Silny i udany związek: KODA i Volkswagen razem już od ćwierć wieku
Silny i udany związek: KODA i Volkswagen razem już od ćwierć wieku
Umowa przejęcia KODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.
Wcielenie KODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj KODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.
Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.
Między marcem 1991 a marcem 2016 KODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. KODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.
Kolejne tysiące miejsc pracy są wytwarzane przez łańcuch poddostawców, którzy także są częścią historii sukcesu czeskiej marki.
Choć KODA dominuje na swoim rodzimym rynku samochodowym, notując na nim 85 000 dostaw do Klientów w 2015 roku, z całkowitą produkcją 1 055 500 samochodów aż 92% całkowitego wyniku przeznaczone jest na eksport, co jest dowodem globalnego sukcesu. Ćwierć wieku po wejściu pod skrzydła Grupy Volkswagen, KODA celebruje kolejne rekordy: w 2015 roku produkcja wzrosła o 1,8%, a przychody ze sprzedaży o 6,2% do bezprecedensowych 12,5 miliardów euro. 25 lat po połączeniu wspólna droga Grupy Volkswagen i KODY przekracza kolejny kamień milowy.