Ważne rocznice KODY w 2017 roku
Ważne rocznice KODY w 2017 roku
KODA świętuje w tym roku ważne, okrągłe jubileusze powstania szeregu szczególnych dla marki modeli (450, 1100 OHC i FAVORIT), jak i pamiętnego podwójnego zwycięstwa KODY 130 RS Coupé w swojej klasie w prestiżowym Rajdzie Monte Carlo.
KODA 130 RS na Rajdzie Monte Carlo: podwójne zwycięstwo w klasie 40 lat temu
W piątek 28 stycznia 1977 roku KODA 130 RS z fabryczną załogą Václav Blahna/Lubislav Hlávka okazali się najlepsi w Rajdzie Monte Carlo w klasie silników o pojemności do 1300 cm3. W klasyfikacji ogólnej zwinne czechosłowackie coupé zajęły dwunaste i piętnaste miejsce, wygrywając z wieloma większymi i mocniejszymi konstrukcjami rywali. Sukces protoplasty KODY FABIA R5 zapisał się jako jedna z najwspanialszych chwil w 116-letniej historii zaangażowania marki w motorsport.
KODA 450: poprzednik kabrioletu FELICIA obchodzi 60. urodziny
Produkcja otwartego modelu 450 – bezpośredniego poprzednika dobrze znanego kabrioletu KODA FELICIA – rozpoczęła się w Kvasinach w roku 1957. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm3 i mocy 50 KM pozwalał atrakcyjnemu modelowi osiągać prędkość maksymalną 128 km/h. KODA wyprodukowała 1010 egzemplarzy tego modelu, z których około 2/3 została przeznaczona na eksport.
KODA FAVORIT: światowa premiera 30 lat temu
Wprowadzeniem do produkcji kompaktowego modelu FAVORIT dział rozwoju tej czechosłowackiej wówczas marki dowiódł swoich umiejętności i zaangażowania w trudnych latach schyłku ery socjalizmu.
Nowoczesny projekt nadwozia autorstwa włoskiego studia Bertone krył poprzecznie umieszczony silnik i układ napędowy kół przednich, co było jak na tamten czas rewolucyjnymi rozwiązaniami dla KODY. Założenia konstrukcyjne, projekt i właściwości jezdne modelu FAVORIT były porównywalne z konkurentami z zachodniej części Europy. W swoich czasach był to jeden z niewielu samochodów osobowych z bloku wschodniego, który nie powstawał na licencji.
KODA FAVORIT zadebiutowała 16 września 1987 na Międzynarodowych Targach Przemysłowych w Brnie. Dostawy wersji hatchback do Klientów Indywidualnych rozpoczęły się w 1988 roku. Dwa lata później dołączyła do niej pochodna kombi, KODA FORMAN, po której gama modelowa została jeszcze poszerzona o lekki pojazd dostawczy Pick-up i odmiany rekreacyjne. Na platformie modelu FAVORIT rozwijano nawet samochody elektryczne. Do 1995 roku wyprodukowano 1 077 126 egzemplarzy modeli FAVORIT/FORMAN.
Fabryka w Kvasinach: 70 lat produkcji KODY w Czechach Wschodnich
Tradycja produkcji samochodów w Kvasinach sięga roku 1934. Pierwszym modelem KODY, który zjechał z tych taśm produkcyjnych w październiku 1947 roku, był prestiżowy model SUPERB. W kolejnych latach w miejscu tym produkowano takie modele KODY jak FELICIA (1959-1964), 110 R Coupé (1970-1980), Pick-up na bazie modelu FAVORIT (1991-1995) oraz Pickup oparty na modelu FELICIA wraz z bliźniaczym wariantem Volkswagena CADDY (1995-2001).
Obecnie w Kvasinach KODA buduje modele SUPERB, SUPERB COMBI, YETI i KODIAQ.
KODA 1100 OHC: debiut bolidu wyścigowego 60 lat temu
W 1957 roku KODA zaskoczyła świat opływowymi bolidami 1100 OHC Typ 968 zbudowanymi dla potrzeb motosportu. Poszyte eleganckimi i lekkimi karoseriami wykonanymi z laminatu i wspartymi na przestrzennej ramie rurowej napędzane były silnikiem z dwoma wałkami rozrządu i podwójnym zapłonem.
Przy pojemności 1089 cm3 czterocylindrowy motor z pomocą dwóch podwójnych gaźników osiągał 92 KM przy 7700 obr./min. Waga sportowego modelu bez załogi nie przekraczała 550 kg, a jego prędkość maksymalna wynosiła około 200 km/h.