koda wśród liderów recyklingu
koda wśród liderów recyklingu
koda Auto poszerza w tym roku portfolio proekologicznych wersji swoich modeli. Obok dostępnej od zeszłego roku Fabii GreenLine i Superba GreenLine za kilka miesięcy pojawi się także Octavia GreenLine. W Polsce importer czeskich aut jest jednym z prekursorów i popularyzatorów Eco Drivingu - techniki bezpiecznej ekologicznej i ekonomicznej jazdy.
Czeskie Ministerstwo Transportu wydało właśnie świadectwa zdatności do recyklingu dla modeli Fabia, Roomster, Octavia, Octavia Tour oraz Superb. W ten sposób firma koda Auto z dużym wyprzedzeniem spełniła wymogi prawne Unii Europejskiej dotyczące zdatności produkowanych aut do recyklingu. Obowiązek uzyskania odpowiednich zaświadczeń wejdzie w życie z dniem 15 lipca 2010 r.
Wszystkie produkowane aktualnie modele marki koda posiadają świadectwo zdatności do recyklingu, zgodnie z Dyrektywą Unii Europejskiej 2005/64/ES. Proces recyklingu w czeskim koncernie jest badany co roku podczas niezależnego audytu systemu ISO 9001. Zgodnie z dyrektywą unijną udział części zdatnych do recyklingu wynosi minimum 85% ciężaru samochodów kody, co oznacza, że obróbce wtórnej może zostać poddana większość zastosowanych w nich materiałów. - Zdatność do recyklingu oznacza możliwość znacznego wykorzystania elementów auta po upływie ich żywotności - wyjaśnia Ladislav Drapák z działu Informacje Techniczne - Obróbka Wtórna koda Auto.
Zdatne do recyklingu materiały oraz elementy aut marki koda można wielokrotnie wykorzystywać do produkcji granulatu, mebli, produktów szklanych itp. Surowce wtórne w przemyśle motoryzacyjnym to metale, płyny oraz części podlegające demontażowi np. plastikowe elementy znacznych rozmiarów, w przypadku których istnieją zatwierdzone technologie wielokrotnej obróbki. Udział części zdatnych do recyklingu powiększają również w znacznym stopniu nowe technologie separacji materiałów po przemiale wraku.
Do produkcji aut marki koda wykorzystuje się wysokiej jakości materiały przyjazne dla środowiska. Firma koda Auto preferuje stosowanie materiałów zdatnych do obróbki wtórnej, umożliwiając przetwarzanie poddawanej recyklingowi masy przy parametrach równych parametrom charakterystycznym dla kompletnie nowych materiałów. - Opracowaliśmy procesy zapewniające spełnienie wymogów prawnych dotyczących zakazów oraz ograniczeń odnośnie stosowania ołowiu, kadmu, rtęci, sześciowartościowego chromu oraz innych materiałów - wyjaśnia Drapák.
Koncern posiada także spójny system oznakowań, ułatwiający identyfikację składu części i materiałów oraz ich sortowanie. W efekcie system ten upraszcza obróbkę wtórną zużytych części samochodowych lub ich wykorzystanie do wytwarzania energii. Firma koda Auto przykłada szczególną wagę do kwestii ochrony środowiska na każdym etapie żywotności swoich produktów, tzn. na etapie ich projektowania, produkcji, użytkowania oraz ostatecznie recyklingu.