KODA Octavia jeszcze nowocześniejsza: kompaktowy silnik TSI i system Dynamic Chassis Control (DCC)
KODA Octavia jeszcze nowocześniejsza: kompaktowy silnik TSI i system Dynamic Chassis Control (DCC)
Niezależnie od typu nadwozia, KODA Octavia zachwyca swoimi mocnymi i oszczędnymi silnikami. Rozbudowana gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych rozciąga się aż po sportowe wersje RS o mocy 230 KM przy technologii TSI i 184 KM dla wersji TDI.
W ofercie benzynowych silników TSI debiutująca turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.
Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów - dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną.
Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8%. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.
Nowy silnik 1.0 TSI napędzający KODĘ Octavia to dzieło nowoczesnej technologii w każdym calu. Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego.
Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.
System DCC: zróżnicowane doświadczenie jazdy
Na rok modelowy 2017 dla modelu Octavia z silnikami o mocy od 150 KM KODA przygotowała zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów. Układ DCC dostępny jest także w modelach Octavia RS i Octavia RS 230, gdzie oferuje bardziej komfortowe ustawienie w codziennej eksploatacji.
Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.
Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie według osobistych preferencji.
Gama silników z systemem DCC: ponadprzeciętne osiągi, niskie zużycie paliwa
Adaptacyjny system DCC umożliwiający regulację trybu jazdy samochodu dostępny jest z następującymi jednostkami:
Silniki TSI:
› 1.4 TSI/110 kW (150 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG
› 1.8 TSI/132 kW (180 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG; 4×4 z sześciobiegową DSG
› 2.0 TSI/162 kW (220 KM) – RS, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG
› 2.0 TSI/169 kW (230 KM) – RS 230, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG
Silniki TDI:
› 2.0 TDI/110 kW (150 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG; 4×4 z sześciobiegową ręczną
› 2.0 TDI/135 kW (184 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG, 4×4 z sześciobiegową DSG
Właściwości ogólne, wnętrze i rozwiązania „Simply Clever”
KODA Octavia zawsze była znana z oferowania „trochę więcej samochodu” od konkurencji dzięki wyjątkowo przestronnej kabinie połączonej z eleganckim kształtem nadwozia liftback z funkcjonalną, dużą pokrywą bagażnika. Do założeń modelu należy zapewnienie ponadprzeciętnej przestrzeni z najlepszymi wynikami w segmencie samochodów kompaktowych w zakresie ilości miejsca na nogi i głowy pasażerów. Zarówno wersja liftback, jak i kombi mogą pochwalić się największymi pojemnościami bagażnika w swoich klasach.
Tak jak każdą KODĘ, model Octavia wyróżnia wiele udogodnień elektronicznych i rozwiązań „Simply Clever”, które ułatwiają życie wszystkim osobom na pokładzie auta.
Na rok modelowy 2017 klimatyzacja Climatronic zyskuje filtr antyalergiczny, a opcjonalna kamera cofania ma zagwarantowaną pełną widoczność dzięki czyszczeniu płynem do spryskiwaczy. Od końca lata wśród opcji pojawi się parasolka mocowana pod fotelem pasażera z przodu, już teraz natomiast dostępny jest uchwyt do mocowania iPada na oparciach przednich foteli.
Nowe funkcje pokładowego systemu rozrywki
Pokładowy system rozrywki w modelu Octavia wykorzystuje architekturę Modular Infotainment Matrix drugiej generacji (MIB II). Jest łatwy w obsłudze, wszechstronny i bardzo wydajny. Począwszy od roku modelowego 2017 zestaw Swing jest częścią wyposażenia standardowego już od wersji Active. Do zestawu Amundsen dodano funkcję wi-fi, a część z funkcji systemu może być sterowana poprzez aplikację KODA Media Command na tablecie lub smartfonie – miła perspektywa dla pasażerów KODY Octavia siedzących z tyłu.