KODA Motorsport powraca do Szwecji w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata po jedenastu latach nieobecności
KODA Motorsport powraca do Szwecji w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata po jedenastu latach nieobecności
W przywołanym przez Hrabánka starcie Fin Jani Paasonen i szwedzki mistrz serii DTM Mattias Ekström zawieźli KODY Fabia WRC na dziewiąte i dziesiąte miejsce w topowej kategorii WRC. Obecny zespół KODA Motorsport celuje w podium serii WRC 2. Do osiągnięcia tego celu będą potrzebne nerwy ze stali: nawet z ostrymi kolcami na oponach, jedyny zimowy rajd w kalendarzu mistrzostw stanowi dla kierowców wyjątkowe wyzwanie ze względu na minimalną przyczepność dróg, prowadzących przez oblodzone nawierzchnie i otoczone śnieżnymi bandami trakty. W tym roku jednak zimowe warunki na drogach zachodniej części Szwecji i wschodniej granicy Norwegii, gdzie przeprowadzany będzie rajd, stoją pod znakiem zapytania. Nadnaturalnie wysokie temperatury doprowadziły w ostatni weekend do odwilży, zmuszając w poniedziałek organizatorów do podjęcia decyzji o zmniejszeniu liczby odcinków specjalnych rajdu z dwudziestu jeden do trzynastu. Wśród odwołanych znalazł się także superoes w Karlstad, który miał otworzyć rajd w czwartkowy wieczór. Start został więc przełożony na piątkowy poranek odcinkiem Torsby. Atrakcją rajdu pozostaje oes Vargåsen z legendarną „hopą Colina” (oryg. „Colin’s Crest”).
Dwudziestopięciolatek rywalizuje w tym rajdzie w ramach Mistrzostw Świata już po raz piąty. Najlepszy rezultat osiągnął rok temu, gdy finiszował na piątej lokacie w WRC 2. Nowy pilot Tidelanda Jonas Andersson tymczasem już dwukrotnie cieszył się z podium w Szwecji w czołowej serii WRC. „To jest nasz plan także na ten rajd. Chcemy zdobyć podium w WRC 2” – zapowiada Andersson.
Fiński duet Esapekka Lappi/Janne Ferm startuje z podobnymi ambicjami. Po zakończeniu poprzedniego sezonu WRC 2 na trzeciej lokacie w klasyfikacji generalnej, celem na ten rok jest osiągnięcie jeszcze lepszego rezultatu. Lappi zdobył cenne doświadczenie w jeździe na lodzie i śniegu, startując w styczniu prywatnie zgłoszoną KODĄ Fabia R5 w kultowym Rajdzie Monte Carlo. „Liczymy na to, że zebrane tam doświadczenie przełoży się pozytywnie na ten start. Naszym podstawowym celem jest ukończenie rajdu i zebranie maksymalnej ilości punktów do klasyfikacji sezonu WRC 2” – mówi Lappi. Kierowca rajdowy KODY zmierzy się z bardzo mocną konkurencją, obejmującą także Elfyna Evansa. Brytyjski kierowca przewodzi obecnie stawce WRC 2 po wygranej w Rajdzie Monte Carlo.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC 2)
Rajd Monte Carlo 21.01.–24.01.2016
Rajd Szwecji 12.02.–14.02.2016
Rajd Meksyku 03.03.–06.03.2016
Rajd Argentyny 21.04.–24.04.2016
Rajd Portugalii 19.05.–22.05.2016
Rajd Włoch 09.06.–12.06.2016
Rajd Polski 01.07.–03.07.2016
Rajd Finlandii 28.07.–31.07.2016
Rajd Włoch 18.08.–21.08.2016
Rajd Chin 08.09.–11.09.2016
Rajd Korsyki 29.09.–02.10.2016
Rajd Hiszpanii 13.10.–16.10.2016
Rajd Wielkiej Brytanii 27.10.–30.10.2016
Rajd Australii 17.11.–20.11.2016
Czy wiesz, że…
…na liście startowej Rajdu Szwecji znajduje się aż osiem samochodów KODY? Obok fabrycznych załóg Pontusa Tidemanda i Esapekki Lappiego, nowe KODY Fabia R5 poprowadzi także Polak Hubert Ptaszek, Norweg Ole Christian Veiby i Fin Teemu Suninen. Szwedzi Johan Kristoffersen i Glenn Ström poprowadzą starsze KODY Fabia Super 2000, Norweg Henrik Elvestad KODĘ Fabia R2.
…Rajd Szwecji był początkowo rozgrywany w okresie letnim? Gdy zorganizowano go po raz pierwszy w 1950 roku, nazywano był wtedy „Rajdem Dnia Polarnego”. Rajd na stałe przeniósł się na porę zimową w roku 1965. Od rozpoczęcia cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973, Rajd Szwecji był obecny w kalendarzu prawie w każdym sezonie. Jedyne wyjątki nastąpiły w latach 1994 (gdy był częścią rajdowego pucharu świata dla samochodów z silnikami o pojemności poniżej dwóch litrów „FIA 2-Litre World Rally Cup”) oraz w 1974 i 2009 (gdy się nie odbył).
…na oblodzonych trasach Rajdu Szwecji używa się opon z kolcami? Na każdej z opon umieszczonych jest 380 stalowych kolców, z których każdy mierzy dwa centymetry i waży cztery gramy.
…obowiązkowym elementem wyposażenia wozu w tym rajdzie jest łopata do śniegu? Wiezie się ja na wypadek opuszczenia trasy i konieczności wykopania samochodu z zaspy.
…park serwisowy jest umieszczony tym razem pośrodku rajdu, na wybrzeżu Karlstad? W poprzednich latach zlokalizowany był on dalej na północ, w Hagfors.
…najbardziej wyczekiwanym momentem rajdu jest sobotni odcinek Vargåsen? Prowadzi on przez słynną „hopę Colina” („Colin’s Crest”), nazwaną tak po brytyjskiej legendzie rajdów Colinie McRae. Obecny rekord najdłuższego skoku ustanowił tu w 2015 roku belgijski kierowca Thierry Neuville, utrzymując się w powietrzu aż przez 44 metry.
…goszczące bazę rajdu miasto Karlstad wzięło swoją nazwę od Króla Karola IX Wazy, stryja Zygmunta III Wazy? Monarcha w roku 1584 nadał tej miejscowości prawa miejskie. Dzisiaj w Karlstad mieszka ponad 60 000 mieszkańców i jest ono miastem uniwersyteckim.