KODA świętuje 110 lat produkcji samochodów w Mladá Boleslav
KODA świętuje 110 lat produkcji samochodów w Mladá Boleslav
W tym roku KODA obchodzi nie tylko 120. rocznicę swojego powstania, ale i 110. urodziny produkcji pierwszego automobilu. W 1905 roku założycie marki, Václav Klement i Václav Laurin, zaprezentowali legendarny model Voiturette A. Od tego czasu marki KODA oraz Laurin & Klement sprzedały w sumie już ponad 17 milionów samochodów.
„Jesteśmy dumni z faktu, że produkujemy samochody w Mladá Boleslav już od 110 lat” – mówi członek zarządu KODY Bohdan Wojnar. „Bohemia to jedna z kolebek motoryzacji. Dzięki dużej wiedzy, odwadze i determinacji, Laurin i Klement zbudowali fundament pod przyszłe sukcesy KODY. Samochody wyprodukowane w Republice Czeskiej przez KODĘ cieszą się doskonałą reputacją na całym świecie”.
Wkrótce po publikacji pierwszych zdjęć i jazdach testowych model wszedł do sprzedaży. Co zaczęło się w 1905 roku produkcją jednego prostego Voiturette A, dziś wyewoluowało w producenta samochodów o międzynarodowym zasięgu z ofertą sięgającą około czterdziestu wersji modelowych. Przez ten czas sprzedano ponad siedemnaście milionów samochodów, potwierdzając ogromną, globalną siłę tej marki.
Skrzynia biegów miała trzy przełożenia do jazdy wprzód i bieg wsteczny, a funkcję sprzęgła pełnił skórzany pas transmisyjny. Tak zaprojektowany pojazd ważył pół tony. Firma L&K zbudowała co najmniej 44 egzemplarze tego modelu.
Ziściło się tym samym marzenie Václava Laurina i Václava Klementa wprowadzenia na rynek swojego własnego automobilu. Dwaj przedsiębiorcy przygotowywali się do tej chwili od wielu lat. Już prospekt motocyklowy marki z 1900 roku był opatrzony słowami „Laurin & Klement – fabryka bicykli, motocykli i samochodów, Slavia, Mladá Boleslav, Bohemia”. W lipcu 1900 roku w Pradze Laurin i Klement zaprezentowali „kwadrycykl” – pojazd czterokołowy, w którym pasażer siedział przed i trochę poniżej kierowcy.
Od tego czasu marka testowała okresowo różne dwuślady zmontowane ze swoich motocykli. Na Salonie Samochodowym w Wiedniu w 1901 roku Laurin & Klement zaprezentował jeden z takich pojazdów, wyróżniający się innowacyjną okrągłą kierownicą w miejscu steru typu motocyklowego, który wtedy dominował także w samochodach. Na historycznych zdjęciach firmy z 1902 roku można dostrzec rysunek automobilu na jednej ze ścian fabryki w Mladá Boleslav. Jedno ze zdjęć z 1903 roku przedstawia z kolei Václava Klementa siedzącego za sterami samochodu przed bramą fabryki.
Rok 1905: Przełom
Pierwsze zdjęcia tej konstrukcji zostały opublikowane w wydaniu „Allgemeinen Automobil-Zeitung” z dnia 29 października. To w tym miejscu też po raz pierwszy została wobec niego zastosowana nazwa Voiturette. To samo zdjęcie, opatrzone dodatkowymi informacjami, zostało także opublikowane na pierwszej stronie czeskiego tygodnika „Sport a Hry” (Sport i gry) pod koniec roku.
Voiturette A dał początek długiej, pełnej sukcesów historii produkcji samochodów w Mladá Boleslav. Dzisiaj KODA posiada w Czechach trzy fabryki: oprócz historycznej lokalizacji kolejne obiekty zostały wzniesione w miejscowościach Kvasiny i Vrchlabí. Ponadto samochody KODA zjeżdżają z taśm produkcyjnych w różnych zakątkach świata: między innymi w Chinach, Indiach i Rosji.