Bohaterowie drugiego planu: KODA odsłania kulisy pracy zespołu serwisowego marki podczas Tour de France
Bohaterowie drugiego planu: KODA odsłania kulisy pracy zespołu serwisowego marki podczas Tour de France
Zadaniem zespołu serwisowego KODY jest codzienna obsługa 250-ciu samochodów wykorzystywanych przez kierownictwo i organizatorów Tour de France. Dziewięćdziesiąt procent z nich to pojazdy marki KODA, takie jak ENYAQ iV, OCTAVIA, OCTAVIA iV oraz SUPERB iV. Resztę stanowią samochody dostawcze innych marek Grupy Volkswagen. Serwisanci opiekują się ponadto pojazdami KODY wykorzystywanymi przez ekipy kolarskie. Pracują codziennie w innej lokalizacji, pod presją czasu mierząc się z wymagającymi wyzwaniami. Ciężka praca łączy się jednak z ich wielką pasją do motoryzacji. Niektórzy członkowie zespołu obsługują pojazdy Tour de France już osiemnasty rok z rzędu.
Zespół serwisowy KODY odpowiada za flotę pojazdów wykorzystywanych przez kierownictwo oraz organizatorów Tour de France. Najważniejszy z nich to KODA ENYAQ iV, która w tym roku pełni rolę mobilnego centrum dowodzenia dyrektora wyścigu, Christiana Prudhomme’a. Mechanicy od rana pracują na pełnych obrotach. Rozbijają obóz na wyznaczonej przez organizatorów wyścigu stacji benzynowej i serwisują pojazdy aż do późnych godzin wieczornych.
18 lat z Tour de France
Zespół składa się z pięciu mechaników, dwóch blacharzy i jednego malarza oraz dwóch kierowców, którzy przewożą części zamienne. W skład grupy wchodzi także tłumacz, który pomaga serwisantom w kontakcie z francuskimi organizatorami Tour de France. Zgrany zespół współpracuje od kilku lat. Niektórzy mechanicy są zaangażowani w wyścig już osiemnasty raz z rzędu.
– To zajęcie, w które trzeba włożyć serce. Jestem usatysfakcjonowany, gdy widzę, że wszystko idzie dobrze, że moja drużyna czerpie radość ze swojej pracy i nie chce desperacko wrócić do hotelu. Osobiście wykonuję to zadanie od osiemnastu lat i zobaczycie mnie tu ponownie w przyszłym roku – mówi Radovan Beran, szef zespołu serwisowego KODY.
Specjalistyczne usługi
Zespół serwisowy z reguły wykonuje te same usługi, które oferuje serwis samochodowy, jak np. naprawę uszkodzeń powypadkowych, wymianę szyb, kół itp. W przeciwieństwie do standardowego serwisu działa jednak pod dużą presją czasu i w niełatwych warunkach. Inaczej wygląda jednakże naprawa karoserii, która wykonywana jest w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu naruszyć lakier pojazdu.
– Staramy się wykonywać jak najmniej prac lakierniczych, ponieważ jest to praca, na którą potrzeba dużej przestrzeni, zabiera ona dużo czasu i wymaga użycia specjalistycznego sprzętu – wyjaśnia Radovan Beran.
Idealnie utrzymane pojazdy
Serwisanci dzielą samochody na kilka kategorii. Priorytetowo zajmują się modelem ENYAQ iV, służącym dyrektorowi Tour de France za mobilne centrum dowodzenia oraz modele SUPERB iV używane przez komisarzy wyścigu. To pojazdy, których nie da się zastąpić. Są potrzebne w wyścigu i muszą być w idealnym stanie.
– Kiedyś kierowcy samochodów komisarzy wyścigu zaparkowali wieczorem na ulicy przed hotelem i ktoś rzucił w nie doniczkami. Spędziliśmy całą noc naprawiając pojazdy, aby rano były w idealnym stanie i mogły posłużyć przy kolejnym etapie Tour de France – wspomina z uśmiechem szef zespołu serwisowego KODY.
Z pracą zespołu serwisowego SKODY można zapoznać się, oglądając film dostępny pod LINKIEM.