KODA zaprezentowała strategię działania do 2030 roku
KODA zaprezentowała strategię działania do 2030 roku
KODA AUTO rozpoczyna realizację nowej strategii – NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030, która wyznacza ambitne cele w obszarach internacjonalizacji, elektryfikacji i cyfryzacji. Celem producenta jest obecność wśród pięciu najlepiej sprzedających się marek w Europie do 2030 roku. W tym czasie firma zaprezentuje przynajmniej trzy nowe modele z napędem w pełni elektrycznym. KODA planuje także stać się wiodącym europejskim producentem w rozwijających się regionach Indii, Rosji i Afryki Północnej.
– Dzięki naszej nowej strategii NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 udzielamy konkretnych odpowiedzi na to, jak skutecznie pokierujemy marką przez proces transformacji i zapewnimy, że w 2030 roku będzie miała jeszcze silniejszą pozycję niż dotychczas. KODA ma w sobie niezwykły potencjał. Będziemy to wykorzystywać w nadchodzących latach i wyznaczać sobie ambitne cele; chcemy być jednym z pięciu największych producentów samochodów w Europie pod względem sprzedaży; zamierzamy stać się wiodącą europejską marką w rozwijających się regionach Indii, Rosji i Afryki Północnej, a nasz rodzimy rynek w Czechach rozwijamy w centrum e-mobilności, abyśmy mogli chronić obecne miejsca pracy i tworzyć nowe. KODA wkracza w tę ekscytującą przyszłość z silnej pozycji i nie mogę się doczekać współpracy z naszym zespołem składającym się z ponad 43 000 osób na całym świecie oraz naszym partnerem społecznym KOVO, aby w nadchodzących latach przenieść markę na wyższy poziom – wyjaśnia prezes zarządu KODA AUTO, Thomas Schäfer.
Nowa strategia NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 opiera się na sukcesach poprzedniej Strategii 2025. Marka zdefiniowała nową wizję i misję na swojej drodze ku przyszłości. Nowa wizja brzmi: „Pomożemy światu żyć mądrzej”, a nową misją jest „Nowoczesna, dostępna mobilność ze wszystkim, czego potrzebujesz i niespodziankami, które kochasz”. Jednocześnie KODA będzie przestrzegać sprawdzonych wartości marki: „proste”, „ludzkie” i „zaskakujące”.
Trzy nowe modele z napędem elektrycznym
NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 skupia się na trzech priorytetach, które podsumowano hasłami EXPAND (rozwijaj), EXPLORE (eksploruj) i ENGAGE (angażuj). Nadrzędnym celem priorytetu EXPAND jest uczynienie KODY jedną z pięciu najlepiej sprzedających się marek samochodów w Europie. Pomoże w tym dalsze umacnianie pozycji marki w segmentach podstawowych, którego pierwszym przykładem jest zaprezentowanie nowej generacji modelu FABIA, która wyznacza nowe standardy na rynku. Portfolio produktów do 2030 roku zostanie poszerzone o co najmniej trzy kolejne modele w pełni elektryczne, które będą mniejsze niż elektryczny SUV ENYAQ iV. KODA dąży do tego, aby udział modeli w pełni elektrycznych w rynku europejskim wynosił 50-70%, w zależności od jego rozwoju.
Czechy centrum elektromobilności
KODA nie zapomina także o rodzimym, czeskim rynku. Marka współpracuje z partnerami, aby przekształcić kraj w centrum elektromobilności. E-komponenty i e-pojazdy będą produkowane we wszystkich trzech czeskich fabrykach KODA AUTO w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí do 2030 roku. Już teraz produkowane są wysokonapięciowe akumulatory trakcyjne do modeli hybrydowych typu plug-in SUPERB iV i OCTAVIA iV, jak również do modeli innych marek Grupy Volkswagen. Na początku przyszłego roku w Mladá Boleslav uruchomiona zostanie także produkcja systemów akumulatorowych MEB dla ENYAQ iV. Ponadto marka współpracuje z partnerami w celu ustanowienia stabilnej struktury dostaw dla e-mobilności.
Rozwój rynku w Indiach, Rosji i Afryce Północnej
Priorytet EXPLORE zakłada, że KODA do 2030 roku zostanie wiodącym europejskim producentem samochodów na rozwijających się rynkach Indii, Rosji i Afryki Północnej. Dzięki temu globalny potencjał sprzedaży wyniesie 1,5 miliona sztuk rocznie. Marka jest odpowiedzialna za te regiony w ramach Grupy Volkswagen. Produkcja modelu KUSHAQ – pierwszego modelu KODY wprowadzonego na rynek indyjski w ramach projektu INDIA 2.0 – właśnie się rozpoczęła. Planowane jest również wprowadzenie tego samochodu na inne rozwijające się rynki.
Simply Clever 2.0
Trzeci priorytet, ZAANGAŻOWANIE, obejmuje konkretne cele w obszarach cyfrowych doświadczeń klientów, zrównoważonego rozwoju, różnorodności oraz edukacji i szkoleń. Marka zamierza między innymi stać się punktem odniesienia dla Simply Clever User Experience. Każdy klient powinien być w stanie od samego początku intuicyjnie obsługiwać serwis KODA. Jednym z pierwszych tego typu projektów jest PowerPass, który sprawia, że ładowanie elektrycznego modelu KODA jest proste i wygodne. Będzie on dostępny na ponad 30 rynkach i może być używany w ponad 210 000 punktach ładowania w Europie. Jednocześnie zakup modelu marki stanie się jeszcze przyjemniejszym doświadczeniem. KODA rozwija koncepcję wirtualnego salonu i postawiła sobie za cel, żeby jeden na pięć modeli marki był sprzedawany online już w 2025 roku. Klienci w Belgii, Holandii, Polsce i Czechach już dziś korzystają z tej opcji.
Zrównoważony rozwój i różnorodność
KODA intensyfikuje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju. Marka zamierza zredukować emisję CO2 o ponad 50% w porównaniu do 2020 roku, a od 2030 roku będzie produkować pojazdy o zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich fabrykach w Czechach i Indiach. Produkcja w Vrchlabí jest neutralna pod względem emisji CO2 od końca zeszłego roku. NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 kładzie również jeszcze większy nacisk na różnorodność; do 2030 roku co czwarte stanowisko kierownicze będzie zajmowała kobieta. Dla marki różnorodność, integracja i równość są integralnymi elementami kultury korporacyjnej charakteryzującej się otwartością i tolerancją. Ponadto, w ramach procesu transformacji, marka promuje szkolenie i dalszą edukację pracowników i zainwestuje prawie 500 milionów euro w latach 2022-2030, by chronić miejsca pracy.
Przewodnie zasady w realizacji celów strategicznych
Aby osiągnąć cele NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030, marka koncentruje się na wydajności i prostocie – dwóch mocnych stronach, które charakteryzowały ją od zawsze. Przyświeca jej osiągnięcie pozycji lidera kosztowego wśród głównych europejskich konkurentów, w połączeniu ze zrównoważonym zwrotem ze sprzedaży wynoszącym co najmniej 8% jako wartość docelowa. Jednocześnie marka konsekwentnie upraszcza swoje procesy, a także zmniejsza biurokrację, aby stać się jeszcze bardziej elastyczną.