Trzy siostry
4 września 2001

Trzy siostry

Trzy siostry

Swój rynkowy sukces Škoda zawdzięcza w dużym stopniu wprowadzonej w 2000 r. na rynek Fabii.

W marcu br. minęło dokładnie dziesięć lat od chwili podpisania przez czeską Škodę porozumienia z koncernem Volkswagen. Od tego czasu zmieniło się w Mlada Boleslav wiele. Wybudowano nową fabrykę, zmieniły się technologie i jakość produkcji, a co najważniejsze wyprodukowano już ponad 3 000 000 samochodów. Najistotniejszym jednak faktem było wprowadzenie do produkcji kolejnych modeli, jakże różniących się od tych produkowanych tutaj jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych. Ostatni przebój działającego jeszcze samodzielnie czeskiego producenta - Favorit/Forman produkowany od 1987 r., zastąpiony został w 1994 r. Škodą Felicią, co rozpoczęło wielkie zmiany. Był to bowiem już samochód nowocześniejszy i coraz lepszy. Wielkim wydarzeniem była premiera Octavii (wrzesień 1996 r.) i dwa lata później wersji kombi. Natomiast we wrześniu 1999 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentowano pierwsze wcielenie kompaktowej Fabii. Samochodu zupełnie nowej generacji, będącego także poletkiem doświadczalnym Volkswagena, przed wprowadzeniem kolejnych modeli. Fabia powstawała w czeskim Centrum Badawczo-Rozwojowym Cesana w Mlada Boleslav. Tworzyli ją specjaliści z wielu krajów z wykorzystaniem najnowszych komponentów produkowanych w wielu krajach dla koncernu Volkswagen. Już po pierwszych testach aut z preserii okazało się, iż niektóre z nich wymagają modyfikacji, a nawet zasadniczych zmian. W ten sposób m.in. powstały nowe przednie siedzenia, oraz zasadniczo zmodyfikowana została płyta podłogowa. Badania równolegle prowadzono w Mlada Boleslav i Wolfsburgu, gdzie optymalizowano poszczególne podzespoły. Nie było tajemnicą, iż to właśnie Fabia spełnia rolę modelu pilotażowego, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej nowej generacji Volkswagena Polo i Seata Ibiza/Cordoba, które mają być produkowane w oparciu o tę samą płytę podłogową. To wszystko w celu zmniejszenia kosztów i unifikacji w ramach koncernu. W Cesanie stworzono prototypy kilku wersji nadwozia. Wcześniej jednak nie ujawniano tego faktu, podając do publicznej wiadomości jedynie informacje o dwóch. Jako pierwsza światło dzienne ujrzała Fabia hatchback. Przyjęta z dużym uznaniem specjalistów z całego świata. Oczekiwano nawet, iż będzie to pierwszy czeski samochód, który ma szansę na uzyskanie tytułu "Car of the Year". Jeszcze tym razem się nie udało, chociaż Fabia zdobyła w całej Europie wiele zaszczytnych tytułów jak m.in. "Złota kierownica 2000" Bild am Sonntag, Auto Nr 1 w Czechach i Austrii, "Złota felga 2000" - nagroda polskich dziennikarzy. Rok później podczas salonu paryskiego zaprezentowano wersję kombi, jednogłośnie uznaną za najładniejszy tego typu samochód w swojej klasie. W ostatnich dniach lutego br. w Genewie pokazana została trzecia, najmłodsza siostra - Fabia Sedan. Natomiast na pytanie, czy będą jeszcze następne wersje jak dla przykładu coupe i kabriolet, odpowiedzialny za rozwój nowych modeli, Wielfried Bockelman, Członek Zarządu Škoda Auto, kategorycznie zaprzeczył. Škoda Auto podąża śladem wielu producentów, którzy mają w swojej ofercie modele o tej samej nazwie w różnych wersjach nadwoziowych. Przykładem mogą być tu: Ford Focus, Renault Megane, Peugeot 306, czy Honda Civic. W ten sposób można poszerzyć grupę