Spotkanie ze stylem: jak wygląda selekcja lakierów i tapicerek do aut marki ŠKODA?
22 listopada 2017

Spotkanie ze stylem: jak wygląda selekcja lakierów i tapicerek do aut marki ŠKODA?

Spotkanie ze stylem: jak wygląda selekcja lakierów i tapicerek do aut marki ŠKODA?

Za doborem kolorów lakierów i tapicerek, budujących charakter samochodów ŠKODY stoi zespół wyspecjalizowanych projektantów. Jakie są najnowsze trendy i czynniki, które kształtują ich pracę? Czy w ogóle potrafią sobie wyobrazić, co będzie modne za kilka lat?

„Inspirują nas codzienne sytuacje, także to, co mają na sobie ludzie – jakie kolory, jakie połączenia, jakie wzory. Podążamy za trendami w architekturze i modzie, odwiedzamy największe targi i wystawy. Zbieramy te bodźce i informacje, przyporządkowujemy je odpowiednim modelom studialnym bądź produkcyjnym. Wybieramy te elementy, które wzmocnią charakter samochodu, są modne, ponadczasowe i są w duchu ŠKODY. Każdy członek naszego w przeważającej części żeńskiego zespołu jest odpowiedzialny za jeden bądź dwa obszary działania” – mówi Koordynator zespołu ds. lakierów i tapicerek w ŠKODA AUTO, Andrea Jensen. „Są tutaj eksperci między innymi od skórzanych tapicerek, tekstyliów, barw nadwozia czy też dekorów. Ostatecznie jednak praca każdego z tych projektantów musi się złożyć na perfekcyjnie harmonijną całość”.
 
Za materiały tekstylne i Alcantarę odpowiadają Kateřina Vránová oraz Jessica Lopez z Hiszpanii. „Alcantara jest miła w dotyku i ma porównywalną cenę do skórzanej tapicerki, ponieważ jej produkcja jest skomplikowana. Wykorzystujemy ją do pokrycia części foteli i drzwi w modelach SUPERB i KODIAQ oraz niektórych elementów wybranych wersji wyposażenia pozostałych modeli. Inspirację czerpiemy z natury. Interesują nas szczególnie tkaniny ekologiczne, takie jak bambus, len czy wełna. Oprócz zestawiania ze sobą różnych materiałów, poszukujemy nowych efektów, wykorzystując na przykład światło. Może ono w końcu być częścią krawędzi siedzeń, podświetlać od spodu logo bądź uwydatniać inne detale. Wykorzystujemy także materiały fluorescencyjne”.

„Niektóre rozwiązania objawiają swoje działanie dopiero w nocy, jak choćby oświetlenie ambiente. Ta sama kabina może budować zupełnie inny efekt w dzień i w nocy” – mówi Andrea Jensen. Jak podkreślają przedstawiciele zespołu ds. lakierów i tapicerek, kreują oni mnóstwo rozwiązań, ale tylko niewielka część z nich przedostaje się do etapu produkcyjnego.
 
Za lakiery nadwozia odpowiada Věra Vasická. Na polu lakierów także pojawia się mnogość nowych efektów oraz zaawansowane technologie. „Obecnie pracujemy nad technologiami ograniczającymi nagrzewanie się lakieru na słońcu oraz zwiększającymi jego odporność na drobne zarysowania. Chcemy też ułatwić codzienną eksploatację, na przykład poprzez zwiększenie odporności powierzchni na zabrudzenia” – mówi Věra Vasická, kontynuując: „Gdy tworzymy lakiery dla nowego modelu, chcemy uzyskać efekt, który podkreśli charakter projektu nadwozia. Największą wolność daje nam opracowywanie lakierów dla modeli studialnych, takich jak złoto-szary VISION E i zielono-złoty VISION S. Wykorzystując niektóre z najnowszych technologii stworzyliśmy niedawno nowy lakier Velvet Red, który jest wykorzystywany w modelach seryjnych na przestrzeni całej gamy”.

Harmonia pomiędzy tapicerkami i lakierami nadwozi jest badana z pomocą wizualizacji komputerowych. „Oprogramowanie wizualizacyjne dało nam kluczową przewagę. Dysponując technologią wirtualnej rzeczywistości możemy zająć miejsce w dopiero co zaprojektowanym wnętrzu i zobaczyć, jak sprawdzają się w nim nowe materiały i kolory” – mówi Andrea Jensen.
 
Wybór poszczególnych kolorów i materiałów jest podyktowany głównie obecnymi trendami oraz prognozowaniem tych, które nadejdą w najbliższych latach. Każdy pracownik zespołu ds. lakierów i tapicerek powinien mieć więc wyczucie, jak będą wyglądały samochody debiutujące na rynku za kilka lat.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 20,51 MB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 232,97 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 4,02 kB
Pobierz
Proszę czekać...