ŠKODA przedstawia nowe technologie udoskonalające silniki benzynowe TSI
23 września 2020

ŠKODA przedstawia nowe technologie udoskonalające silniki benzynowe TSI

ŠKODA przedstawia nowe technologie udoskonalające silniki benzynowe TSI

ŠKODA zainwestowała 28,8 mln euro w nową linię montażową w fabryce w Mladá Boleslav. Nowe tuleje cylindrów z bardzo cienką powłoką produkowane są w innowacyjnym procesie powlekania plazmowego. Dzięki temu silniki EVO EA211 są jeszcze bardziej wydajne, zużywają mniej paliwa i ograniczą emisję spalin. 
 
ŠKODA uruchomiła nową linię produkcyjną do powlekania plazmowego. Ten innowacyjny technicznie proces pozwala na zastąpienie standardowej powłoki tulei cylindra powłoką proszkową o grubości zaledwie 150 μm (0,15 mm). Technologia ta będzie wykorzystywana podczas produkcji nowych trzycylindrowych silników EVO EA211 i pozwoli zmniejszyć tarcie wewnętrzne. W rezultacie silniki benzynowe EVO TSI 1.0 będą jeszcze bardziej wydajne, a emisja szkodliwych dla środowiska substancji zmniejszy się. ŠKODA zainwestowała w sumie prawie 29 milionów euro na przygotowanie i przebudowę fabryki w Mladá Boleslav. 
 
Modernizacja fabryki w Mladá Boleslav

– Wysoce innowacyjna technicznie powłoka plazmowa sprawia, że nasze silniki EA211 TSI EVO są jeszcze bardziej wydajne. Zmniejsza straty, które spowodowałoby tarcie, a tym samym obniża też zużycie paliwa. Co więcej, ten rodzaj powłoki umożliwia również bardziej równomierne i efektywne rozprowadzenie ciepła w cylindrach, co optymalizuje obciążenie termiczne. Silniki z technologią powlekania plazmą produkujemy w Mladá Boleslav na trzy zmiany i instalujemy je w modelach FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAMIQ i KAROQ. Oznacza to, że silniki z powłoką plazmową są montowane również w nowej ŠKODZIE OCTAVIA e-TEC, w technologii miękkiej hybrydy – podkreśla Christian Bleiel, dyrektor ds. produkcji komponentów w ŠKODA AUTO.
 
W głównej fabryce marki dodano linię montażową z dwoma specjalnymi stanowiskami do powlekania plazmowego. Każdy z nich zawiera dwie dysze. ŠKODA AUTO zainwestowała łącznie 28,8 mln euro w modernizację zakładu w tym zakresie. Na unowocześnienie całej produkcji silników przeznaczono w sumie 69,1 mln euro.
 
Przebieg procesu produkcyjnego

Proces produkcyjny zaczyna się od nawiercenia cylindrów na linii obróbkowej. Następnie laser o mocy 1500 W wygładza otwory, aby zapewnić optymalne przyleganie warstwy plazmy do obrabianej powierzchni. Wiązka lasera tworzy dziesięć rowków na milimetr, a każdy z nich ma średnią głębokość 40 μm. Ten etap produkcji odbywa się w kontrolowanej atmosferze wypełnionej azotem, aby optyka lasera była wolna od zanieczyszczeń, a sam proces był niezwykle precyzyjny.
 
Do wytworzenia gazu plazmowego używana jest mieszanina argonu i wodoru, przy czym wodoru potrzeba 4,5 l na minutę. Plazma osiąga temperaturę 15 000°C, a następnie jest łączona z różnymi rodzajami stali w formie drobnego proszku. Mieszanka składa się z żelaza, węgla, krzemu, manganu i innych niezbędnych składników. Poszczególne ziarna proszku są nie większe niż 50 μm. Stopiony proszek, rozpylony na ściankę cylindra, tworzy warstwę o grubości około 250 μm. W dalszym etapie jest ona honowana, by w efekcie mierzyła zaledwie 150 μm. Powłoka klasycznej tulei cylindrowej ma 4 mm grubości.
 
Na poszczególnych etapach procesu każdy cylinder jest mierzony automatycznie. Pozwala to ocenić jego jakość. Optyczne przyrządy pomiarowe najpierw rejestrują powierzchnię wygładzoną laserem, a następnie mierzą ją po nałożeniu plazmy. Na końcu strukturę warstwy plazmy bada się przy użyciu przepływu turbulentnego.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 8,69 MB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 382,31 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 3,64 kB
Pobierz
Proszę czekać...