koda GreenLine –
koda GreenLine –
Jazdy testowe prezentujące zalety oszczędnej, bezpiecznej, ekonomicznej jazdy odbyły się pod hasłem "W zgodzie z naturą".
W połowie września na rynku pojawiły się Fabia i Superb w wersji GreenLine, a w przyszłym roku ukaże się w tej wersji także koda Octavia. Specjalną prezentację tej nowoczesnej i ekologicznej linii Skoda Auto Polska S.A. przeprowadziła w środkowej Szwecji. To idealne miejsce do bliższego poznania „zielonych” modeli – Szwedzi są prekursorami ekologicznych rozwiązań w motoryzacji. To tutaj m.in. wynaleziono sondę lambda, która zrewolucjonizowała przemysł samochodowy, pozbawiając spaliny większości toksyn. Ekologicznym testom sprzyjały także bezpieczne drogi i bajeczne krajobrazy.
W testach uczestniczyły Fabie GreenLine w wersjach hatchback i combi z silnikiem 1.4 TDI PD DPF/59 kW. Kierowcy pokonywali nimi dwa odcinki o długości 300 km każdy. Przebiegały one przez sześć szwedzkich regionów. Po starcie w okolicach Sztokholmu trasa wiodła przez wzgórza Uppsala, gdzie wybierano pierwszych szwedzkich władców, zachwycające wielkimi jeziorami regiony Vóstmanland i órebro czy przez poprzecinany licznymi rzekami óstergótland. Trasa zakończyła się w nadmorskim Sódermanland.
Podczas prezentacji goście nie tylko poznali ekologiczne rozwiązania, zastosowane w kodzie Fabia i Superb GreenLine, ale także tajniki Eco Drivingu. Za kierownicą niezwykle oszczędnych samochodów udowodnili, jak niskie spalanie można osiągnąć, stosując odpowiedni styl jazdy. Średnie oszczędności na trasie 600 km wyniosły - 0,42 l/100 km mniej (o 10,3%) w porównaniu ze średnim spalaniem Fabii GreenLine. Pomogło zastosowanie zasad Eco Drivingu - nowoczesnego i inteligentnego stylu jazdy, który narodził się w połowie lat 90-tych XX w. równocześnie w Finlandii i Szwajcarii. W testach uczestnikom towarzyszył aktualny Mistrz Polski w Ekojeździe – Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto, prowadzonej przez Skoda Auto Polska S.A.
Ekojazda za kierownicą już oszczędnego auta dała zadziwiające rezultaty. Najoszczędniejsi kierowcy przejechali trasę 600 km zużywając tylko 3,26 l/100 km. To o 20,5% mniej, niż średnie spalanie Fabii GreenLine wskazywane przez producenta w dokumentacji samochodu. Dla porównania wynik Radka Jaskulskiego – zwycięzcy Supertestu Ekonomii 2008 to 14,11 litra oleju napędowego (średnie spalanie 3,2 l/100 km), jaki zużyła Nowa koda Fabia z silnikiem 1.4 TDI/59 kW (w przeciwieństwie do Fabii GreenLine nie posiada filtra cząstek stałych) na liczącej 444 km trasie testu z Warszawy do Władysławowa.
Duże oszczędności w paliwie i niskie spalanie osiągnięte przez Fabię Greenline w testach to wynik przemyślanych rozwiązań, zastosowanych w tej linii samochodów kody. Zarówno Fabia, jak i Superb w ekologicznych wersjach zostały zaprojektowane tak, aby stać się bardziej przyjazne środowisku. Te modele łączy też niższa masa i lepsza aerodynamika pojazdu.
Poza jazdami testowymi w programie znalazł się m.in. pobyt w szkole jazdy niedaleko Sztokholmu. Można się tam m.in. osobiście przekonać, jakie skutki dla samochodu może mieć zderzenie z łosiem, zważyć się na wadze z licznikiem masy ciała podczas zderzenia z określoną prędkością, spróbować wydostać się z samochodu obracanego wokół osi podobnie jak przy dachowaniu. W podobnych prezentacjach w tzw. Domu Bezpieczeństwa, uzmysławiającym skutki zagrożeń na drodze uczestniczą obowiązkowo wszyscy uczestnicy kursu Prawa Jazdy w Szwecji. Szwedzcy kursanci przechodzą także obowiązkowe szkolenie z ekojazdy.
Warto wspomnieć, że właśnie mija rok, odkąd Szkoła Auto rozpoczęła szkolenia z zakresu Eco Drivingu. Są one niezwykle popularne wśród kierowców flotowych. Do tej pory odbyło się blisko 20 kursów, w których uczestniczyło 300 osób. Dodatkowo Szkoła Auto i IKEA realizują specjalny pilotażowy program, związany z ekojazdą. W październiku odbędzie się jego podsumowanie, ale już na półmetku 15 kierowców uczestniczących w programie osiągnęło średnie oszczędności na poziomie 15%.
- Jedź na najwyższym możliwym biegu i na najniższych możliwych obrotach.
- Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym.
- Przyspieszaj, jeśli warunki ruchu na to pozwalają, dynamicznie wciskając pedał gazu.
- Nie jedź na luzie – jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu bez naciskania pedału gazu.
- Uruchamiaj silnik bez dodawania gazu.
- Ruszaj od razu, nie rozgrzewaj samochodu na postoju.
- Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.
- Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, klimatyzacji używaj z umiarem.
- Bądź przewidujący – unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
- Unikaj zbędnego obciążenia auta.
- Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach i stan techniczny całego auta (silnik, zawieszenie itd.)
- Planuj swoją podróż, wybierz trasę nawet dłuższą, za to gwarantującą płynną jazdę, bez korków. Unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km.