Szybko, oszczędnie i pod kontrolą: co potrafią skrzynie biegów?
Szybko, oszczędnie i pod kontrolą: co potrafią skrzynie biegów?
Co do zasady, mechanizm przeniesienia napędu umożliwiający zmianę przełożeń jest dużo starszy niż sam samochód: od wieków znane są urządzenia, które za pomocą kół zębatych o różnej średnicy potrafiły zmieniać wyjściową prędkość obrotową przy zachowaniu tej samej wejściowej prędkości obrotowej. Dokładnie taką funkcję spełnia we współczesnym samochodzie skrzynia biegów, jednak przy dzisiejszych wysokich wymaganiach Klientów, cały układ przeniesienia napędu musi poradzić sobie także z kolejnymi wyzwaniami.
KODA produkuje przekładnie DSG DQ 200 w swoich zakładach we Vrchlabí oraz ręczne skrzynie MQ/SQ 100 w centralnej fabryce w Mladá Boleslav. Na początku listopada fabrykę we Vrchlabí opuścił półmilionowy egzemplarz skrzyni DSG.
RĘCZNA SKRZYNIA BIEGÓW: NIEUSTANNY POSTĘP
Ręczna skrzynia biegów ma zwykle dwa wałki: sprzęgłowy i wyjściowy. Wałki te są połączone z sobą kołami zębatymi różnej średnicy w taki sposób, że gdy jedna z par jest sprzęgnięta dla przekazania napędu, pozostałe są odłączone. Każdy z tych zespołów tworzy oddzielny bieg o innej wartości przełożenia. Skrzynie biegów w samochodach KODA osiągnęły już taki stopień dopracowania, że mają trwałość równą życiu samochodu.
Na polskim rynku 12% nowych samochodów marki KODA jest sprzedawanych ze skrzynią DSG. Wśród nowych egzemplarzy KODY Superb aż 44% posiada skrzynię DSG.
AUTOMATYCZNA SKRZYNIA DSG: NAJLEPSZA Z MOŻLIWYCH
Współczesne ręczne skrzynie biegów wyposażone są w synchronizatory, które samoczynnie wyrównują prędkość obrotową łączonych par kół zębatych (biegów). Kiedyś było to zadaniem kierowcy, który przy każdej zmianie biegów musiał wyłączyć bieg, czyli powrócić do biegu neutralnego, i dopiero wtedy załączyć kolejne przełożenie. Do automatycznych skrzyń biegów przylgnął szkodliwy stereotyp spowodowany wolniejszą zmianą biegów i stratami mocy. Dzisiaj jest on jednak całkowicie nieaktualny, ponieważ stosowane obecnie rozwiązania nie mają nic wspólnego z poprzednimi.
Jak sama nazwa wskazuje, rewolucja tego rozwiązania polega na umieszczeniu dwóch klasycznych, ręcznych skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu oddzielnego sprzęgła dla każdej z nich – jedna obsługuje biegi parzyste, a druga nieparzyste. Za zmiany biegów odpowiedzialny jest sterownik mechaniczno-hydrauliczno-elektroniczny, zwany też sterownikiem mechatronicznym. Gdy włączony jest jeden bieg, drugi już czeka w gotowości i przełączany jest bezzwłocznie. To wręcz idealne rozwiązanie, łączące niespotykaną nigdy wcześniej szybkość działania z pracą tak gładką, że właściwie niezauważalną dla kierowcy. Zapewnia to komfort zarówno przy spokojnej, jak i dynamicznej jeździe.
Wyczynowa KODA Fabia S2000 korzysta z jeszcze innego rozwiązania: skrzyni sekwencyjnej. To specjalny rodzaj skrzyni biegów - działa na zasadzie przekładni manualnej, ale wymaga wciśnięcia sprzęgła tylko przy ruszaniu. Biegi zmienia się z pomocą dźwigni, która rusza się tylko w przód (do redukcji) i tył (do włączenia wyższego biegu).
Współczesne KODY mają dużą liczbę przełożeń nie tylko dla zapewnienia elastyczności, ale także i po to, by silnik zawsze pracował w przedziale najbardziej optymalnych dla siebie obrotów – wtedy, kiedy jest najbardziej wydajny i najmniej się zużywa. Utrzymywanie poziomu 1800–2500 obr./min gwarantuje najmniejsze zużycie paliwa i największą trwałość podzespołów mechanicznych. KODA w zakładach w Vrchlabí i Mladá Boleslav samodzielnie produkuje wiele ze stosowanych u siebie skrzyń biegów.
Oferta DSG KODY jest nieustannie rozwijana – w tej chwili dostępna jest już w dwudziestu siedmiu wersjach napędowych sześciu rodzin modelowych. Atrakcyjnymi uzupełnieniami tej oferty są: Yeti 1.4 TSI DSG, Superb 2.0 TDI/170 KM 4x4 DSG i obecne już od chwili debiutu nowej generacji Fabii wersje 1.2 TSI/110 KM z DSG oraz 1.4 TDI/90 KM z DSG. Skrzynia biegów DSG dostępna jest zarówno z układami napędu na przednią oś, jak i w wybranych modelach – na obydwie osie.