KODA uruchamia nowe centrum testowe silników w Mladá Boleslav
KODA uruchamia nowe centrum testowe silników w Mladá Boleslav
Dzięki nowemu centrum testowemu czeski producent zwiększa swoje doświadczenie w dziedzinie rozwoju silników i układów napędowych. W oficjalnym otwarciu obiektu uczestniczyli: Zarząd KODY, Premier Republiki Czeskiej, Minister Finansów, Przewodniczący Rady Pracowniczej KODY, jak również wysokiej rangi przedstawiciele Grupy Volkswagen. Przez następne kilka lat KODA planuje zwiększyć dostawy silników do przynajmniej 1,5 mln pojazdów w skali globalnej rocznie.
Dziś czeski producent prowadzi znaczną część prac rozwojowych w ramach Grupy Volkswagen nad układami hamulcowymi, skrzyniami biegów, silnikami i komponentami. W ramach nowej inwestycji ponad 34 mln euro przeznaczono na budowę nowego budynku, a około 10 mln euro na jego wyposażenie – to jedna z największych inwestycji prywatnej firmy w Czechach.
Pozostałe 6 stanowisk kontrolnych służy do oceny funkcji i trwałości poszczególnych podzespołów i systemów silników spalania wewnętrznego. W związku z rosnącym popytem na globalne wykorzystywanie silników, układy napędowe przeznaczone do różnych rodzajów paliw, mogą być testowane na wielu rynkach na całym świecie.
Wygenerowane oszczędności pozwalają na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 720 ton rocznie. Woda chłodnicza w zrównoważony sposób dostarczana jest z pobliskiej rzeki Izery, dając oszczędność 16 tys. litrów wody pitnej rocznie. Ponadto wokół nowego centrum badań i innych budynków w okolicy ma być utworzone około 48 tys. m2 terenów zielonych.
Zakład Česana jest czwartym pod względem wielkości w Grupie Volkswagen i jednym z najnowocześniejszych w przemyśle motoryzacyjnym. Obecne centrum technologiczne zostało otwarte w 2008 roku i było stale rozwijane krok po kroku. W 2009 roku otwarto dwie komory klimatyczne do badań wytrzymałościowych pojazdów i na potrzeby badań systemów ogrzewania i klimatyzacji. Pod koniec 2012 roku uruchomiono nowe, akustyczne stanowiska kontrolne. Dodatkowo, w 2011 roku częścią departamentu rozwoju technicznego stał się tor badawczy w Husi Lhota, na którym przeprowadzane są dynamiczne testy samochodów oraz testy zderzeniowe.
Rozwój i produkcja silników zawsze były przedmiotem badań firmy. Do tej pory KODA wyprodukowało około 11,6 mln silników. Ostatnim dowodem na wysokie inżynierskie kompetencje firmy było uruchomienie w maju br. w fabryce w Mladá Boleslav produkcji nowej, trzycylindrowej jednostki 1.0 MPI serii EA 111, stosowanej w małych modelach KODY, SEAT-a i Volkswagena. Od końca 2012 roku KODA produkuje także silniki 1.2 i 1.4 TSI serii EA 211. Ponadto w czeskich zakładach od 2001 roku powstaje jednostka 1.2 HTP serii EA 111 - do maja 2014 roku wyprodukowano już 3 mln egzemplarzy.
W 1905 roku Laurin i Klement stworzyli pierwszy automobil Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą, siedmiokonnym, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 1 100 ccm. Kolejny etap w 1907 roku stanowiła budowa pierwszego ośmiocylindrowego silnika w Europie Środkowej. W 1924 roku nawet silniki lotnicze były wytwarzane przez firmę L&K.
Po fuzji ze KODĄ w 1925 roku, rozwój silników nadal odgrywał ważną rolę. W okresie po II Wojnie Światowej ważnym punktem był pierwszy silnik montowany z tyłu pojazdu (1964 rok). W 1987 roku powrócono do do produkcji jednostek montowanych z przodu.