KODĄ po bezdrożach
KODĄ po bezdrożach
Dziesięć lat temu, kiedy debiutowała Octavia Combi 4x4, koda po raz pierwszy zastosowała sprzęgło napędu 4x4 szwedzkiej firmy - wówczas drugiej generacji. W kolejnych latach pojawił się on także w uterenowionej wersji Octavii o nazwie Scout. W 2008 r. w modelu Octavia Combi 4x4 i Scout 4x4 wcześniejszą wersję zastąpiła czwarta generacja specjalnego sprzęgła. Nowością było także zastosowanie jej w kolejnej generacji flagowego modelu marki - Superb. W tym roku znajdzie się także w modelu Yeti. 3. Dzięki zastosowaniu sprzęgła napędu 4x4, samochody kody, są jeszcze bezpieczniejsze, cechują się wyjątkową trakcją i bardzo dobrze radzą sobie zarówno w ruchu ulicznym jak i podczas jazdy w trudniejszych warunkach.
Sprzęgło międzyosiowe decyduje kiedy i jaka ilość momentu obrotowego trafi na przednią lub tylną oś. Zwykle aż 96% momentu obrotowego silnika trafia do przednich kół. Gdy jednak koła zaczynają się ślizgać, napęd rozkłada się na wszystkie cztery koła. Odbywa się to automatycznie, a sprzęgło napędu 4x4 działa błyskawicznie - znacznie szybciej niż byłby w stanie zareagować człowiek. Dodatkowo sprzęgło napędu 4x4 może współpracować ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa czynnego, jak np. ABS i ESP. Dzięki takiemu rozwiązaniu przy zmianach w przekazywaniu mocy pod uwagę brane są nie tylko prędkości obrotowe kół, ale również np. siła hamowania czy dane pochodzące z komputera sterującego pracą silnika.
oś tylna oś przednia Odpowiednia przyczepność (sucha droga)
oś tylna oś przednia Ograniczona przyczepność wszystkich kół
oś tylna oś przednia Ograniczona przyczepność przednich kół
oś tylna oś przednia Ograniczona przyczepność przednich kół i lewego tylnego koła
7. Sprzęgło napędu 4x4 występuje obecnie w Nowej kodzie Octavia Combi 4x4, kodzie Superb 4x4, a wkrótce znajdzie się także w kodzie Yeti. W porównaniu z poprzednikiem (sprzęgłem drugiej generacji) mechanicznie zmieniło się niewiele. Konstruktorzy skupili się przede wszystkim na elektronice - poprawili m.in. szybkość jego działania i skuteczność w trybie ABS i ESP. Pełną współpracę z układami regulacji pracy hamulców (ABS, ASR, ESP) uzyskano dzięki połączeniu sprzęgła napędu 4x4 magistralą CAN ze sterownikami tych układów. Dzięki temu znacznie wzrosło bezpieczeństwo jazdy.
Nowe sprzęgło napędu 4x4 pracuje dyskretnie i niesłychanie szybko rozdziela moment obrotowy pomiędzy osiami, pozwalając przewidywalnie prowadzić auto nawet w poślizgu. Poza tym momentalnie reaguje odpowiednio do sytuacji zaistniałej podczas jazdy, dzięki czemu np. zapobiega obracaniu się przednich kół w miejscu.
W kodzie Superb sprzęgło napędu 4x4 występuje z trzema silnikami: 1.8 TSI/160 KM, 3.6 FSI/260 KM oraz 2.0 TDI/170 KM. Dla najmocniejszego motoru jest wyposażeniem standardowym, natomiast dla dwóch słabszych silników jest to opcja.
Nowa koda Octavia z napędem na obie osie jest oferowana w dwóch wersjach: pierwszą jest popularna Octavia Combi 4x4, która wraz z całą linią modelową przeszła w ubiegłym roku facelifting. Drugą jest uterenowiona Octavia Scout 4x4, która w połowie br. także zadebiutuje w całkowicie odświeżonej wersji. W przypadku Octavii 4x4 Combi Klienci mogą wybrać najlepszy dla swoich potrzeb silnik spośród trzech proponowanych jednostek: benzynowej 1.8 TSI/118 kW 4x4 (160 KM) i diesla - 1.9 TDI/77 kW 4x4 (105 KM) oraz 2.0 TDI DPF/103 kW 4x4 (140 KM). Uterenowiona koda Octavia Scout 4x4 natomiast jest dostępna z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI/118 kW 4x4 (160 KM) oraz diesla 2.0 TDI /103 kW 4x4 DPF (140 KM).
Najnowsza premiera czeskiego koncernu - model Yeti 4x4 będzie dostępny w salonach koda Auto jesienią 2009 r. Napęd 4x4 w tym modelu występować będzie z silnikiem benzynowym 1.8 TSI/118 kW (160 KM) lub każdą z trzech jednostek wysokoprężnych: 2.0 TDI CR DPF/81 kW (110 KM), 2.0 TDI CR DPF/ 103 kW (140 KM) oraz 2.0 TDI CR DPF/125 kW (170 KM).