docelową, do której kierowany jest poszczególny model. Z reguły wersje hatchback adresowane są do ludzi młodych. Kombi ze zwiększoną przestrzenią bagażową, to już auto dla dużej rodziny. Natomiast sedan z funkcjonalnym bagażnikiem, to także typowo rodzinny samochód. Škoda Fabia sprzedawana jest aktualnie w prawie 70 krajach. Stąd też musi spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa i czystości spalin. Prototypy poddane zostały próbom zderzeniowym przy szybkości 64 km/h. Hatchback w testach Euro NCAP z czterema gwiazdkami znalazł się na czołowym miejscu w swojej klasie. Wszystkie silniki benzynowe spełniają europejskie normy EU 4, które będą obowiązywały od roku 2005, a wysokoprężne produkowane są zgodnie z normami EU 3. Ze względu na mniejsze wymagania w niektórych krajach samochody te mogą być jeszcze sprzedawane z silnikami spełniającymi normy EU 2. Do nich zaliczyć należy czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 50 kW. Fabia oferowana jest w trzech wersjach wyposażenia: Classic, Comfort i Elegance. Bogate wyposażenie standardowej wersji Classic obejmuje m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa, immobilizer, wspomaganie kierownicy, dwupłaszczyznową regulację koła kierownicy, regulację wysokości fotela kierowcy, samoczynny wyłącznik wewnętrznego oświetlenia. Natomiast wersja Elegance posiada już wyposażenie znacznie bogatsze jak m.in. ostrzegawczy system informacyjny, automatyczna klimatyzacja z dwoma chłodzącymi pojemnikami na napoje, elektrycznie opuszczane szyby przednich i tylnych drzwi, podgrzewane przednie siedzenia, centralny zamek sterowany pilotem. Do napędu oferowana jest gama nowoczesnych silników. Benzynowe o pojemności skokowej od 1,4 l i mocy 50 kW do 2,0 l i mocy 85 kW oraz wysokoprężne o pojemności 1,9 l oraz mocy 47 kW (SDI) i 74 kW (TDI). Ponadto Fabia hatchback może być wyposażona w słabsze silniki: 1,0 l i mocy 37 kW oraz 1,4 l i mocy 44 kW. Użytkownicy prawie 300 tys. Fabii, które spotkać można na drogach całej Europy, zgodnie potwierdzają ich dobrą jakość. Całkowicie ocynkowane blachy nadwozia zabezpieczają auto przed korozją i skutkami eksploatacji w trudnych warunkach zimowych, gdy na drogi sypie się tony szkodliwych środków chemicznych. Wysoko oceniane jest funkcjonalne wnętrze wszystkich trzech wersji nadwozia, a także znakomite parametry eksploatacyjne. W czerwcu pożegnaliśmy się z wysłużoną Felicią. Pozostała Octavia, a także auto wyższej klasy średniej o nazwie Škoda Superb, którego model prototypowy pokazano podczas tegorocznego salonu genewskiego, a oficjalna premiera odbyła się podczas IAA we Frankfurcie nad Menem (11 września 2001). Škoda Fabia, a właściwie trzy siostry, to wielka nadzieja czeskiego producenta, który wkrótce zamierza przekroczyć magiczną granicę 500 tys. egzemplarzy wyprodukowanych w roku. W tym Fabia stanowić będzie przynajmniej połowę...

Podstawowe wymiary:

Fabia
Fabia Combi
Fabia Sedan
Długość (mm)   
3960    
4222    
4222
Szerokość (mm)   
1646    
1646    
1646
Wysokość (mm)   
1451    
1452    
1449
Rozstaw osi (mm)   
2462    
2462    
2462
Bagażnik (litry)   
260    
426    
438
Pojemność bagażowa po złożeniu tylnych siedzeń (litry)   
1016    
1225    
789
Pojemność zbiornika paliwa (litry)           
45
45
45
Masa własna (kg)        
1036-1155
1145-1270  
1140-1265

     






Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 7,10 kB
Pobierz
Proszę czekać...