W Chorwacji wiedzą co dobre
W Chorwacji wiedzą co dobre
Największy sukces na terenie Chorwacji marka koda odniosła w dziedzinie sprzedaży samochodów służbowych. Do jej najważniejszych Klientów należy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz chorwacka policja. Pozostali odbiorcy to m.in. chorwacki koncern spożywczy Agrokor, największa firma mleczarska Vindija, Telecom, T-Mobile, OMV i in.
koda Octavia oraz koda Fabia należą do czołowej piątki najlepiej sprzedających się aut w Chorwacji, a tamtejszy importer marki zajmuje stabilną pozycję wśród liderów lokalnego rynku motoryzacyjnego. Z samochodów czeskiego koncernu korzystają m.in. największe chorwackie firmy i takie instytucje, jak MSW i policja. Co ciekawe koda Superb została wyróżniona tytułem Najlepszego Samochodu Służbowego oraz Debiutu Roku 2008.
koda zajmuje piąte miejsce w rankingu najlepiej sprzedających się marek motoryzacyjnych w Chorwacji, z całkowitym udziałem w rynku nowych samochodów na poziomie 7,2%. Samochody marki koda zdobyły na lokalnym rynku bardzo silną pozycję jeszcze w czasach, kiedy Chorwacja wchodziła w skład federacji jugosłowiańskiej. Od tamtej chwili każdego roku zyskują na popularności. W połowie lat 90. import realizowany był za pośrednictwem firmy Ami, natomiast w 1999 r. importerem generalnym została firma P.Z. AUTO z siedzibą w Velikej Goricy. Wraz ze zmianą importera, sieć sprzedaży rozpoczęła systematyczny wzrost, co zapewniło marce koda silną i stabilną pozycję na rynku. W 1999 r. obejmowała ona 17 autoryzowanych dealerów, podczas gdy obecnie liczy 25 przedstawicieli. To sporo, biorąc pod uwagę, że Chorwacja liczy 4,5 mln mieszkańców.
Najlepiej sprzedającym się w Chorwacji autem firmy koda jest model Octavia, nabywany corocznie w liczbie około 3200 sztuk (łącznie z modelem Octavia Tour). Największym powodzeniem cieszy się Octavia drugiej generacji w wersji wyposażenia Ambiente z silną jednostką napędową 1.9 TDI/77 kW. Na taką kombinację przypada ponad 62% sprzedaży modelu Octavia na terenie Chorwacji. Następnym pod względem popularności modelem jest koda Fabia, każdego roku sprzedawana w liczbie około 2200 egzemplarzy. Roomster jest trzeci z liczbą około 360 aut (łącznie z modelem Praktik). Najpopularniejszym standardem wyposażenia modelu Fabia jest wersja Classic, a Roomstera - wersja Style.
Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wszystkich krajów Półwyspu Bałkańskiego, najczęściej wybieraną wersją nadwozia modeli kody w Chorwacji jest liftback. Wersja kombi postrzegana jest jako auto mniej prestiżowe i przez to mniej pożądane. Najlepiej sprzedają się auta czeskiego koncernu w kolorze srebrnym, a następnie różne odcienie szarości. Na przestrzeni kilku minionych lat na popularności zyskał również kolor czarny, jak i zgodna ze świeżymi trendami samochodowej mody biel.
W Chorwacji wyraźnie można zaobserwować tendencję wzrostową sprzedaży aut wyposażonych w silniki benzynowe. W przypadku Fabii i Roomstera oraz Octavii Tour popularniejsze są auta benzynowe, podczas gdy w modelach Octavia oraz Superb większym zainteresowaniem Klientów cieszą się jednostki wysokoprężne.
Sukces firmy koda Auto na terenie Chorwacji potwierdzają również liczne nagrody w prestiżowych, niezależnych plebiscytach. Podczas targów motoryzacyjnych w Zagrzebiu Nowy Superb otrzymał coroczną "Nagrodę dla Najlepszego Samochodu Służbowego". Przyznało ją profesjonalne jury złożone z dziesięciu najbardziej wpływowych dziennikarzy motoryzacyjnych. Porównywali oni flagowy model kody m.in. z Mazdą 6, Citroënem C5 i Fordem Mondeo. Z kolei w plebiscycie popularnego magazynu "Von" Nowy Superb otrzymał nagrodę za "Debiut Roku 2008".
Elisabeth Bruder, Brand Manager koda Auto Chorwacja z nagrodą dla kody Superb - Najlepszego Samochodu Służbowego.