ŠKODA przedstawia drogę do zrównoważonej mobilności
21 września 2022

ŠKODA przedstawia drogę do zrównoważonej mobilności

ŠKODA przedstawia drogę do zrównoważonej mobilności

ŠKODA kontynuuje drogę do zrównoważonej mobilności, kierując się strategią marki NEXT LEVEL – STRATEGY 2030. Oprócz przyspieszenia rozwoju e-mobilności, nacisk położony jest na zrównoważoną produkcję oraz eksploatację pojazdów z napędem elektrycznym, przy uwzględnieniu optymalizacji łańcuchów dostaw. Aby sprostać tym wyzwaniom, ŠKODA wykorzystuje w swoich samochodach wiele materiałów nadających się do ponownego użycia. Marka będzie również poddawać recyklingowi akumulatory wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych.

ŠKODA zdefiniowała zrównoważony rozwój jako kluczowy obszar swojej strategii NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030. Marka wyznaczyła sobie ambitne cele, aby skutecznie zmniejszyć ślad węglowy swojej działalności biznesowej w całym łańcuchu wartości.

Przyspieszona kampania e-mobilności

W ramach wyznaczania drogi do zrównoważonej mobilności, ŠKODA do 2026 r. wprowadzi na rynek trzy nowe, całkowicie elektryczne modele. Następne auta z takim napędem są już w fazie przygotowania. Według założeń, do 2030 r. udział całkowicie elektrycznych samochodów w europejskiej sprzedaży ŠKODY wzrośnie do ponad 70%. Marka dąży także do zmniejszenia emisji CO2 swojej floty o ponad 50% do 2030 r., w porównaniu do 2020 r., poprzez ciągłą ekspansję e-mobilności.

Produkcja pojazdów dzięki energii odnawialnej

ŠKODA w coraz większym stopniu wykorzystuje energię odnawialną do produkcji pojazdów, a tym samym znacznie zmniejsza emisję CO2 w produkcji. Z tego powodu warto zaznaczyć, że do 2030 r. wszystkie trzy czeskie fabryki będą działać przy zerowej emisji dwutlenku węgla netto, a do 2025 r. zakłady produkcyjne w Indiach będą całkowicie neutralne pod tym względem. Co ciekawe, zakład w mieście Vrchlabí już w 2020 r. osiągnął ten cel.

Poza wykorzystywaniem energii odnawialnej kompleksowe działania obejmują również recykling odpadów, „zieloną” logistykę oraz wykorzystanie materiałów i procesów oszczędzających zasoby. ŠKODA, we współpracy z firmą ŠKO-ENERGO, wspiera także budowę farmy wiatrowej w mieście Moravice-Melč we wschodnich Czechach.

Zrównoważony cykl materiałów i drugie życie akumulatorów

W działaniach ŠKODY coraz częściej dostrzec można wykorzystanie materiałów naturalnych, pochodzących i nadających się do recyklingu. Takie półprodukty zastosowano m.in. w samochodzie koncepcyjnym ŠKODA VISION 7S. Oprócz metali i szkła do produkcji nowych pojazdów, stosuje się już także tworzywa sztuczne z drugiego obiegu. Dobrym przykładem jest wnętrze ŠKODY ENYAQ iV – w modelu pokrowce na siedzenia są wykonane z wełny i przetworzonych butelek PET. Kolejne etapy to materiały kompozytowe wykonane z plastiku i włókien buraka cukrowego lub miskanta trzcinowego. Badana jest również możliwość wykorzystania łusek ryżowych, włókien konopnych, korkowych i kokosowych.

Zużyte akumulatory także można ponownie eksploatować. Wykorzystane już jednostki wysokonapięciowe z pojazdów elektrycznych są montowane w stacjonarnych systemach magazynowania energii, zanim zostaną poddane recyklingowi. Ten drugi cykl życia akumulatorów skutecznie zmniejsza ślad węglowy.

Neutralna eksploatacja e-pojazdów

Holistyczne podejście ŠKODY do zrównoważonego rozwoju obejmuje nie tylko produkcję neutralną pod względem emisji CO2. To także dostarczanie produktów o praktycznie zerowym śladzie węglowym. Modele ENYAQ iV są już doręczane klientom z neutralnym bilansem energetycznym. ŠKODA kompensuje nieuniknioną emisję CO2 podczas produkcji kupując certyfikowane kredyty węglowe.

Ponadto firma wspiera rozwój odnawialnych źródeł energii w Europie. Producent samochodów jest zaangażowany w budowę nowej farmy wiatrowej w Finlandii. Przy jej planowanej produkcji o wolumenie 570 GWh rocznie, zakład będzie wytwarzał wystarczającą ilość zielonej energii, aby zaopatrywać w prąd około 150 000 gospodarstw domowych – lub zasilać elektryczne pojazdy ŠKODA przy zerowej emisji lokalnej.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 1,20 MB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 379,02 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 4,19 kB
Pobierz
Proszę czekać...