Serwis internetowy prportal.skoda.pl wykorzystuje pliki cookie, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików cookie. Możesz wyłączyć pliki cookie w opcjach swojej przeglądarki internetowej.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie Polityka prywatności.
Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie Polityka prywatności.
Zamknij

16 października 2019
KODA świętuje 25. rocznicę powstania modelu FELICIA
KODA świętuje 25. rocznicę powstania modelu FELICIA
Produkcja modelu KODA FELICIA rozpoczęła się w Mladá Boleslav 17 października 1994 r. Następca modelu FAVORIT był pierwszym, który został opracowany pod patronatem Grupy Volkswagen. FELICIA została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. Do 2001 roku fabryki w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyprodukowały ponad 1,4 miliona egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. FELICIA odniosła także sukces w motorsporcie.
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej stworzono 50 prototypów KODY FELICIA. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji nowego modelu. Pierwsze trzy egzemplarze nowego hatchbacka KODY zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi i zaprezentowane publicznie na Moście Karola w Pradze.
Na przestrzeni lat FELICIA stała się bestsellerem marki dzięki połączeniu nowoczesnej technologii, świeżego designu z przestronnym wnętrzem i atrakcyjnej ceny. W lutym 1998 r. KODA wprowadziła face lifting FELICII. Odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem designu wprowadzonym w modelu OCTAVIA. Ostatnie egzemplarze KODY FELICIA zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r. zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk. Jej sukces kontynuuje zaprezentowana w 1999 roku FABIA.
Surowe normy jakości i bezpieczeństwa
Pięciodrzwiowy hatchback FELICIA był o 40 milimetrów dłuższy i 15 milimetrów szerszy niż jego poprzednik, KODA FAVORIT. Pojemność bagażnika wzrosła o 21 litrów, poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. KODA zadbała również o bezpieczeństwo nowego modelu, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.
Podstawową jednostką napędową serii KODA FELICIA był czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1289 cm3, zapewniający moc 40 kW (54 KM) lub 50 kW (68 KM) w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik 1.6 MPI o mocy 55 kW (75 KM) i 1,9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 47 kW (64 KM) zostały dodane do gamy w 1995 roku.
Kolejne warianty pojazdów użytkowych
W 1995 roku KODA rozszerzyła rodzinę modeli o jeszcze bardziej przestronną FELICIĘ COMBI oraz dostawcze wersje: VANPLUS i PICKUP. Ponadto zbudowano około 4000 pickupów o nazwie FELICIA FUN, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.
W gamie modeli FELICIA wprowadzono wiele nowoczesnych opcji wyposażenia, na przykład: ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane przednie fotele i komputer pokładowy. Aby uczcić 100. rocznicę założenia firmy, SKODA zaprezentowała także w 1995 r. luksusową edycję FELICIA LAURIN & KLEMENT oraz limitowaną edycję FELICIA ATLANTA z okazji letnich igrzysk olimpijskich.
FELICIA w Rajdowych Mistrzostwach Świata
Wszechstronna KODA FELICIA powstała również w wersji rajdowej. Już w pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga, w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander, zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów. W 1997 roku KODA zajęła drugie miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata.
Multimedia