Škoda Octavia 4x4
19 grudnia 2005

Škoda Octavia 4x4

Škoda Octavia 4x4

Napęd na cztery koła zdobywa coraz więcej zwolenników. Są wśród nich nie tylko kierowcy mieszkający w rejonach podgórskich i miłośnicy aut terenowych.


Przeniesienie momentu obrotowego na wszystkie koła zapewnia każdemu kierowcy dużo większy margines bezpieczeństwa w ekstremalnych sytuacjach, gdy opony zaczynają balansować na granicy przyczepności.
Układ napędowy 4×4 w Nowej Škodzie Octavia jest rozwinięciem zespołu stosowanego w poprzedniczce. Pierwotnie powstał przez rozbudowę seryjnego układu z przednim napędem. Pozwala to zminimalizować koszty jego produkcji. Dołączanie napędu na tylną oś odbywa się tu jedynie w razie potrzeby, za pośrednictwem automatycznie sterowanego, wielotarczowego, mokrego sprzęgła napędu 4x4, umieszczonego na końcu wału napędowego, tuż przed przekładnią tylnej osi. To element dobrze znany z wielu modeli Volkswagena i Audi od kilkunastu lat, niedawno zmodernizowany m.in. na potrzeby Škody. Dzięki bardziej kompaktowej budowie sprzęgło napędu 4x4 zajmuje mniej miejsca w nadwoziu. W efekcie wersja 4×4 ma identyczną pojemność bagażnika, jak Octavia z napędem przednich kół (zarówno jako hatchback, jak i kombi). W sprzęgle II generacji zwiększono ilość płynu hydraulicznego z 0,2 do 0,45 dm³. Dzięki temu urządzenie lepiej znosi duże obciążenia (skuteczniejsze chłodzenie), a przebieg między wymianami płynu wydłużono do 40-60 tys. km. Było to możliwe także dzięki zastosowaniu bezobsługowego filtra płynu. Przy ruszaniu na bardzo śliskiej nawierzchni oba przednie koła zdołają wykonać najwyżej pół obrotu (przy nieruchomych kołach tylnych) zanim sprzęgło napędu 4x4 włączy napęd na tylną oś. Reakcja sprzęgła będzie nieco dłuższa, gdy ślizga się tylko jedno z przednich kół. Wynika to z braku mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego. Škoda Octavia 4×4 potrafi sprostać nawet sytuacji, gdy bezradnie ślizga się jedno koło przednie i jedno koło tylne. Wtedy do akcji wkracza układ ograniczający moment obrotowy docierający do ślizgających się kół. Dzięki temu ostatecznie trafia on na koła, które dysponują w danej chwili większą przyczepnością. W porównaniu do poprzedniczki zmniejszono reakcje na zmiany obciążenia w czasie jazdy na zakrętach. Škoda Octavia 4×4 nie jest predesty- nowana do jazdy terenowej. Ale dobrze przygotowano ją do trudnych warunków. Posiada zwiększony o 24 mm prześwit. Na życzenie wóz można uzbroić w solidną, dolną osłonę silnika.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 2,59 kB
Pobierz
Proszę czekać...