KODA osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 676 milionów euro w pierwszej połowie 2022 r.
KODA osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 676 milionów euro w pierwszej połowie 2022 r.
W pierwszej połowie 2022 r. KODA AUTO dostarczyła na całym świecie 360 600 pojazdów. Wypracowany zysk operacyjny wyniósł 676 mln euro i jest on o 30,6% niższy niż w poprzednim roku, podczas gdy zwrot ze sprzedaży osiągnął wynik 6,6%. Utrzymujące się ograniczenia produkcyjne spowodowane są niedoborem półprzewodników oraz zakłóceniami w łańcuchu dostaw, związanymi z wojną w Ukrainie.
- Pomimo wielu wyzwań geopolitycznych i makroekonomicznych widzimy, że KODA jest odporna na kryzysy. Nasza firma jest solidna, popyt na modele pozostaje wysoki, a klienci są lojalni wobec marki pomimo dłuższego niż zwykle czasu oczekiwania na auta. Dziękuję im za to, a także chciałbym podziękować całemu zespołowi, który w tych czasach wykazuje dużą odporność i elastyczność, robiąc wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić naszym klientom jak najszybsze dostarczenie nowych modeli KODY. Spodziewamy się dalszej poprawy podaży półprzewodników w nadchodzących tygodniach i miesiącach. Pod koniec sierpnia zaprezentujemy światu nową tożsamość marki, która podczas dekady transformacji na nowo zmieni pozycję KODY – mówi Klaus Zellmer, dyrektor generalny KODA AUTO.
- Na początku roku mierzyliśmy się z wyzwaniami, które nasiliły się w drugim kwartale. Jednak KODA radzi sobie bardzo dobrze, mimo znacznie mniejszych dostaw do klientów. Występują one ze względu na wąskie gardła w dostawach oraz ceny energii i surowców, które znacznie wzrosły, a razem z nimi koszty. Mimo to, w drugim kwartale udało nam się utrzymać solidny zwrot ze sprzedaży na poziomie 6,6%. Dzięki zespołowej pracy będziemy nadal stawiać czoła wyzwaniom, zwłaszcza zakłóceniom w globalnym łańcuchu dostaw i skutkom wojny w Ukrainie. Z tego powodu konsekwentnie realizujemy nasz program NEXT LEVEL EFFICIENCY+ – mówi Christian Schenk, członek zarządu KODA AUTO ds. finansów i IT.
- Możemy spojrzeć wstecz na niezwykle wymagającą pierwszą połowę roku. Poza niedoborem półprzewodników i pandemią koronawirusa, odczuliśmy silny wpływ wojny w Ukrainie. W Rosji, naszym drugim najważniejszym rynku, zawiesiliśmy do odwołania produkcję pojazdów w zakładach w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie oraz wstrzymaliśmy cały eksport do kraju. Ponadto, w ciągu ostatnich kilku miesięcy wystąpił pożar u jednego z naszych dostawców, który zmusił nas do czasowego zaprzestania produkcji bestsellera marki – modelu OCTAVIA. Obecnie wznowiliśmy produkcję z pełną wydajnością. Jesteśmy również optymistycznie nastawieni do globalnego popytu na nasze pojazdy, który pozostaje wysoki. Niestrudzenie pracujemy nad obsługą zaległych zamówień i skróceniem czasu oczekiwania naszych klientów – wyjaśnia Martin Jahn, członek zarządu KODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.
Przychody Grupy KODA AUTO wzrosły do 10,2 miliarda euro (wzrost o 0,2% w stosunku do poprzedniego roku) ze względu na efekty konsolidacji. Zwrot ze sprzedaży utrzymał się na solidnym poziomie 6,6% (9,6% w analogicznym okresie ubiegłego roku), a zysk operacyjny spadł o 30,6% do 676 mln euro. KODA AUTO wychodzi naprzeciw obecnym wyzwaniom dzięki programowi NEXT LEVEL EFFICIENCY + – koncentruje się on na maksymalizacji potencjału zarobkowego oraz optymalizacji materiałów, produkcji i kosztów stałych. KODA AUTO niezmiennie skupia się zarówno na przystępnych cenowo modelach podstawowych jak i tych zelektryfikowanch. Na tej podstawie firma spodziewa się utrzymania solidnego zysku operacyjnego i stabilnego zwrotu ze sprzedaży przez cały rok.
