TDI – wysokoprężne jednostki napędowe
27 października 2009

TDI – wysokoprężne jednostki napędowe

TDI – wysokoprężne jednostki napędowe

Technika TDI, która pojawiła się na rynku niemal 20 lat temu, zrewolucjonizowała  światowy rynek silników wysokoprężnych. Dziś wielu kierowców nie wyobraża sobie samochodu wyposażonego w inną jednostkę napędową.

DSC05996Pierwsze silniki TDI (Turbodiesel Direct Injection) w samochodach osobowych pojawiły się na rynku w 1989 roku. Pierwszy na świecie silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa, od razu zyskał wielu zwolenników. Zasilana bezpośrednim wtryskiem do komory spalania jednostka oferuje wysoki moment obrotowy i znakomite osiągi. Oprócz tego, charakteryzuje się niespotykaną dotychczas oszczędnością i wytrzymałością. W 2007 roku producent samochodów Škoda wprowadził do silników TDI bezpośredni wtrysk paliwa w technice Common Rail.

Ye_049Yeti jest pierwszym modelem Škody, w którym montowana jest podstawowa wersja silnika wysokoprężnego 2.0 TDI CR DPF 81 kW (110 KM), a ponadto dwie mocniejsze wersje tego silnika o mocy 103 kW (140 KM) oraz 125 kW (170 KM). Są one wyposażone w nowoczesny układ wysokociśnieniowego wtrysku paliwa Common Rail i filtr cząstek stałych. Zastosowanie tych rozwiązań zapewnia wysoką kulturę pracy i sprawność termodynamiczną silnika, a także łatwość uzyskiwania wyższych parametrów użytkowych oraz niższą emisję spalin. Wyposażony w jednostkę TDI CR 2.0 o mocy 125 kW (170 KM) Yeti rozpędza się od zera do 100 km w ciągu 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 201 km/h. Średnio zużywa 7,0 l paliwa na 100 km (w cyklu mieszanym).

Jednym z najbardziej oszczędnych modeli Škody jest Octavia Greenline, dostępna wyłącznie z silnikiem 1.6 TDI CR DPF 77kW (105 KM) z manualną, pięciostopniową przekładnią. Octavia napędzana jednostką TDI charakteryzuje się oszczędnością paliwa, zmniejszoną emisją CO2 i szkodliwych substancji: emituje zaledwie 114 g CO2/ 1 km.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 1,95 kB
Pobierz
Proszę czekać...