Zawsze online – krótka historia usług connectivity w samochodach marki KODA
Zawsze online – krótka historia usług connectivity w samochodach marki KODA
Usługi z zakresu connectivity stanowią obecnie jeden z głównych filarów rozwoju samochodów. W tej chwili dla kierowców równie ważny co moc silnika okazuje się być stopień zintegrowania smarfona z samochodem. Aby wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, marka KODA od lat poszerza zakres oferowanych funkcjonalności w tym zakresie. Poniżej prezentujemy krótko historię rozwoju łączności w samochodach marki KODA.
2000: zestaw głośnomówiący
Po pojawieniu się telefonów komórkowych wyzwaniem stało się znalezienie sposobu na zachowanie bezpieczeństwa w trakcie jazdy przy jednoczesnym prowadzeniu rozmowy przez telefon. Pionierami wśród innowacji w tym zakresie stały się zatem zestawy głośnomówiące, które KODA wprowadziła do swoich samochodów w 2000 r. Aby skorzystać z funkcjonalności, należało za pośrednictwem kabla podłączyć telefon umieszczony na specjalnym statywie do jednostki głównej. Zestawy głośnomówiące zostały zaprojektowane dla modelu NOKIA 6210i i pojawiły się wraz z pierwszą generacją KODY OCTAVIA po face liftingu.
2004: technologia Bluetooth
Wkrótce okazało się, że przewodowe zestawy głośnomówiące nie są wystarczająco praktycznym rozwiązaniem dla kierowców. Odpowiedzią na kolejne wyzwania było wdrożenie technologii Bluetooth, która szybko stała się standardem w komunikacji bezprzewodowej. Bezprzewodowe rozmowy za pośrednictwem technologii bluetooth po raz pierwszy mogli prowadzić kierowcy KODY OCTAVIA drugiej generacji.
2008: muzyka z telefonu w głośnikach samochodowych
Wraz z rozwojem funkcjonalności telefonów komórkowych wzrosło zapotrzebowanie na wprowadzanie nowych rozwiązań do samochodów. Dzięki technologii Bluetooth możliwe stało się, cieszące się szczególną popularnością wśród kierowców, słuchanie ulubionej muzyki z telefonu w samochodzie za pośrednictwem wbudowanych głośników. Pierwszy model oferujący tę funkcjonalność to KODA SUPERB z 2008 r.
2014: SmartGate i MirrorLink
Połączenie pomiędzy samochodem i urządzeniem mobilnym przestało ograniczać się jedynie do możliwości bezpiecznego prowadzenia rozmów telefonicznych czy słuchania ulubionej muzyki w trakcie jazdy. Dzięki systemowi MirrorLink, ekran telefonu można wyświetlić na wyświetlaczu samochodowego systemu infotainment. Umożliwia to komfortowe korzystanie z aplikacji mobilnych, nawigacji telefonicznej czy odtwarzanie radia internetowego w trakcie jazdy. Natomiast system SmartGate dał kierowcom możliwość zdalnego kontrolowania danych dostępnych dotąd wyłącznie w samochodzie, dotyczących np. monitorowania zużycia paliwa. Po raz pierwszy funkcjonalności pojawiły się w trzeciej generacji modelu KODY FABIA.
2015: system SmartLink+
Stopniowo od 2016 roku wszystkie modele marki KODA z wyłączeniem KODY CITIGO zostały zmodernizowane pod kątem nowej generacji systemu z obszaru connectivity, nazwanego SmartLink+. Oprócz funkcjonalności MirrorLink i SmartGate system oferuje także wsparcie dla interfejsu Apple Car Play i aplikacji Google Android Auto. Dodatkowym udogodnieniem oferowanym przez SmartLink+ jest możliwość połączenia z systemem zdecydowanie szerszej gamy modeli telefonów.
2016: KODA Connect
W 2016 r., wraz z wprowadzeniem funkcjonalności KODA Connect, marka wkroczyła w zupełnie nowy wymiar oferowanych przez nią usług z zakresu connectivity. Od tego czasu kierowca może nie tylko połączyć samochód z dowolnym urządzeniem mobilnym, ale także zdalnie obsługiwać jego niektóre funkcje. Dostęp do danych na temat samochodu z dowolnego miejsca pozwala na monitorowanie poziomu paliwa, liczby przebytych kilometrów czy stanu technicznego pojazdu. Zainstalowanie aplikacji KODA Connect na telefonie, tablecie czy komputerze pozwala zdalnie włączyć ogrzewania postojowe i upewnić się, czy drzwi i okna zostały poprawnie zamknięte. Aplikacja posiada również dostęp do lokalizacji pojazdu, co pomaga szczególnie w odnalezieniu samochodu na parkingu oraz zapobiega ewentualnym kradzieżom. Ponadto kierowca może z domu lub kawiarni zaplanować podróż, wpisując adres docelowy do aplikacji w telefonie i przesyłając go bezpośrednio do nawigacji samochodowej. KODA Connect po raz pierwszy stała się częścią wyposażenia modelu KODIAQ.
2018: asystentka głosowa Alexa
W bieżącym roku usługa KODA Connect została wzbogacona o niezwykle innowacyjne rozwiązanie. Asystentka głosowa Alexa to kolejny poziom komfortu w komunikacji z pojazdem. Klienci KODY mogą komunikować się z samochodem z domu, za pośrednictwem głośnika Amazon Echo, lub z dowolnego miejsca przez aplikację Alexa, zainstalowaną na smartfonie. Alexa (obecnie wyłącznie w języku angielskim, niemieckim i francuskim) informuje kierowcę o interesujących go danych pojazdu: dokładnym zamknięciu drzwi i okien, poziomie zużycia paliwa, łącznym, dziennym przebiegu czy lokalizacji samochodu.