koda wygrywa w Superteście Ekonomii 2009
koda wygrywa w Superteście Ekonomii 2009
Organizatorem testu było Stowarzyszenie Auto Klub Dziennikarzy Polskich z Aleksandrem Żyznym na czele oraz Automobilklub Stołeczny MAK. Supertest Ekonomii to sprawdzian nie tylko dla najbardziej oszczędnych jednostek napędowych, ale również kierowców, którym przydaje się umiejętność przewidywania i znajomość zasad ekonomicznej jazdy. Tempo jazdy też nie jest tu bez znaczenia - w zależności od odcinka, średnia prędkość nie może być niższa niż 60 km/h.
W tej edycji uczestnicy mieli do pokonania liczącą 410 km trasę z Warszawy do Władysławowa. Organizatorzy zaplanowali jazdę autostradą A1, co stanowiło nie lada wyzwanie dla ekonomiki przejazdu. Podróż odbywała się drogami krajowymi, przy silnym przeciwnym wietrze, w deszczowych nawałnicach i korkach z powodu remontów dróg oraz wypadków.
W drogę wyruszyło 10 aut - 6 z silnikami wysokoprężnymi, 3 z jednostkami benzynowymi oraz jedna hybryda napędzana benzyną i CNG. koda wystawiła do rywalizacji dwa modele: Octavię 1.4 TSI prowadzoną przez Bartosza Kubickiego i Fabię GreenLine z zeszłorocznym zwycięzcą Radosławem Jaskulskim za kierownicą. Obaj kierowcy są instruktorami Szkoły Auto.
Konkurencją dla kody Fabia GreenLine, napędzanej silnikiem 1.4 TDI były m.in. Fiat Panda 1,3 JTD Multijet, Renault Clio III 1.5 dCI, Subaru Impreza 2.0 RC, Toyota Yaris 1.4 D4D Optimal Drive i Volkswagen Passat Blue Motion. Wśród aut benzynowych ze Skodą Octavia 1.4 TSI konkurowały dwa Ople Astra III 1.6, różniące się tylko testowanym ogumieniem.
Do mety we Władysławowie wszyscy uczestnicy dojechali bez większych problemów. Na miejscu trwały ekscytujące porównania wyników, jakie wskazywały komputery pokładowe, jednak wiarygodne wyniki dało dopiero ponowne tankowanie "pod korek".
Wśród samochodów z silnikiem benzynowym bezkonkurencyjna okazała się koda Octavia - na niełatwej i długiej trasie spaliła tylko 4,89 l/ 100 km! To ponad 30% mniej niż szacunkowe średnie spalanie, jakie podaje producent. - Warunki na trasie były ekstremalne, wiał bardzo silny wiatr i pojawiały się ulewne deszcze, co znacząco utrudniało osiąganie niskiego spalania. Ogromnie się więc cieszę z uzyskania tak dobrego wyniku. koda Octavia to auto pełne potencjału - niezwykle komfortowe i wyjątkowo oszczędne - powiedział Bartosz Kubicki, zwycięski kierowca kody Octavia.
Druga reprezentantka kody - prowadzona przez Radosława Jaskulskiego Fabia GreenLine, wyposażona w silnik wysokoprężny 1.4 TDI zajęła wysokie, drugie miejsce z wynikiem 3.48 l / 100 km.