ŠKODA 783 Coupé. Miss Favorit
16 listopada 2011

ŠKODA 783 Coupé. Miss Favorit

ŠKODA 783 Coupé. Miss Favorit

Jeden z najważniejszych modeli w historii marki ŠKODA miał w pierwotnych założeniach powstawać w czterech typowo osobowych oraz dwóch użytkowych odmianach nadwoziowych.

Zakładano, że zwieńczeniem nowej gamy produktowej będzie godny kontynuator tradycji modeli 110R oraz Garde/Rapid - czyli Favorit z nadwoziem coupe. Zaawansowane badania trzynastu prototypów podstawowej odmiany hatchback w roku 1985, umożliwiły w kolejnym sezonie rozpoczęcie prac nad widoczną na fotografiach wersją nadwoziową.

...
...

Zarys sylwetki tego modelu,  podobnie jak znana z wykonania seryjnego odmiana hatchback, powstał w pracowniach włoskiego studia Bertone. Linie nadwozia wyszły spod ręki doskonałego stylisty Marca Dechampa, wnętrze skomponował Eugenio Pagliano. Były to jednak szkice typu skin lines, zwieńczone makietą odmiany w skali 1:4.

Pozostałe prace przebiegały już w dziale rozwoju marki w rodzimej Mladá Boleslav, pod kierownictwem inż. Jaroslava Kindla.

W roku 1986 komplet dokumentacji został przekazany do filii w Kvasinach, w której w maju 1987 roku zakończono montaż prototypu. Studium zwracało uwagę znacznie mocniej pochyloną, w porównaniu z wersją hatchback, szybą czołową, obniżoną linią dachu, niezwykle efektownie zamaskowanymi słupkami środkowymi i klamkami oraz drzwiami pozbawionymi ram okiennych.

...

Technicznie, prototyp odpowiadał podstawowemu wykonaniu Š781 Favorit.

...

Ten bez wątpienia najbardziej oryginalny projekt programu rozwojowego modelu Favorit, przez chwilę miał szansę na produkcję seryjną w Kvasinach. ŠKODA Favorit Coupé w piękny sposób wpisałaby się w przebogate tradycje produkcji w tym miejscu sportowych odmian samochodów ŠKODA, zapoczątkowanych w roku 1958 modelem 450.

Niestety, decyzja o produkcji seryjnej została najpierw przesunięta w czasie na lata 1991-1993, a następnie anulowana. Jednostkowy prototyp można dziś podziwiać w zbiorach muzeum firmowego marki.



Dla ŠKODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 2,12 kB
Pobierz
Proszę czekać...