Stulecie Raportów Rocznych koda Auto
Stulecie Raportów Rocznych koda Auto
Tegoroczny Raport Roczny, tj. dotyczący 2007 r. upamiętnia zatem ważną rocznicę istnienia największego w Republice Czeskiej producenta samochodów.
Wydanie przez firmę Laurin&Klement Raportu Rocznego w 1908 r. było obowiązkiem wynikającym z przekształcenia się w 1907 r. tego czeskiego producenta samochodów i motocykli w spółkę akcyjną. Raport zawiera kluczowe informacje finansowe, łącznie z zyskiem firmy, który przed opodatkowaniem wynosił 220.887,07 koron. Z danych zawartych w raporcie można wyciągnąć wnioski związane nie tylko z kondycją przedsiębiorstwa, ale i ze światem początku XX wieku.
Główna różnica pomiędzy tamtym a wydanym w obecnej formie Raportem Rocznym dotyczy zakresu, który on obejmuje. Przez minione sto lat liczba jego stron zwiększyła się z 12 do 174. Biorąc pod uwagę treść, dokument nadal zawiera opis Spółki i jej działań, jak i również dokumentację finansową, która nadal oparta jest na zasadzie powtarzanego zapisu, chociaż aktualny system księgowy został znacząco uproszczony.
W sprzedaży naszych produktów odnotowano w tym roku bardzo pozytywne tendencje, ponieważ sprzedaliśmy samochody i motocykle o wartości całkowitej 2.089.252,67 koron. Z pewnością zasługuje na podkreślenie fakt, że większość naszych transakcji sprzedaży została zawarta za granicą, gdzie konkurujemy z producentami samochodów o ustalonej pozycji. Do tych wyników przyczyniły się, poza wysoką jakością naszych produktów - nasza obecność na targach motoryzacyjnych w Lipsku, Paryżu, Berlinie i Sankt Petersburgu, jak również efektywne działania naszych przedstawicieli w Niemczech, Włoszech, Anglii i Rosji - takie informacje zawarto w Raporcie Rocznym z 1908 r.
Dokument sprzed stu lat zawiera również opinię biegłego rewidenta. Pod opinią podpisali się biegli niezależni rewidenci: Alois Hecht, główny księgowy Land Bank (Bank Ziemi) w Pradze oraz Jan Kryšpín, Dyrektor Municipal Savings Bank (Miejskiego Banku Pożyczkowego) w Mladá Boleslav. Spółka została zobligowana do udostępnienia Raportu stronom trzecim.
W 1907 r. pracownik mógł zarobić ok. 1 koronę na godzinę, a najtańszy samochód marki Laurin&Klement, typ "A", kosztował 3.600 koron, wersja luksusowa "E" ok. 15.000 koron. Chociaż portfolio modeli obejmowało 8 pojazdów - łącznie z autobusami, każdy z produkowanych ówcześnie pojazdów był niepowtarzalny.