KODA – echa historii w nazewnictwie
KODA – echa historii w nazewnictwie
Była po prostu ósmą konstrukcją stworzoną w oparciu o innowacyjną koncepcję inżynierską, zapoczątkowaną w roku 1934 przez model Popular. Jak widać, już wówczas doceniano wartości niesione przez wcześniejszy dorobek, nie bacząc na brak politycznej poprawności, przejawiającej się w przywoływaniu dekadę po przewrocie dorobku Pierwszej Republiki. Użycie tej nazwy ponownie, dla pierwszego zbudowanego od podstaw koncernowego modelu marki, w roku 1996, nasuwało się samo i wkrótce okazało się decyzją znakomitą, procentującą nadal już kilkanaście lat.
Analogiczna sytuacja wiąże się z flagowym modelem marki. Przywołanie z przeszłości również łacińskiej nazwy Superb, wykorzystywanej przez markę dla kilku typów w latach 1934-49, bezsprzecznie pomogło jej w niezwykle szybkim i skutecznym powrocie do prestiżowego segmentu rynku na początku nowego stulecia.
Nazwa do niedawna najmniejszego współczesnego modelu marki – Fabia, nie odwołuje się do tradycji. Jednak od roku 1999 buduje własną i to już całkiem bogatą. Koncepcja ta ma jednak swoje uzasadnienie. W tym przypadku – już na fali sukcesu Octavii A4 – nowa nazwa miała sygnalizować całkowitą zmianę generacyjną w tym segmencie i brak powiązań z bezpośrednimi poprzednikami, dla odmiany odwołującymi się ściśle do historii. Zarówno modele Felicia (1994-2001), jak i Favorit (1987-94) wykorzystywały nazwy swych znamienitych poprzedników, odpowiednio legendarnego kabrioletu z lat 1959-64 oraz lokowanego w klasie średniej wyższej, doskonale dopracowanego pojazdu z lat 1936-41, plasującego się w ofercie pomiędzy modelami Rapid a Superb.
Zaledwie sezon później, powróciła na nasz kontynent w nowym, rozbudowanym portfolio modelowym marki. Modele Roomster oraz Yeti, jako pojazdy o zupełnie świeżej koncepcji, ze względu na brak kontynuacji nie wykorzystują nazw historycznych poprzedników. Niewiele brakowało, by stało się inaczej z najnowszym i najmniejszym modelem marki. Sympatyczne Citigo o mały włos nie zostało Popularem - nazwa powróciła już na krótko w roku 1963 – jako imię kierowanych na wybrane rynki eksportowych egzemplarzy Octavii o najskromniejszym poziomie wyposażenia. Z kolei użytkowa, dwumiejscowa odmiana Octavii Combi, kierowana do odbiorców zagranicznych nosiła nazwę Praktik – dokładnie taką, jak budowany według tej samej koncepcji od roku 2007 wariant modelu Roomster, a także wcześniejsze Praktiki – oparte na modelach Favorit, Forman, Felicia, Fabia i Octavia.
Odwoływanie się do dumnej przeszłości jest bez wątpienia przewagą, ale i przywilejem marki KODA - jednej z najstarszych na świecie i jednocześnie jednej z najszybciej się rozwijających – w umiejętnej równowadze pomiędzy tym, co dobre dziś a tym, co wczoraj.
dla KODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, lipiec 2015
Fotografie: archiwum KODA