Stabilna sytuacja koda Auto
Stabilna sytuacja koda Auto
Władze koda Auto przedstawiły wyniki sprzedaży samochodów w 2008 r. Pomimo ogólnie trudnej sytuacji, jaka zaistniała w ubiegłym roku, sprzedaż firmy zauważalnie wzrosła. W 2008 r. koncern koda Auto był największym eksporterem w Czechach z udziałem w krajowym eksporcie na poziomie 6,7%.
- W 2008 r. pobiliśmy nasz rekord sprzedaży oraz wzmocniliśmy pozycję rynkową - powiedział Reinhard Jung, Prezes Zarządu koda Auto a.s. W porównaniu z 2007 r. całkowita liczba samochodów dostarczonych do Klientów wzrosła o 7,1% (tj. o 44 498 sztuk), osiągając w sumie poziom 674 530 pojazdów. Najdynamiczniej rozwijające się rynki to: Europa Środkowa i Wschodnia oraz Azja, głównie Chiny (+117%), Rosja (+84,2%), Indie (+31,9%) i Ukraina (+25,2%).
W 2008 r. najlepiej sprzedającymi się modelami były koda Octavia (w tym Octavia Tour) - 344 857 sprzedanych aut i wzrost o 11,3%, oraz koda Fabia - 246 561 sprzedanych pojazdów i wzrost o 5,9%. W porównaniu z rokiem 2007 samochodem, którego sprzedaż wzrosła najbardziej, był model Superb (26 645 pojazdów, wzrost o 24,9%). Na ten znakomity wynik z pewnością wpłynęło wprowadzenie w ubiegłym roku na rynek modelu Superb drugiej generacji, który okazał się największym hitem 2008 kody.
Na wyniki finansowe znaczący wpływ miały czynniki makroekonomiczne związane z niestabilną sytuacją gospodarczą europejskich rynków. Pomimo satysfakcjonujących statystyk sprzedaży główne wskaźniki finansowe były niższe od tych uzyskanych w roku poprzednim. Odbiły się na nich globalny kryzys finansowy, spadki i turbulencje na rynku mające wpływ na koronę czeską i inne waluty, takie jak: dolar amerykański, rubel rosyjski, funt szterling i polska złotówka. Poza tym odnotowano spadek popytu na rynkach zachodniej Europy związany ze spadkiem inwestycji przedsiębiorstw i zakupów konsumentów indywidualnych. Na sytuację finansową Firmy oddziaływały także niestabilne ceny surowców do produkcji, w tym stali, co wpłynęło na koszty wytworzenia samochodów.
Zysk operacyjny koda Auto za 2008 rok wyniósł 13,6 mld CZK (ok. 510 mln euro przy kursie z dnia 31 grudnia 2008 r.) - jest on niższy od tego z roku poprzedniego o 6,2 mld CZK, tj. o 31,2% (ok. 232 mln euro). Podobnie, wyniki brutto spadły o 6,5 mld CZK (243 mln euro) do poziomu 13,4 mld CZK (502 mln euro). Oznacza to spadek o 32,6%.
Na wypracowanie takiego wyniku wpłynęły przychody ze sprzedaży, które wyniosły 200,2 mld CZK (ok. 7,5 mld euro), czyli o 9,8% mniej w porównaniu z rokiem 2007 (222 mld CZK - ok. 8,3 mld euro). Poza sprzedażą gotowych samochodów (87,7%) na przychody złożyła się sprzedaż oryginalnych części zamiennych i akcesoriów (7,4%), oryginalnych części dostarczanych do Grupy Volkswagen (3,2%) oraz innych produktów i usług (1,7%).
W 2008 r. spółka koda Auto zainwestowała w sumie 11,2 mld CZK (420 mln euro) w rozwój istniejących modeli (Nowa koda Superb i facelifting kody Octavia), rozszerzenie portfolio o model Yeti, ekologiczną linię GreenLine oraz budowę nowego Centrum Technologicznego w Mladá Boleslav.
- Rok 2008 był dla firmy koda Auto niezwykle trudny. Zareagowaliśmy jednak natychmiast na spadający popyt oraz silną rywalizację ze strony konkurencji- komentuje Holger Kintscher, Członek Zarządu koda Auto a.s. odpowiedzialny za sprawy ekonomiczne. - Wprowadziliśmy w porę środki promujące eksport oraz oszczędność kosztów. Dzięki temu utrzymaliśmy wystarczającą płynność oraz stabilność finansową. Udowodniliśmy, że jesteśmy silnym i pewnym partnerem biznesowym, nawet w trudnych czasach - dodaje Kintscher.
Zarząd koda Auto podkreśla, że perspektywy na 2009 r. pozostają niepewne, a firma wciąż stoi w obliczu dużego ryzyka. Co więcej, obecna sytuacja światowej gospodarki nie pozwala na czynienie żadnych wiarygodnych i pewnych prognoz. - Mamy przed sobą wyjątkowo trudny rok - podkreśla Holger Kintscher.
- Pomimo wyzwań, które będziemy musieli podjąć w tym roku, widzimy wiele nowych możliwości dla marki koda. Dzięki wprowadzanemu właśnie na rynek modelowi koda Yeti, rozszerzyliśmy nasze portfolio o piątą linię modeli samochodów - mówi Reinhard Jung, Prezes Zarządu koda Auto a.s. - Co więcej, jesteśmy przygotowani na dalsze budowanie portfolio i poszerzanie go o kolejne pojazdy, takie jak nowy Superb Combi. Naszą ambicją jest uczynienie koncernu jeszcze bardziej międzynarodowym poprzez realizację konkretnych celów biznesowych - dodaje Jung. Podkreśla, że w tym roku firma obserwuje bardzo pozytywne sygnały, w tym rosnącą liczbę zamówień w porównaniem z minionym rokiem.
(7513 mln euro)
(8330 mln euro)
(1075 mln euro)
(1369 mln euro)
(511 mln euro)
(742 ml euro)
(502 mln euro)
(745 mln euro)
(406 mln euro)
(599 mln euro)
(546 mln euro)
(535 mln euro)
(533 mln euro)
(1067 mln euro)
(685 mln euro)
(1028 mln euro)