Znakomite wyniki kody Auto w 2023 roku
Znakomite wyniki kody Auto w 2023 roku
W 2023 roku grupa koda Auto odnotowała rekordowy przychód wynoszący 26,5 mld euro. To aż o 26,2% więcej niż w roku poprzednim (21,0 mld euro). Do 1,2 mld euro wzrósł także zysk operacyjny firmy – to aż o 182,3% więcej niż 626 mln euro w roku 2022. Również wskaźnik rentowności sprzedaży uległ poprawie z 3% w 2022 roku do 6,7%. W ujęciu globalnym koda Auto dostarczyła w 2023 roku 866 800 pojazdów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzednim. Największy wzrost ze wszystkich modeli producenta zanotowała koda Enyaq – aż o 52,1%. W ramach swojej strategii rozwoju międzynarodowego, koda weszła także na rynek Wietnamski i Kazachski. Co więcej, firma skutecznie realizuje swoje wieloletnie plany w zakresie cyfryzacji i elektryfikacji. Te strategiczne działania oraz znakomite wyniki finansowe stanowią solidny fundament, aby marka odnosiła sukcesy w długiej perspektywie i w obliczu trudności rynkowych.
– Nasze wyniki za 2023 rok kolejny raz dowodzą, że mamy dobrze przemyślany i elastyczny model biznesowy. Nasze strategie są skuteczne, a bogaty asortyment różnorodnych modeli przypada klientom do gustu. Bardzo dziękuję wszystkim pracownikom kody, a także naszym dealerom i partnerom za ich nieustające wysiłki. To dzięki nim osiągamy te sukcesy pomimo trudnych warunków i dynamicznych zmian rynkowych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że ten wynik to jedynie ułamek całej prawdy. Nasza konkurencja stale się rozwija, a globalne rynki przechodzą dynamiczne zmiany. Jednak wymienione wyniki i działania stanowią solidny fundament, a podejmowane przez nas strategiczne inicjatywy są niezbędne, abyśmy mogli inwestować w nasz sukces w przyszłości. Prezentujemy kolejny istotny krok na drodze do tej świetlanej przyszłości: studium projektowe kody Epiq, naszego nowego elektrycznego, miejskiego crossovera SUV. Jego oficjalna premiera odbędzie się już w 2025 roku – mówi Klaus Zellmer, CEO koda Auto.
– W 2023 roku osiągnęliśmy znakomite wyniki sprzedażowe. koda Enyaq była czwartym najpopularniejszym samochodem elektrycznym w całej Europie. Na najważniejszym dla nas rynku niemieckim zajęła trzecie miejsce. Natomiast w Czechach i na Słowacji była zdecydowanym liderem wśród aut elektrycznych. Poczyniliśmy także postępy w innych strategicznych obszarach. Za pośrednictwem centrum innowacji koda X nieustannie pracujemy nad cyfryzacją naszych aut, czego owocem są m.in. aplikacje Pay to Park i Pay to Fuel. Dobre efekty przyniosły także nasze starania na rzecz pozyskiwania nowych klientów. Ekspansja na rynek wietnamski umacnia naszą pozycję w regionie ASEAN. W tym roku, dzięki nawiązaniu strategicznej współpracy z lokalnym partnerem, zamierzamy także wrócić na rynek w Kazachstanie – komentuje Martin Jahn, członek zarządu koda Auto ds. sprzedaży i marketingu.
Więcej samochodów i lepsze wyniki
W 2023 roku dostarczono klientom 866 800 samochodów, czyli o 18,5% więcej niż w roku poprzednim. Największy wzrost sprzedaży wśród wszystkich modeli odnotowała elektryczna koda Enyaq – aż o 52,1%. Jeśli chodzi o wyniki finansowe, grupa koda Auto odnotowała rekordowy przychód: 26,5 mld euro, czyli o 26,2% więcej niż w roku 2022 (21,0 mld euro). Do 1,8 mld wzrósł także zysk operacyjny firmy, co oznacza wzrost o 182,3% w stosunku do 626 mln euro w roku 2022. Wzrosła także rentowność sprzedaży – 3% w roku 2022 do 6,7%. To wszystko pomimo trudnych warunków rynkowych, zawirowań geopolitycznych, rosnących cen materiałów i surowców oraz spadającej siły nabywczej pieniądza.
Atrakcyjna oferta nowoczesnych modeli
Siłą napędową dobrych wyników finansowych jest zmodernizowana oferta kody, oferująca największy wybór modeli i silników w historii marki. Obejmuje ona samochody w pełni elektryczne, hybrydy typu plug-in i napędy hybrydowe MHEV, a także oszczędne silniki spalinowe. Na przestrzeni ostatniego roku koda dokonała też kompleksowej modernizacji oferty. Do zmodernizowanych kompaktowych modeli Scala i Kamiq dołączyły najnowsze generacje flagowych hitów, takich jak Kodiaq czy Superb.
Nieustająca cyfryzacja i koncentracja na kliencie
Przyszłość motoryzacji to aplikacje i oprogramowanie. Dlatego też w 2023 roku koda otworzyła w Pradze centrum innowacyjności koda X. Stanowi ono istotny krok w kierunku szybkiej integracji nowoczesnych rozwiązań, na których korzystać będą klienci. Wśród nich możemy wyliczyć integrację asystenta AI z użyciem platformy ChatGPT, a także aplikacje do usług cyfrowych, takie jak Pay to Park, Pay to Fuel i Digital Certificate. W nadchodzących latach firma będzie nadal intensywnie pracować nad cyfryzacją i inwestować w usługi cyfrowe oraz zaawansowane technologie.
Zrównoważony rozwój
W 2023 roku koda poczyniła spore postępy w zakresie realizacji ambitnych celów z dziedziny zrównoważonego rozwoju. W lutym w zakładzie w Pune oddano do użytku instalację fotowoltaiczną. Generuje ona do 26,6 GWh energii elektrycznej rocznie, zaspokajając 30% zapotrzebowania obiektu. Na jesieni zaś koda zamontowała panele fotowoltaiczne na dachu głównego zakładu w Mladá Boleslav. Mają one powierzchnię 10 000 m2 i generują ponad 2 GWh energii rocznie. Co więcej, firmowa elektrownia KO–ENERGO zaczęła zastępować węgiel biomasą. W czeskich zakładach koda zmniejszyła ślad środowiskowy o 56,4% w porównaniu do roku 2010. Firma nieustannie dąży do ograniczenia wpływu swojej działalności na środowisko na każdym etapie łańcucha wartości oraz aktywnie promuje gospodarkę o obiegu zamkniętym. Dodatkowo, do 2030 roku koda planuje osiągnąć neutralność węglową we wszystkich zakładach produkcyjnych w Czechach i Indiach.
Strategiczna elektryfikacja oferty kody
Cały świat już nie może doczekać się tegorocznej premiery kody Elroq. Jednocześnie zaś marka przyspiesza realizację śmiałego planu wprowadzenia w najbliższych latach aż sześciu nowych modeli elektrycznych. Dzięki temu koda będzie w stanie zaznaczyć swoją pozycję w niezwykle istotnym segmencie kompaktowych SUV-ów. koda Elroq będzie pierwszym elektrycznym modelem producenta opracowanym na podstawie języka Modern Solid.