KODA AUTO wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu jeszcze dokładniejszej diagnostyki pojazdów
KODA AUTO wykorzystuje sztuczną inteligencję w celu jeszcze dokładniejszej diagnostyki pojazdów
KODA AUTO i KODA AUTO DigiLab testują nową aplikację na smartfony – Sound Analyser. Program wykorzystuje sztuczną inteligencję i pomaga szybko i dokładnie zidentyfikować potrzebę ewentualnej usługi serwisowej. W tym celu aplikacja rejestruje dźwięki wydawane przez dany pojazd podczas jazdy i porównuje je z zapisanymi wzorcami. KODA planuje w coraz większym stopniu wykorzystywać możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja i digitalizować kolejne procesy i usługi.
Aplikacja Sound Analyser potrafi zarejestrować dźwięki wydawane przez dany pojazd podczas jazdy i porównać je z dostępnymi w bazie wzorcami. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności aplikacja wykorzystuje algorytm, aby określić, czym różnice mogą być spowodowane i jakie mogą być ich przyczyny. W ten sposób Sound Analyser może skrócić czas spędzany przez samochód w serwisie i podnosić poziom obsługi klienta.
– Sound Analyser jest doskonałym przykładem nowych możliwości, jakie oferuje digitalizacja usług w firmie KODA, także w zakresie obsługi posprzedażnej. Będziemy konsekwentnie wykorzystywać technologie sztucznej inteligencji, aby zaoferować naszym klientom jeszcze bardziej spersonalizowane usługi, a tym samym jeszcze bardziej podnieść jakość obsługi klienta – mówi Stanislav Pekař, kierownik działu obsługi posprzedażnej w KODA AUTO.
Aplikacja dzięki sztucznej inteligencji może szybko ocenić aktualny stan pojazdu. W tym celu program uwzględnia różne parametry charakterystyczne dla danego modelu i analizuje profil jego użytkowania. Dzięki temu ułatwia pracę serwisantom, którzy przy użyciu smartfona czy tabletu mogą skorzystać z analizy dostępnej w aplikacji.
– KODA konsekwentnie dąży do kompleksowej digitalizacji procesów, produktów i usług dla swoich klientów. Aby móc wcześnie rozpoznać potencjał innowacji, szybko je rozwijać i inteligentnie wykorzystywać, nieustannie współpracujemy z wyspecjalizowanymi działami w celu wspólnego wdrażania nowych projektów cyfryzacji – dodaje Klaus Blüm, szef KODA IT.
Dokładna i intuicyjna w obsłudze aplikacja
Mimo że aplikacja jest zaawansowana technologicznie, jej obsługa jest intuicyjna: dźwięki pojazdu wydawane podczas jazdy mogą być nagrywane za pomocą smartfona. Następnie algorytm porównuje nagranie z zapisanymi wzorcami i na tej podstawie podaje wynik wraz z opisem. Oprogramowanie jest w stanie rozpoznać dziesięć wzorców – z dokładnością do ponad 90 procent – dla komponentów takich jak: układ kierowniczy, sprężarka klimatyzacji i sprzęgła w skrzyni biegów DSG. Aplikacja jest również przystosowana do rozpoznawania kolejnych wzorców dźwiękowych.
Sound Analyser wykorzystuje algorytmy sieci neuronowych. Aplikacja najpierw konwertuje plik audio na spektrogram, który wizualnie przedstawia sygnały akustyczne. Korzystając ze sztucznej inteligencji, obraz ten jest następnie porównywany z zapisanymi wzorcami w celu zidentyfikowania odchyleń.
Sztuczna inteligencja kluczowym filarem strategii cyfrowej KODY
Aplikacja na smartfony była testowana w 14 krajach – w tym w Niemczech, Rosji, Austrii i Francji – od czerwca 2019 r. W projekcie pilotażowym wzięło udział łącznie 245 dealerów KODA, którzy odegrali ważną rolę w dostarczaniu nagrań dźwiękowych do oprogramowania, tym samym bezpośrednio przyczyniając się do rozwoju programu. Stopniowe wprowadzanie technologii określania odchyleń akustycznych od normy otworzy w przyszłości bogactwo nowych możliwości w zakresie konserwacji predykcyjnej opartej na czujnikach. Ponadto wykorzystując połączenie internetowe dostępne w modelach KODY można w razie potrzeby umówić wizytę w serwisie bezpośrednio z samochodu.
Technologie oparte na sztucznej inteligencji i digitalizacja procesów są kluczowe dla marki także w obrębie usług posprzedażnych, dzięki czemu obsługa klienta może stać się jeszcze bardziej spersonalizowana.