Znakomite wyniki sprzedażowe KODY w pierwszej połowie 2021 roku
Znakomite wyniki sprzedażowe KODY w pierwszej połowie 2021 roku
W pierwszym półroczu 2021 roku KODA zwiększyła dostawy pojazdów o ponad jedną piątą w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Marka odnotowała szczególnie silny wzrost dostaw pojazdów w Rosji (+54,3%), Indiach (+31,2%), Europie Wschodniej (+35,0%) i Europie Zachodniej (+30,9%). KODA zwiększyła swoje przychody ze sprzedaży o 35,2% do 10,199 mld euro w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku, podczas gdy zysk operacyjny znacznie wzrósł o 327,2% do 974 mln euro, przekraczając wyniki sprzed pandemii. Rentowność sprzedaży osiągnęła bardzo wysoki poziom 9,6%.
– Mamy za sobą bardzo dobre półrocze. Pomimo niedoborów półprzewodników i skutków globalnej epidemii, nasze wyniki są lepsze niż te przed pandemią w analogicznym okresie 2019 roku. Chciałbym pogratulować całemu zespołowi KODY tak wspaniałych wyników. To dla nas świetny punkt wyjścia do udanego wdrożenia naszej nowej strategii NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 – mówi Thomas Schäfer, prezes zarządu KODA AUTO.
– Nasz program zwiększania wydajności przynosi pozytywne skutki. Dzięki skutecznej kontroli kosztów i dalszym działaniom optymalizacyjnym, zwłaszcza w zakresie sprzedaży, udało nam się znacząco zwiększyć zysk operacyjny i przychody sprzedażowe w pierwszym półroczu. KODA przynosi trwałe zyski przy rentowności sprzedaży wynoszącej 9,6% i solidnych podstawach prowadzenia głównej działalności. Dzięki temu nie mam żadnych obaw co do wyników drugiego półrocza, przy utrzymaniu wysokiego poziomu dyscypliny kosztowej – dodaje Klaus-Dieter Schürmann, członek zarządu KODA AUTO ds. finansów i IT.
– Dane dotyczące dostaw w pierwszej połowie roku mówią same za siebie: nasza kampania produktowa wywołuje pozytywne reakcje klientów. Największy wzrost notujemy w Rosji i Europie. Po udanym wprowadzeniu na rynek modelu ENYAQ iV wierzymy, że odświeżony KODIAQ i Nowa FABIA dodatkowo przyczynią się do wzrostu sprzedaży – podkreśla Martin Jahn, członek zarządu KODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.
Dekada transformacji
KODA nabrała rozpędu po trudnym roku 2020. W pierwszej połowie 2021 roku przychody ze sprzedaży wzrosły o 35,2% do 10,199 mld euro w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Marka ponad trzykrotnie zwiększyła zysk operacyjny do 974 mln euro. Rentowność sprzedaży kształtuje się na bardzo wysokim poziomie 9,6%. KODA zwiększyła dostawy do klientów na całym świecie o ponad jedną piątą do 515 300 pojazdów.
Dzięki nowej strategii NEXT LEVEL – KODA STRATEGY 2030 marka z powodzeniem realizuje zaplanowany na tę dekadę program transformacji. W ramach tej strategii KODA stawia sobie ambitne cele w obszarach zrównoważonego rozwoju, wspierania nowych regionów sprzedaży oraz elektryfikacji. Do 2030 roku KODA planuje stać się jedną z pięciu najlepiej sprzedających się marek motoryzacyjnych w Europie. Aby to osiągnąć, koncentruje się na przystępnych cenowo modelach podstawowych i szerokim portfolio modeli częściowo lub w pełni elektrycznych. Ponadto KODA zamierza stać się wiodącą europejską marką w Indiach, Rosji i Afryce Północnej.
Marka przyjmie także kolejne obowiązki w ramach Grupy Volkswagen. We współpracy z Volkswagenem i partnerami ze świata polityki oraz biznesu KODA pracuje nad tym, by Czechy stały się centrum elektromobilności. Przedstawiciele marki wierzą, że pomoże to nie tylko chronić istniejące miejsca pracy, ale także stworzyć nowe możliwości zatrudnienia.
515 300 dostarczonych na całym świecie pojazdów
Od stycznia do czerwca marka dostarczyła klientom na całym świecie 515 300 pojazdów, czyli o 20,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (pierwsza połowa 2020 roku: 426 700 pojazdów).
W Europie Zachodniej KODA odnotowała 237 900 dostaw w pierwszym półroczu, tj. o 30,9% więcej niż w okresie od stycznia do czerwca 2020 roku. W Niemczech, na największym rynku krajowym, marka zwiększyła dostawy do klientów o 19,4% do 75 900 pojazdów (pierwsza połowa 2020 roku: 63 600 pojazdów).
W Europie Środkowej KODA dostarczyła klientom w pierwszej połowie 2021 roku 97 400 pojazdów (w porównaniu do 84 400 pojazdów od stycznia do czerwca 2020 roku; +15,4%). Na czeskim rynku KODA zwiększyła dostawy do klientów o 11,7% do 44 000 pojazdów (39 400 pojazdów w analogicznym okresie poprzedniego roku).
W Europie Wschodniej z wyłączeniem Rosji marka zwiększyła swoje dostawy do klientów o 35,0% do 22 500 pojazdów (od stycznia do czerwca 2020 roku: 16 700 pojazdów).
W Polsce w pierwszym półroczu 2021 roku zarejestrowano 28 626 pojazdów marki. To o 13,2% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (od stycznia do czerwca 2020 roku: 25 297 zarejestrowanych pojazdów). Najczęściej wybieranym przez kierowców modelem ponownie została OCTAVIA z 8609 sprzedanymi egzemplarzami. Drugie miejsce zajęła FABIA. Do kierowców trafiło 5911 egzemplarzy popularnego modelu.
W Rosji producent dostarczył 52 800 pojazdów od stycznia do czerwca, znacznie przewyższając nie tylko ten sam okres ubiegłego roku (pierwsza połowa 2020 roku: 34 200 pojazdów; +54,3%), ale także wyniki sprzed pandemii.
Z kolei w Chinach dostawy do klientów spadły o 43,1% do 44 000 sztuk w pierwszej połowie 2021 roku (w tym samym okresie w 2020 roku: 77 400 pojazdów). Głównym powodem niższych wyników sprzedażowych jest niedobór półprzewodników.
W Indiach KODA AUTO dostarczyła 4900 pojazdów od stycznia do czerwca 2021 roku (pierwsza połowa 2020 roku: 3700 pojazdów; +31,2%).
W Turcji marka odnotowała silny wzrost dostaw pojazdów wynoszący 129,8% (pierwsza połowa 2021 roku: 17 600 pojazdów; pierwsza połowa 2020 roku: 7 600 pojazdów).