koda dostarczyła ponad 51 tys. aut i osiągnęła 11% udziału w polskim rynku motoryzacyjnym w 2023 r.
koda dostarczyła ponad 51 tys. aut i osiągnęła 11% udziału w polskim rynku motoryzacyjnym w 2023 r.
W 2023 r. koda dostarczyła klientom w Polsce ponad 51 tys. nowych pojazdów (+22%), co przekłada się na prawie 11% udział w krajowym rynku motoryzacyjnym. W ujęciu globalnym producent doręczył ponad 866 tys. aut (+18,5%). Największy wzrost dostaw marka odnotowała w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Czechach. W pełni elektryczna seria modeli Enyaq ustanowiła nowy rekord od momentu wprowadzenia na rynek, sprzedając ponad 81 tys. pojazdów (+52,1%). Bestsellerem marki pozostaje koda Octavia.
Niesłabnąca popularność w Polsce
Wyniki uzyskane za minione dwanaście miesięcy potwierdziły silną pozycję i nieustającą popularność kody w Polsce. W ciągu 2023 r. marka dostarczyła na naszym rodzimym rynku 51 479 nowych pojazdów, co przekłada się na wzrost o 22%, w porównaniu do roku 2022. Ten świetny wynik przełożył się na blisko 11% udział w krajowym rynku motoryzacyjnym.
Najpopularniejszym modelem na rynku polskim ponownie została bestsellerowa koda Octavia. W 2023 r. sprzedano 15 800 sztuk modelu, co daje 45% wzrost rok do roku. Następna na podium po raz kolejny stanęła koda Fabia (7 011 egzemplarzy; -8,6%). Na trzecim miejscu znalazł się model Kamiq z wynikiem 6 676 sprzedanych samochodów (+17,6%).
– To był udany rok kody w Polsce. Nasi klienci odebrali ponad 51 tysięcy samochodów, co przekłada się na 22-procentowy wzrost popularności – znacznie wyższy niż w przypadku całego rynku nowych aut. Mamy gamę atrakcyjnych, cenionych modeli i dzięki zażegnaniu problemów z dostępnością mogliśmy uwolnić ich pełen potencjał. Zainteresowani zakupem nowej kody mają dziś pełen wybór modeli i wersji, dostępnych z krótkimi termiami realizacji zamówień do produkcji lub od ręki. Naszym obecnym klientom dziękuję za okazane zaufanie, a potencjalnych nabywców zachęcam, by śledzili nasze nowości – w 2024 roku w salonach kody czeka wiele debiutów – mówi Tomasz Porawski, Dyrektor Marki koda w Polsce.
Wyniki sprzedażowe w ujęciu globalnym
- W 2023 roku koda dostarczyła klientom na całym świecie 866 800 pojazdów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzedzającym (2022: 731 300).
- W Europie Zachodniej marka odnotowała łącznie 480 100 dostaw (2022: 377 000; +27,4% r/r), z czego w samych Niemczech 157 800 (2022: 134 300; +17,6% r/r).
- W Europie Środkowej dostarczono klientom 185 000 pojazdów, co odznacza się wzrostem o 25,1% (2022: 148 000). Na czeskim rynku zrealizowano 87 800 dostaw, czyli o 23,4% więcej r/r (2022: 71 200).
- W Europie Wschodniej marka odnotowała łącznie 46 800 sprzedanych pojazdów (2022: 49 900; -6,2%).
- W Tajwanie zrealizowano 10 000 dostaw, co przekłada się na 51,5% wzrost (2022: 6 600).
- W Indiach dostarczono klientom 48 800 samochodów (2022: 51 900; -5,8%).
- W Chinach marka odnotowała łącznie 22 800 dostaw (2022: 44 600; -48,9%).
Najpopularniejsze modele w ujęciu globalnym
W 2023 roku najlepiej sprzedającym się pojazdem kody na całym świecie pozostał model Octavia (191 900; +36%). Na podium ponownie pojawił się także SUV Kamiq (116 500; +21%) oraz koda Kodiaq (105 900; +12,1%).
Znaczny wzrost w ujęciu globalnym odnotowała w pełni elektryczna rodzina Enyaq. Liczba dostaw modeli zwiększyła się w 2023 roku o ponad 50%, osiągając pułap 81 700 aut. Wynik ten podkreśla skuteczność strategii elektryfikacji producenta. W ubiegłym roku koda Enyaq była najlepiej sprzedającym się pojazdem elektrycznym na rynku krajowym w Czechach i na Słowacji oraz znalazła się w pierwszej piątce bestsellerów w kilku krajach europejskich, w tym w Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Norwegii i Holandii.
– Nasi klienci przemówili i jestem naprawdę wdzięczny za ich zaufanie. Ciężka praca pracowników, którzy projektują, budują i sprzedają nasze samochody, przyniosła imponujący wynik dostaw, pomimo wielu wyzwań gospodarczych i rynkowych minionego roku. Rosnący popyt na nasze linie modelowe potwierdza efektywność strategii, w ramach której oferujemy klientom wybór między spalinowymi, czysto elektrycznymi i hybrydowymi układami napędowymi. Realizujemy to w trakcie coraz silniejszego skupienia na e-mobilności, z nadchodzącym portfolio sześciu nowych całkowicie elektrycznych modeli - począwszy od Elroqa jeszcze w tym roku. Nasz model biznesowy jest solidny. Pozostajemy skupieni na tym, czego chcą nasi klienci i na ciągłym zwiększaniu naszej zdolności do szybkiego reagowania na rynek, w tym inwestowania w ciągły rozwój naszych pracowników, aby zabezpieczyć przyszłość marki – mówi Klaus Zellmer, Dyrektor Generalny koda Auto.
Znaczące postępy w globalnej ekspansji
We wrześniu koda weszła na rynek wietnamski, aby wykorzystać potencjał regionu ASEAN. Według prognoz Wietnam będzie liderem z przewidywanym rocznym wolumenem sprzedaży przekraczającym 40 000 sztuk po 2030 roku. Ponadto oferuje on znaczące synergie z działalnością firmy w Indiach. W niedawno zainaugurowanym centrum logistycznym w Pune, zestawy CKD (completely-knocked-down) indyjskich modeli Kushaq i Slavia zostaną przygotowane do eksportu do Wietnamu w celu ostatecznego montażu. W Indiach koda osiągnęła znaczący kamień milowy, dostarczając klientom 100 000 pojazdów w ciągu dwóch lat. Ponadto producent samochodów przywraca swoją obecność w Kazachstanie poprzez strategiczne partnerstwo wspierające lokalny montaż modeli Kodiaq, Kamiq, Karoq i Octavia.