W związku z konsolidacją z początku roku OOO Volkswagen Group Rus z firmą KODA AUTO S.A., zgłoszonych wskaźników nie można bezpośrednio porównywać z tym samym okresem ubiegłego roku.
360 600 pojazdów na całym świecie w pierwszym półroczu
W okresie od stycznia do czerwca 2022 r., KODA AUTO dostarczyła klientom na całym świecie 360 600 pojazdów, czyli o 30,0% mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (pierwsza połowa 2021 r.: 515 300).
W Europie Zachodniej KODA odnotowała łącznie 180 500 dostaw w pierwszej połowie roku (pierwsza połowa 2021 r.: 237 900 pojazdów; -24,1%). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do czerwca dostarczono 63 500 pojazdów (pierwsza połowa 2021 r.: 75 900 pojazdów; -16,4%).
W Europie Środkowej KODA odnotowała 69 800 dostaw do klientów, w porównaniu do 97 400 w tym samym okresie ubiegłego roku (-28,4%). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 35 500 dostaw, o 19,4% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (pierwsza połowa 2021 r.: 44 000).
W Polsce w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 18 339 pojazdów marki. To o 35,9% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (od stycznia do czerwca 2021 roku: 28 626 zarejestrowanych pojazdów). Najczęściej wybieranym przez kierowców modelem została OCTAVIA z 3954 zarejestrowanymi egzemplarzami. Drugie miejsce zajęła FABIA. Do kierowców trafiło 3279 egzemplarzy popularnego modelu.
W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, KODA dostarczyła łącznie 15 200 pojazdów (od stycznia do czerwca 2021 r.: 21 700, -30,1%).
W Indiach marka odnotowała silny wzrost dostaw pojazdów do klientów w pierwszym półroczu 2022 r. Dostarczyła 25 900 egzemplarzy, co oznacza wzrost o aż 428,7% w porównaniu z poprzednim rokiem (w analogicznym okresie 2021 r. było to 4900 pojazdów).
Wstrzymanie dostaw miało znaczący wpływ na rynek rosyjski, gdzie od 3 marca br. KODA nie dostarcza klientom żadnych pojazdów. Od stycznia do czerwca marka odnotowała tam łącznie 14 600 dostarczonych samochodów (pierwsza połowa 2021: 52 800, -72,3%).
W Turcji firma dostarczyła 9 800 pojazdów (od stycznia do czerwca 2021: 17 600, -44,4%).
W Chinach dostawy do klientów w pierwszym półroczu 2022 r. spadły do 24 700 sztuk (w tym samym okresie w 2021 r.: 44 000; -43,9%).
Modele wybierane najczęściej
Wśród dostaw marki KODA do klientów na całym świecie w pierwszym półroczu 2022 r. prym niezmiennie wiedzie KODA OCTAVIA (61 000; -49.5%). Na podium znalazły się także modele KODA KODIAQ (50 600; -21.8%) oraz KODA KAMIQ (47 200; -36.0%). Kolejne miejsca zajmują kolejno KODA FABIA (45 900; -19.0%) i KODA KAROQ (43 000; -43.1%). Warto wspomnieć o modelu ENYAQ iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który pierwsze półrocze, mimo dużych ograniczeń w produkcji, kończy z wynikiem 22 200 egzemplarzy dostarczonych do klientów (wzrost o 52,2%). Co więcej, duży wzrost w Indiach został osiągnięty dzięki nowym modelom na tym rynku, czyli KODZIE KUSHAQ (13 500 egzemplarzy) oraz SLAVIA (10 300 pojazdów).