
Samochód z napędem hybrydowym PHEV – twój portfel to polubi
Samochód z napędem hybrydowym PHEV – twój portfel to polubi
Rosnące ceny paliw oraz coraz większa świadomość ekologiczna sprawiają, że kierowcy częściej rozważają zakup samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in. Takie jednostki łączą zalety silnika spalinowego oraz elektrycznego i po prostu się opłacają.
Aby dobrze zrozumieć zalety napędu hybrydowego wystarczy dokonać kalkulacji kosztów jakie poniesie kierowca. Naszą analizę przeprowadziliśmy w kilku wariantach, w zależności od sposobu użytkowania samochodów marki koda przez naszych klientów - od codziennej eksploatacji auta na krótkich dystansach, po intensywne użytkowanie flotowe. Takie podejście pozwala lepiej ocenić opłacalność samochodów z napędem PHEV.
Wariant A: Użytkownik hybrydy z codziennym ładowaniem i dziennym przebiegiem ok. 50 km
Pierwszy scenariusz dotyczy sytuacji, kiedy osoba korzysta z samochodu w wariancie hybrydowym o pojemności 1,5 l, który generuje moc 204 KM. Kierowca codziennie pokonuje trasę ok. 50 km pomiędzy domem a miejscem pracy. Zakładamy, że ładuje akumulator zarówno w domu, jak i w miejscu pracy, gdyż firma ma do tego przystosowaną infrastrukturę.
W ciągu roku kierowca przejeżdża ok. 12 tys. km, co pozwala dokonać symulacji kosztów związanych ze zużyciem paliwa i energii elektrycznej. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki, możemy stwierdzić, że roczny rachunek korzystania z pojazdu to 706 zł za paliwo plus 180 zł za prąd, co przekłada się na sumę 886 zł. Według naszych wyliczeń ten sam kierowca, który poruszałby się samochodem z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o łącznej mocy 150 KM, wydałby na paliwo 3720 zł, a w przypadku korzystania z jednostki benzynowej 2.0 TSI generującej moc 204 KM wydałby 5453 zł w ciągu roku.
Wariant B: Użytkownik hybrydy z codziennym ładowaniem i dziennym przebiegiem ok. 20 km
Drugi wariant zakłada korzystanie z samochodu z napędem hybrydowym o takiej samej pojemności i generowanej mocy. W tym przypadku kierowca codziennie pokonuje trasę ok. 20 km. Pojazd ładowany jest zarówno w domu, jak i w miejscu pracy. Dodatkowo raz w miesiącu kierowca przemierza trasę ok. 500 km.
Mimo odmiennego sposobu użytkowania samochodu roczny przebieg w tym przykładzie jest takim sam, jak w wariancie pierwszym. Koszt, jaki zostałby poniesiony w przypadku korzystania z samochodu o napędzie hybrydowym to 1200 zł za prąd oraz dodatkowe 2390 zł za paliwo, co daje sumę 3590 zł rocznie. Gdyby jednak kierowca postawił na wysokoprężną jednostkę 2.0 TDI o mocy 150 KM, jego rachunki za paliwo wynosiłyby 3720 zł. Natomiast w przypadku silnika napędzanego benzyną, na ten cel musiałby przeznaczyć 5453zł rocznie.
Wariant C: Kierowca flotowy z intensywną eksploatacją pojazdu
Trzeci przypadek dotyczy kierowcy flotowego, który codziennie korzysta z samochodu w pracy. Jako przykład wybraliśmy managera odpowiedzialnego za region obejmujący niemal połowę Polski. Samochód ładuje raz w tygodniu w siedzibie firmy. Jego praca wymusza na nim częste wyjazdy i spotykanie się z klientami oraz pracownikami.
Na przestrzeni całego roku pokonuje dystans ok. 40 tys. km. Ponownie porównaliśmy trzy różne jednostki napędowe: benzynową 2.0 TSI o mocy 204 KM, 2.0 TDI o mocy 150 KM oraz hybrydę 1.5 eHybrid o mocy 204 KM.
W wersji hybrydowej roczne koszty eksploatacji wynoszą łącznie 17552 zł, z czego 14352 zł przypada na paliwo, a 3200 zł na prąd. Są to wartość porównywalne z wersją benzynową, która kosztuje 17700 zł rocznie. Tym razem najbardziej oszczędnym wariantem pod względem eksploatacji okazał diesel, którego roczny koszt użytkowania wynosi 12403 zł.
Możliwości ładowania: gdzie, ile i jak najtaniej naładować akumulator w samochodzie?
Ładowanie samochodu hybrydowego plug-in to niewątpliwe jedna z najbardziej interesujących rzeczy dla osób, które zastanawiają się nad takim wariantem. Nie jest ono skomplikowane, trudne i kosztowne. Posiadacze samochodu z akumulatorem o pojemności 25,7 kWh w zależności od dostępnej infrastruktury mogą skorzystać z kilku możliwości uzupełnienia energii.
Domowe gniazdka 230V lub Wallbox AC w garażu
Najłatwiejszą i najbardziej dostępną opcją jest ładowanie z domowego gniazdka o mocy 230V. Taki sposób pozwala na ładowanie akumulatora na poziomie 2,3 kW. Pełne naładowanie zajmie wówczas od 9 do 10 godzin. Za tym rozwiązaniem przemawia wygoda, gdyż samochód stoi pod domem oraz koszt, który można oszacować na 19,30 zł. Jest to praktyczne dla osób ładujących auto nocą, aby rano było gotowe do drogi.
Alternatywną i o wiele szybszą metodą jest korzystanie z ładowarki Wallbox AC, która może zostać umieszczona w garażu. Przy mocy sięgającej 11 kW, to urządzenie pozwala w pełni uzupełnić energię w akumulatorze w ciągu 2,5 do 3,5 godziny przy niezmieniającym się koszcie ładowania. W przypadku Wallboxa AC należy się jednak liczyć z kosztem jednorazowej inwestycji jaką jest montaż.
Publiczne ładowarki AC
Przy parkingach lub na stacjach benzynowych mogą być zlokalizowane publiczne ładowarki AC. Dzięki mocy sięgającej 11 kW są w stanie uzupełnić energie akumulatora do pełna w ciągu 2-3 godziny. Koszt takiej usługi zależy od operatora i taryfy danej stacji ładowania, aczkolwiek waha się od 0 do 30 zł.
Uzupełnianie energii w trasie
Mitem, który niestety wciąż jest powielany, jest stwierdzenie, że rozładowanie akumulatora na trasie jest równoznaczne z końcem podróży. Otóż nie jest to prawdą. Napęd PHEV oferuje możliwość pracy silnika z wykorzystaniem wyłącznie paliwa. Co więcej, w Polsce rozrasta i rozwija się infrastruktura zapewniająca możliwość ładowania pojazdu. Kierowcy, którzy potrzebują szybkiego uzupełnienia energii w akumulatorze, mogą skorzystać ze stacji szybkiego ładowania DC. Takie ładowarki mają moc 50 kW i pozwalają uzupełnić naładowanie z poziomu 10% do 80% w zaledwie 25 minut. Koszt takiej usługi zależy od dostawcy i lokalizacji stacji, ale można go oszacować na przedział między 14 a 40 zł.
Rosnące koszty eksploatacji samochodów z napędem spalinowym oraz wzrost świadomości ekologicznej sprawiają, iż coraz więcej kierowców poszukuje alternatywy. Hybrydy są rozwiązaniem, które ograniczają wydatki i zmniejszają negatywny wpływ na środowisko.