Szuter kontra asfalt
Szuter kontra asfalt
Na rajdach szutrowych mamy częściej do czynienia z różnego rodzaju hopami i wybojami, przez co auto częściej niż na asfalcie będzie znajdowało się w powietrzu. Z tego powodu stosuje się kompletnie inne zawieszenie o zdecydowanie większym skoku amortyzatora. Najbardziej widoczną dla oka zmianą są jednak felgi – w rajdach asfaltowych mają one bowiem rozmiar 18 cali, a każda z nich waży niecałe 9 kilogramów. Taki stan rzeczy wynika z faktu, że muszą pomieścić większe, 355-mm tarcze hamulcowe. Na szutrze felga kurczy się do rozmiarów 15 cali, a jej waga spada o 300 gramów.
Na asfalcie z kolei użycie hamulca ręcznego ograniczone jest do ciasnych i wąskich nawrotów, a resztę odcinka specjalnego pokonuje się na pełnej przyczepności, bez widowiskowych slajdów, ale za to przy wyższych prędkościach – stąd większe tarcze hamulcowe.
KODA Fabia R5 udowadnia swoją wszechstronność w tej dziedzinie dzięki wielu zwycięstwom na obu rodzajach nawierzchni – asfalt jest dominujący w lokalnych czempionatach, gdzie czeska rajdówka odnosiła w ubiegłym sezonie wiele sukcesów, między innymi za sprawą Freddy’ego Loixa w Belgii, Raimunda Baumschlagera w Austrii czy kierowcy fabrycznego KODA Motorsport – Jana Kopecky’ego w Czechach. Szuter z kolei to domena Rajdowych Mistrzostw Świata, w których czeski zespół odniósł w sezonie 2015 spory sukces sięgając po koronę w kategorii WRC 2.