Silniki FSI
Silniki FSI
Do napędu Nowej kody Octavia wykorzystano dwie jednostki napędowe tego typu: 1.6 FSI 16V/85kW oraz 2.0 FSI 16V/110 kW. Technologia FSI otwiera nowy rozdział w technice samochodowej, ponieważ zwiększa moment obrotowy i moc silników z zapłonem iskrowym, obniża zużycie paliwa o ok. 15% oraz ogranicza emisję szkodliwych składników w spalinach. W przeciwieństwie do silników zasilanych konwencjonalnym wtryskiem paliwa, tu zasilanie odbywa się poprzez wtrysk bezpośrednio do komory spalania. Proces spalania jest tym samym efektywniejszy – zużywa się dokładnie tyle paliwa, ile potrzeba, a silnik pracuje sprawniej i dynamiczniej. Elektroniczny system sterowaniem wtryskiem rozpoznaje obciążenie silnika i reguluje czas, ciśnienie, ilość paliwa oraz przepływ powietrza do wnętrza cylindra przez kanał dolotowy. W efekcie uzyskuje się niespotykaną dotąd sprawność i efektywność pracy silnika. Postęp ten jest porównywalny z wprowadzeniem technologii TDI w przypadku silników z zapłonem samoczynnym. Wszystkie wprowadzane obecnie do sprzedaży samochody wyposażone w silniki FSI spełniają normę czystości spalin EU4, której wymogi obowiązują od 2005 roku. Rodzaj stosowanego paliwa: zarówno dla silnika 1.6 FSI, jak i 2.0 FSI producent zaleca stosowanie paliwa o LO 98 (można używać benzyny o LO 95 przy niewielkim spadku mocy). FSI to najnowocześniejsza technologia budowy silników benzynowych, która pozwala jednocześnie zwiększać moc oraz oszczędzać paliwo. Charakteryzują się wysoką kulturą pracy, doskonałą sprawnością i dynamiką przy ekonomicznym zużyciu paliwa. Silnik FSI oferuje:
* znacząco większą dynamikę,
* zwiększenie mocy i momentu obrotowego,
* jednocześnie zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 15%,
* spełnienie najnowszych norm czystości spalin.
W silnikach z systemem FSI można znaleźć szereg nowych rozwiązań technologicznych:
* bezpośredni wtrysk paliwa z podwójnym wtryskiem,
* proces spalania sterowany wtryskiwanym paliwem,
* rozwinięty system dostarczania powietrza do cylindrów (z klapami o płynnie regulowanym położeniu),
* dwa wałki rozrządu w głowicy silnika (DOHC) z płynnym przestawianiem wałka dolotowego,
* jednotłokowa wysokociśnieniowa pompa paliwowa,
* tłoczenie paliwa według zapotrzebowania,
* regulowana krzywkowa pompa oleju,
* rozbudowany system redukcji tlenków azotu (ze specjalnym katalizatorem akumulującym NOx i czujnikiem tlenków azotu).