Tradycja sukcesu: 80 lat fabryki ŠKODY w Kvasinach
14 października 2014

Tradycja sukcesu: 80 lat fabryki ŠKODY w Kvasinach

Tradycja sukcesu: 80 lat fabryki ŠKODY w Kvasinach

Fabryka ŠKODY w Kvasinach świętuje 80 lat działalności. Samochody są tu produkowane od 1934 roku, modele ŠKODY od 1947 roku. Dziś około 4,2 tys. pracowników czeskiego zakładu zajmuje się wytwarzaniem modeli Superb, Yeti i Roomster.

Kvasiny są częścią globalnej sieci produkcyjnej ŠKODY, a także największym pracodawcą w regionie. W ramach swojej strategii rozwoju, czeski producent będzie znacząco modernizował i rozbudowywał ten zakład w ciągu najbliższych kilku lat we współpracy z Grupą Volkswagen. W planach jest zlokalizowanie tu produkcji dodatkowego modelu. Przyszłość fabryki została zabezpieczona także dzięki pomocy związku zawodowego KOVO MB.

„80 lat produkcji samochodów w Kvasinach - ta rocznica ponownie podkreśla wielką tradycję czeskiego przemysłu motoryzacyjnego” - mówi szef produkcji ŠKODY, Michael Oeljeklaus. Od 1934 roku linie produkcyjne w Kvasinach opuściło ponad 1,5 mln pojazdów. „To wszystko dzięki tradycji przemysłowej tego regionu Czech i pracy wspaniałego zespołu. Fabryka jest podstawą naszej międzynarodowej sieci produkcyjnej i odgrywa kluczową rolę w strategii wzrostu ŠKODY.

W ciągu najbliższych lat roczna wielkość produkcji zakładu będzie nadal rosła. W celu osiągnięcia tego wzrostu będziemy intensywnie inwestować w Kvasinach, czyniąc z tego obiektu m.in. centrum produkcji pojazdów typu SUV” - dodaje Michael Oeljeklaus.

Pierwszą ŠKODĄ, jaka powstała w Kvasinach w 1947 roku, była ŠKODA Superb, luksusowy model tamtych czasów. Przez następne dziesięciolecia czeski zakład produkował wiele popularnych i legendarnych modeli ŠKODY, takich jak: dwumiejscowy kabriolet ŠKODA Felicia (lata 1958-1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970-80) i ŠKODA Pick-Up (1995-2001).

Kamieniem milowym ostatnich lat było uruchomienie w 2001 roku produkcji pierwszej generacji współczesnego modelu Superb. Flagowa limuzyna ŠKODY zapoczątkowała szybki rozwój i modernizację zakładu. Czeski producent wspólnie z Grupą Volkswagen zainwestował w rozpoczęcie jej produkcji w Kvasinach około 190 mln euro.

Od tego czasu zakład jest krok po kroku powiększany. Od 2006 roku powstaje tu ŠKODA Roomster, a od 2009 roku pierwszy kompaktowy SUV marki – Yeti. Wraz ze zwiększeniem liczby wytwarzanych modeli w Kvasinach, wielkość produkcji od 2002 roku wzrosła, z 20 tys. do 150 tys. pojazdów rocznie. Pod koniec 2013 roku w Kvasinach powstał 1,5-milionowy samochód.

W ramach kampanii modelowej ŠKODY, w latach 2001-2013 w zakład zainwestowano około 650 mln euro, uwzględniając działania na rzecz ochrony środowiska. W połowie 2013 roku działalność rozpoczęła nowa elektrociepłownia, dzięki której emisja CO2 zmniejszyła się o 10% rocznie. Ochrona środowiska kosztowała firmę około 3 mln euro. Obiekt ten zdobył nagrodę „Ekologicznego Projektu Roku” w Czechach.

W najbliższych latach ŠKODA nadal będzie rozwijać fabrykę w Kvasinach. Wybudowany zostanie tu zakład produkcji nadwozi, w planach jest także rozwój obszarów montażowych i logistycznych oraz remont infrastruktury zakładu. ŠKODA Kvasiny jest największym pracodawcą w kraju hradeckim.

We wczesnych latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy ŠKODA połączyła siły z Volkswagenem, liczba pracowników wynosiła zaledwie 500 osób. W ciągu dwóch następnych dziesięcioleci wzrosła do ponad 4 tys. osób. Ponadto, ŠKODA jest zaangażowana w wiele projektów społecznych w regionie. „Nasze społeczne zaangażowanie w regionach, w których prowadzimy działalność, ma szczególne znaczenie dla nas, a wspieramy te projekty, które czynią różnicę” - mówi członek Zarządu ŠKODY w dziale HR, Bohdan Wojnar. Główny cel zaangażowania leży we wspieraniu edukacji, szkoleń technicznych, bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 4,02 kB
Pobierz
Proszę czekać...