Szuter kontra asfalt
19 kwietnia 2016

Szuter kontra asfalt

Szuter kontra asfalt

Rajdy samochodowe odbywające się w każdym zakątku świata można podzielić na dwa rodzaje: te rozgrywane na tzw. luźnej nawierzchni (czyli szutrze i śniegu) oraz imprezy, których odcinki specjalne wytyczone są po asfaltowych drogach.
Podstawową kwestią, która od razu rzuca się w oczy, jest różnica w przyczepności. To oznacza, że przed każdym startem ŠKODA Fabia R5 musi zostać opatrzona w specyfikację asfaltową lub szutrową. Inżynierowie z Mladá Boleslav mają to na uwadze już przy deskach kreślarskich, dzięki czemu przejście z jednej na drugą trwa bardzo szybko. Najlepszym przykładem jest tutaj Rajd Katalonii będący częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata. To jedyna runda, która rozgrywana jest zarówno na szutrowej, jak i asfaltowej nawierzchni. W czasie tych zawodów mechanicy w ciągu zaledwie kilkudziesięciu minut muszą wymienić ponad sto podzespołów, aby samochód był odpowiednio przystosowany do panujących warunków.
 
Na czym polegają więc te zmiany? Nowa rajdówka klasy R5 czeskiego producenta przechodzi wiele modyfikacji: wymieniane jest zawieszenie, tarcze i zaciski hamulcowe oraz koła. Co więcej – pod dany rodzaj nawierzchni stosowana jest specjalnie przeznaczona skrzynia biegów oraz dyferencjały.

Na rajdach szutrowych mamy częściej do czynienia z różnego rodzaju hopami i wybojami, przez co auto częściej niż na asfalcie będzie znajdowało się w powietrzu. Z tego powodu stosuje się kompletnie inne zawieszenie o zdecydowanie większym skoku amortyzatora. Najbardziej widoczną dla oka zmianą są jednak felgi – w rajdach asfaltowych mają one bowiem rozmiar 18 cali, a każda z nich waży niecałe 9 kilogramów. Taki stan rzeczy wynika z faktu, że muszą pomieścić większe, 355-mm tarcze hamulcowe. Na szutrze felga kurczy się do rozmiarów 15 cali, a jej waga spada o 300 gramów.

To wyzwania stojące przed inżynierami. Jak zatem te wszystkie różnice wyglądają zza kierownicy? Różni się przede wszystkim styl jazdy: na szutrze ze względu na mniejszą przyczepność każdy zakręt pokonywany jest bokiem, w lekkim uślizgu.
 

Na asfalcie z kolei użycie hamulca ręcznego ograniczone jest do ciasnych i wąskich nawrotów, a resztę odcinka specjalnego pokonuje się na pełnej przyczepności, bez widowiskowych slajdów, ale za to przy wyższych prędkościach – stąd większe tarcze hamulcowe.

ŠKODA Fabia R5 udowadnia swoją wszechstronność w tej dziedzinie dzięki wielu zwycięstwom na obu rodzajach nawierzchni – asfalt jest dominujący w lokalnych czempionatach, gdzie czeska rajdówka odnosiła w ubiegłym sezonie wiele sukcesów, między innymi za sprawą Freddy’ego Loixa w Belgii, Raimunda Baumschlagera w Austrii czy kierowcy fabrycznego ŠKODA Motorsport – Jana Kopecky’ego w Czechach. Szuter z kolei to domena Rajdowych Mistrzostw Świata, w których czeski zespół odniósł w sezonie 2015 spory sukces sięgając po koronę w kategorii WRC 2.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 3,05 kB
Pobierz
Proszę czekać...