Ochrona pieszych: ponieważ piesi stanowią duży procent ofiar wypadków, wprowadzono kategorię, która ma oceniać pojazdy pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Testy mają ocenić obrażenia, jakie będą mieli piesi w przypadku uderzenia przez samochód. Robione są one dla różnych partii pojazdu tak, by miały zastosowanie dla dorosłych i dzieci. W trakcie badań sprawdza się obrażenia podczas uderzenia zderzaka, maski, a także uderzenie głowy pieszego w maskę czy szybę auta. Od 2009 roku wynik testu na ochronę pieszego istotnie wpływa na ocenę łączną pojazdu i ilość przyznanych gwiazdek.
4. Bezpieczny samochód to również taki, który wspomaga i niweluje ludzkie błędy. Wyposażenie pojazdu w systemy np. przypominające o konieczności zapięcia pasów, systemy wspomagające (jak ESP czy ABS) mają wpływ od 2009 roku na końcową ocenę pojazdu.
Producenci samochodów przywiązują dużą uwagę do wyników testów Euro NCAP. Dobry wynik to gwarancja bezpieczeństwa dla użytkowników samochodów, ale i postawa do tego, by myśleć o sukcesie biznesowym modelu. Świadomy konsument śledzi wyniki testów i na wynikach buduje swoje zakupowe decyzje.